Škola jaro 2019

Škola středa 22.5.
Dnešní středa byla zasvěcená tvoření – keramika a divadlo.
Převážná většina dětí dopoledne tvořila misky pomocí plátů z hlíny, které přikládaly na formu z již hotové keramické misky. Misky následně zdobily obtisky z čerstvých listů a květů.
NIkolas, Jura a Vládík mezitím připravili pokračovaní scénáře k divadlu Harry Potter 8, které si po zbytek dne všichni pod vedeném Kačky hráli.
Nikolas s Jurou a Vladikem bravurně sepsali takřka 10 stran obsazení a scenare o 13scénách a prekvapivě se jim podarilo natolik zkoncentrovat děj, ze jsme skoro na konci filmu.
Menší skupinka si ještě zahrála Šmoulí makaronu. Rozarka nás naučila původní choreografii k refrenu, zbytek jsme vymýšleli, Beátka se paradně naucila sve sólo!
Šmoulí skupinka (ke které se libovolně může připojit kdokoli další) si seženou bílé šátky a světlemodré rukavičky a nauči se v rytmu zpívat slova
Dneska je den
Kdy zas máme makarony
Šmoulové už začali čas měřit
Nejsou schopný dřevo topný
Donést mi, abych mohla vařit
A u plotny málo platný
Bez tepla nemůže se dařit
Tak Šmoulinka uz vaří makarony
Ví kdy je svěřit, jak je voda posílená
Jen ona nejlíp umí vařit makarony
É makarony
Pro dřevo měl dojít šmoula Šmelka
Jenomže pak se ztratil v lese
Sešel z cesty, směry splet si
A usnul pod sosnou
Harry Potterovská skupinka (kam se taky můžou přidat ostatní v roli studentů a smrtijedů) si sežene černé pláště, A případně další rekvizity, jisté vyjasnime
Vypravěči Nikolas a Nathan se učí své texty, scénáristi v čele s Vládíkem se zamyslí nad koncem.
Díky za krásný tvořivý den
Bára a Káča
Kronika 15. 5.
První den, kdy jsme s Ondrou nastínili, jak by mohly středy asi vypadat příští rok.
Ráno bojovníka rozcvicka s hledáním a posilováním středu bara, práce ve dvojicích- nenechat se vykolejit.
Svačinka
S Péťou španělská zvířátka
Jirafa
Oso -medvěd
Gallo – kohout
Pollo – kuře
Elefante
Gato- kočka
Perro- pes
Rana- žába
Caballo- kůň
Pez- ryba
Oveja- ovce
Cerdo- prase
Vaca- kráva
Insecto- hmyzu
Pájaro- ptáček
Serpiente- had
Věty Donde vive/viven?
En la tierra, en el agua, en el aire..
Před obědem jsme se rozdelili do zájmových skupinek podle toho, jaký kousek chtěl kdo nacvičovat. Početnější hlavně (ale ne vyhradně) klučičískupinka sd pustila do zpracování 8.dílu Harryho Pottera a druhá skupinka do scénky Šmoulích makaronú (původněŽofka prinesla podnět naucit se částecně spanělskou pisen macarena, ale po poslechu textu a shlédnutí klipu jsem holkám vysvětlila že to není úplně fajn písnička pro děti a tak jsme našli vtipnou českou verzi, kterou si dokonce Ondra pamatoval z dětství.
Po obědě jsme se zájemci nakladali šalvějovou a mátovou tinkturu
Někdo hral s Ondrou fotbal
Ve třetím bloku jsme hráli další hry se zvířaty – želvy, které se snaží udržet břichem dolů, zatímco ostatní se je snaží otočit na zada. Pak na zajíce a na koně.
Nakonec jsme projeli první 2 scénky z Harryho Potter a a byl čas jít.
Káča
Středa 24.4.
Průvodci: Bára L. Petra B. a Káča K.
Dopolední až do oběda bylo věnováno keramice. V kruhu jsme si pověděli co budeme dělat, jaký bude postup a proč se učíme další techniku. Nová technika byla výroba válce z plátů hlíny. Každý si vyválel plát, vykrojil kruh a obdelník, který k sobě pomocí šlitru slepil.Konečným výsledkem nebyl válec samotný, ale děti každý dle své fantazie daný válec domodelovaly a dotvořily. Vznikla rozličná paleta tvarů a využití.
Odpoledne bylo věnováno zpěvu k připravovánému klipu Země a volné práci s hlínou.
Čtvrtek 4.4.
Průvodci: Igor, Bára L.
Procházkou jsme došli k Berounce, kde jsme za slunečních hřejivých paprsků usedli u vrby.
Igor s dětmi nařezal proutky a vyprávěl dětem příběh oslavy velikonoc.
Následně jsme společně pletli pomlázky a věnečky.
Po obědě děti šily z kůží výrobky, které si každý sám navrhl.

Škola – 29.březen 2019

Tentokrát jsme se školáky my dva, Petra a Wáclav. Ve čtvrtek  večer jsme dolaďovali ještě potřebné detaily a v ranním kolečku děti seznamujeme s plánem 3 bloků – vaření z planých rostlin, povídání o Kanárských ostrovech a výroba váčků na krk, zahradnický workshop.
Děti reaguji na rychlé kolečko se jmény celkem pozitivně a už se vydáváme na první zastávku, kdy si ukazujeme planý česnek a začínáme plnit k tomu určenou plátěnou tašku. Cestou ochutnáváme květ fialky a myrobalánu. Děti zjišťují, že dobře chutná i kokoška pastuší tobolka a že čerstvá kopřiva ani tak moc nepálí. Vše se nám do polévky velmi hodí. Cestou si dáváme svačinu, my dospělí „uneseme“, že některé děti skuhrají na dlouhou trasu a vezmeme to alespoň lehce přes les.
V zázemí se přirozeně rozdělíme na fotbalovou a kuchařskou partu. A když nám polévka stojí na plotně v jurtě začne Wáclav vyprávět o své poslední cestě, čte dětem svou povídku „O hoře“ a děti si vybírají kámen z té dálky, kterou si ukazujeme na globusu. Děti zručně pracují s kůži, děrovacími kleštěmi i sešívání jim jde od ruky.
Polévka je v obědové nabídce, někteří nedůvěřivci neochutnají a jiní si naopak přidávají, odnášejí domů ochutnat a recept ukládají do batohu.
Tady je: cibulku zpěnit na oleji, když začne hnědnout přisypat brambory na kostky, zalít vodou a postupně přidávat pokrájené zelené rostliny, osolit, opepřit, dle chuti curry a nechat pod pokličkou vařit. Když jsou brambory měkké, rozmixovat s mandlovým, či jiným mlékem.
Po obědě a odpočinku se vrháme na krátké povídání a malování o půdě, kompostu a děti vytvoří několik sazenic „kozích rohů“ o které by se měli v následujících týdnech společně starat, aby z nich vzešli rostlinky k zasazení.
Školní část dne je u konce a musím přiznat, že pro mne byla zajímavá a občerstvující. Petra

Napsat komentář