Naše koncepce – individuální vzdělávání
Jsme komunitní lesní škola, kterou zřizuje společenství rodičů zapálených pro přirozenou výchovu svých dětí. Nabízíme ucelený celodenní projektový program pro děti, jejichž rodiče zůstávají zodpovědní za jejich vzdělání v rámci domácího vzdělávání.
Ve školní skupině jsou děti smíšeného věku 6-12 let. Navazujeme na lesní školku, s níž jsou děti v každodenním kontaktu. Tím je zajištěno přirozené prolínání dětí napříč věkovými kategoriemi. Program zajišťujeme od pondělí do pátku, jeden den v týdnu většinou mimo zázemí – exkurze. Některé děti jsou přihlášené na čtyři dny v týdnu, jiné, zejména mladší, jen na dva či tři dny.
Průvodci
Každý den chodí do školy 2 průvodci se skupinou 10 až 16 dětí. V menších skupinkách tedy mohou probíhat různé projekty, na které se děti samy přihlásí, nebo se mohou rozdělit dle pokročilosti v daném tématu. Průvodci jsou jak aktivní rodiče, tak externí odborníci. Průvodci chodí do školy jednou až dvakrát týdně. Každý z nich přirozeně “hoří” pro nějaký aspekt života, který považuje za důležitý dětem předávat. Děti tak mají přístup k více vzorům z řad svých blízkých dospělých, žen i mužů.
Naše koncepce – hlavní cíle
Našimi hlavními cíli je podpořit v dětech:
- přirozenou zvídavost a touhu učit se, vědomí jejich jedinečnosti a zároveň spojení s celkem
- schopnost tvořivě se vypořádat se situacemi a prostředím, ve kterém žijí
- respekt k přírodě a Životu a jeden k druhému, vědět odkud pocházíme a kam směřujeme
- rozvoj jedinečného potenciálu každého dítěte
Zároveň rosteme a učíme se spolu s nimi.
Ranní kruh
Při ranním kruhu mají děti možnost vyjádřit své pocity, co je pro ně důležité a případně řešit konfliktní situace.
Schůzky s rodiči a Parlament
Jednou měsíčně se koná schůzka rodičů a průvodců školy, kde si ujasňujeme téma na příští období, jak kdo může přispět, jaké situace s dětmi řešíme a jak je můžeme individuálně podpořit. Děti se těchto schůzek v pravidelných intervalech účastní a dostávají prostor k vyjádření svých potřeb – tento parlament je inspirován školou Summerhill
Náplň učiva
Dáváme prostor především dětem, aby se mohly věnovat tomu, co je momentálně nejvíc přitahuje a mohly to prohlubovat.
Trivium (čtení, psaní, počítání) probíráme v konkrétní dny, ale i aplikované v projektech, když děti samy pociťují potřebu něco si vypočítat, zapsat, přečíst.
Vybavení školáka ZeMě:
Oblečení a obuv přiměřené počasí – pláštěnka
Voda v láhvi ( 0,7l – 1 litr)
Svačina, miska s lžící na oběd
Blok A4 na osobní kreslení
Penál vybavený ořezanými pastelkami a tužkou (doporučujeme tlustší trojhranné, které se dětem lépe drží a podporují správný úchop), plnícím perem, malé lepidlo, nůžky, gumu a ořezávátko.
Co nedoporučujeme: fixy a propisky.
Desky A4 na zakládání papírů, at se v batohu nemačkají.
Podložka na sezení – např. kus karimatky
Na matematiku:
Desky A4 s klipsou na vkládání zpracovaných prac.listů
Na pohybovku s ČJ:
pohodlné oblečení na cvičení:
tepláky/ elasťáky, triko s krátkým i dlouhým rukávem, ponožky
( ne punčocháče s ťapkami -cvičíme na boso)
Na expediční výpravy:
Ešus a nůž
Všichni – Do kapsáře v jurtě oblečení na převlečení – mohou se polít, zmoknout…..
Pololetní hodnocení
Děti si vedou záznamy o tom, co prožívají, co se učí. Ty slouží jako podklady pro přezkoušení na konci každého pololetí. Naše metodičky za námi přijíždějí vždy jednou v průběhu pololetí na přezkoušení, které probíhá formou individuálního přátelského rozhovoru nad přinesenými shromážděnými materiály (obrázky, vyplněné pracovní listy, vstupenky, fotky, výrobky ze školy i z domova). Děti se na tato setkání vždy těší. Rodiče se přezkoušení účastní jako garanti vzdělávání svých dětí. Většinou jako bonus představíme i nějakou naši skupinovou práci.
