Individuální vzdělávání
Jsme komunitní lesní škola, kterou zřizuje společenství rodičů zapálených pro přirozenou výchovu svých dětí. Nabízíme ucelený celodenní projektový program pro děti, jejichž rodiče zůstávají zodpovědní za jejich vzdělání v rámci domácího vzdělávání.
Náplň učiva
Dáváme prostor především dětem, aby se mohly věnovat tomu, co je momentálně nejvíc přitahuje a mohly to prohlubovat.
Trivium (čtení, psaní, počítání) probíráme v konkrétní dny, ale i aplikované v projektech, když děti samy pociťují potřebu něco si vypočítat, zapsat, přečíst.
Vybavení školáka ZeMě:
Oblečení a obuv přiměřené počasí – pláštěnka
Voda v láhvi ( 0,7l – 1 litr)
Svačina, miska s lžící na oběd
Blok A4 na osobní kreslení
Penál vybavený ořezanými pastelkami a tužkou (doporučujeme tlustší trojhranné, které se dětem lépe drží a podporují správný úchop), plnícím perem, malé lepidlo, nůžky, gumu a ořezávátko.
Co nedoporučujeme: fixy a propisky.
Desky A4 na zakládání papírů, at se v batohu nemačkají.
Podložka na sezení – např. kus karimatky
Na matematiku:
Desky A4 s klipsou na vkládání zpracovaných prac.listů
Na pohybovku s ČJ:
pohodlné oblečení na cvičení:
tepláky/ elasťáky, triko s krátkým i dlouhým rukávem, ponožky
( ne punčocháče s ťapkami -cvičíme na boso)
Na expediční výpravy:
Ešus a nůž
Všichni – Do kapsáře v jurtě oblečení na převlečení – mohou se polít, zmoknout…..
Pololetní hodnocení
Děti si vedou záznamy o tom, co prožívají, co se učí. Ty slouží jako podklady pro přezkoušení na konci každého pololetí. Naše metodičky za námi přijíždějí vždy jednou v průběhu pololetí na přezkoušení, které probíhá formou individuálního přátelského rozhovoru nad přinesenými shromážděnými materiály (obrázky, vyplněné pracovní listy, vstupenky, fotky, výrobky ze školy i z domova). Děti se na tato setkání vždy těší. Rodiče se přezkoušení účastní jako garanti vzdělávání svých dětí. Většinou jako bonus představíme i nějakou naši skupinovou práci.
Zkušená metodička nám poskytuje několikrát za rok supervizi a podporuje růst naší školy podle aktuálních potřeb všech zúčastněných.
Informace o individuálním vzdělávání
Rozhodujete se, zda vaše dítě bude v individuálním vzdělávání (IV) a bude-li navštěvovat školu ZeMě?
Co je potřeba, pokud se rozhodnete pro IV na 1. stupni? Tyto 3 věci:
- jeden z rodičů musí mít maturitu, nutno doložit maturitním vysvědčením (dle školského zákona je to dokonce takto: ten, kdo bude vzdělávat – garant, musí mít maturitní vysvědčení může to být tedy i např. prarodič nebo kamarád)
- potvrzení z pedagogicko psychologické poradny (PPP) – pozor, předem si ověřte, jestli vámi vybrána PPP vydá potvrzení pro IV opatřené kulatým razítkem. (např. běžný dětský psycholog toto nedělá), některé PPP mají dlouhé objednací lhůty, zařiďte si tedy vše včas
- vyplněná žádost o individuální vzdělávání (podle školského zákona, IV je povoleno, pokud jsou k němu dány závažné důvody – dostanete pomocný návod s některými odpověďmi)
Jak postupovat?
- Své dítě zapište klasicky do vaší spádové školy v termínu zápisů.
- někdy může dojít k opačné situaci, a sice – kmenová škola je již známa v předstihu a není tedy nutný zápis do spádové školy.
Informace o přezkoušení v ZeMi
- přezkoušení je jediná povinnost rodičů vůči státu, proto se ho účastní vždy rodič a dít
- probíhá 2x ročně v zázemí ZeMě, Judita Kapicová vždy navrhne termín (obvykle prosinec-leden/květen-červen), 4-5 metodiček přijede a v 1 dni přezkouší všechny naše školáky. Vězte, že toto je velmi efektivní způsob, který nejen šetří váš čas.
- po vyhlášení termínu, zapíšete Vaše dítě do tabulky na konkrétní čas k Vámi vybrané metodičce
- může se stát, že vám termín nevyhovuje (např. nemoc, os. důvody), pak si termín a místo přezkoušení sjednáte individuálně
- většinou přezkušovatelkám ukážeme nějakou společnou práci školáků – např. nacvičené divadlo, výtvarné práce apod.
- přezkoušení samotné obvykle trvá cca 40mn, ale někdo má potřebu ukázat více věcí a čas mu nestačí, někdo to zase zvládne rychleji. Je to individuální záležitost.
- jedná se o tzv. portfoliové přezkoušení, to znamená, že děti ukazují, co během pololetí dělaly. Přinesete z domova např. vyplněný pracovní sešit, zápisky v sešitu, pracovní testy, listy a kvízy, práce tištěné nebo na CD, vlastní zápisky psané na počítači, prezentace, videa, fotografie, diplomy, plakáty, výtvarné práce a výrobky, které lze i jen vyfotografovat, záznamy hudebních a sportovních vystoupení apod. Dítě si může připravit svůj projekt o tom, co ho zajímá. Zkrátka veškeré zájmy vašeho dítěte. Dále děti ukazují své práce vzniklé ve škole, které jsou uložené v jejich školním šanonu.
- děti buď samy prezentují své práce a výtvory nebo jim pomáhají a doplňují je rodiče (především prvňáčkům)