Zkušená metodička nám poskytuje několikrát za rok supervizi a podporuje růst naší školy podle aktuálních potřeb všech zúčastněných.
Naše inspirace a kořeny
Inspiruje nás model svobodných škol typu Summerhill, intuitivní pedagogika a model domorodých národů, kdy škola vlastně neexistovala, ale děti se učily od dospělých tím, že s nimi pobývaly při jejich práci, přirozeně podle vlastního zájmu, a postupně se do práce zapojovaly. Nesledujeme žádnou konkrétní metodiku, rosteme podle potřeb a inspirace dětí a celého kolektivu dětí, rodičů a průvodců. Rodiče se přímo nebo nepřímo podílejí na programu – organizace exkurzí, vstupování do výuky s různými projekty. Rodiče se též podílejí na náplni koncepce (tematické celky).
Exkurze a výlety
Pravidelně pořádáme celou řadu výjezdů a exkurzí i procházek po okolí, takže mnohdy se do našeho zázemí ani nedostaneme. Navštěvujeme koncerty, divadla, výstavy, řemeslné dílny. Trávíme čas v lese pozorováním přírody. Pořádáme výjezdy na koně, plavání, lyžování. Také k nám chodí na návštěvu lidé z celého světa, kteří mají dětem co předat, mnozí z nich jsou příslušníci starých domorodých kmenů. Snažíme se dětem zprostředkovat přímý kontakt se vším, o čem se učí. A učí se vše, čím žijí.
Společné pobyty
Informace o individuálním vzdělávání
Rozhodujete se, zda vaše dítě bude v individuálním vzdělávání (IV) a bude-li navštěvovat školu ZeMě?
Co je potřeba, pokud se rozhodnete pro IV na 1. stupni? Tyto 3 věci:
- jeden z rodičů musí mít maturitu, nutno doložit maturitním vysvědčením (dle školského zákona je to dokonce takto: ten, kdo bude vzdělávat – garant, musí mít maturitní vysvědčení může to být tedy i např. prarodič nebo kamarád)
- potvrzení z pedagogicko psychologické poradny (PPP) – pozor, předem si ověřte, jestli vámi vybrána PPP vydá potvrzení pro IV opatřené kulatým razítkem. (např. běžný dětský psycholog toto nedělá), některé PPP mají dlouhé objednací lhůty, zařiďte si tedy vše včas
- vyplněná žádost o individuální vzdělávání (podle školského zákona, IV je povoleno, pokud jsou k němu dány závažné důvody – dostanete pomocný návod s některými odpověďmi)
Jak postupovat?
- Své dítě zapište klasicky do vaší spádové školy v termínu zápisů.
- někdy může dojít k opačné situaci, a sice – kmenová škola je již známa v předstihu a není tedy nutný zápis do spádové školy.
Informace o přezkoušení v ZeMi
- přezkoušení je jediná povinnost rodičů vůči státu, proto se ho účastní vždy rodič a dít
- probíhá 2x ročně v zázemí ZeMě, Judita Kapicová vždy navrhne termín (obvykle prosinec-leden/květen-červen), 4-5 metodiček přijede a v 1 dni přezkouší všechny naše školáky. Vězte, že toto je velmi efektivní způsob, který nejen šetří váš čas.
- po vyhlášení termínu, zapíšete Vaše dítě do tabulky na konkrétní čas k Vámi vybrané metodičce
- může se stát, že vám termín nevyhovuje (např. nemoc, os. důvody), pak si termín a místo přezkoušení sjednáte individuálně
- většinou přezkušovatelkám ukážeme nějakou společnou práci školáků – např. nacvičené divadlo, výtvarné práce apod.
- přezkoušení samotné obvykle trvá cca 40mn, ale někdo má potřebu ukázat více věcí a čas mu nestačí, někdo to zase zvládne rychleji. Je to individuální záležitost.
- jedná se o tzv. portfoliové přezkoušení, to znamená, že děti ukazují, co během pololetí dělaly. Přinesete z domova např. vyplněný pracovní sešit, zápisky v sešitu, pracovní testy, listy a kvízy, práce tištěné nebo na CD, vlastní zápisky psané na počítači, prezentace, videa, fotografie, diplomy, plakáty, výtvarné práce a výrobky, které lze i jen vyfotografovat, záznamy hudebních a sportovních vystoupení apod. Dítě si může připravit svůj projekt o tom, co ho zajímá. Zkrátka veškeré zájmy vašeho dítěte. Dále děti ukazují své práce vzniklé ve škole, které jsou uložené v jejich školním šanonu.
- děti buď samy prezentují své práce a výtvory nebo jim pomáhají a doplňují je rodiče (především prvňáčkům)