Duben ve škole, 2018
Škola 24.4.Na nádraží jsme se v kruhu podívali, kdo dnes přišel a jak se má. Přivítali jsme nového školáka Eliáše, přisel s maminkou a bráškou Jáchymem. Maminka a Jáchym se drželi vzadu, Eliáš se během dne postupně zapojil. Je to fajn kluk do party.
Pohybovku jsme začali na louce pořádným rozběháním a posilováním, hrou s míčem na jména. Ve velké jurtě pak protahování, zklidnění.
2.blok: Eliška a Michal: Četba příběhů z knihy Pohádky z Afriky od Luďka Fialy. Udělali jsem úspěšný výtah nejdůležitějších informací obecně o Africe a zaznamenali je do mapy.
Čeština: Nejmladší skupina D,d. Prostřední skupina nácvik tvarů slov, souhlásky uprostřed a na konci slova T,D,Ť,Ď,F,V. Matěj a Nathanael vyjmenovaná slova po M. Otík, podstatná jména rodu středního- vzory.
3.blok:Michal a Míša Višňa Sklenářová: matematika/ děti měly velikou chuť zúčasnit se narozeninové oslavy malé Jasmínky, a tak se všichni přesunuli na oslavu do týpí. Eliška
Pondělí 23.4
Na hřišti barvy, jména, hry Mr.robot. Už i Ludvík a Tonda umí základní otázky a odpovědi, paráda. V jurtě opakujeme podle obrázků, co víme o Irsku, Austrálii a jemně naťukneme Anglii. Děti si vše pamatují, Olík , Vojta, Matěj, Hugo a Ota nejvíce odpovídají . Vybarvujeme britskou vlajku a rozdělujeme si referáty na příště.Píseň London bridge is falling down. Odpoledne točíme klip o gorile a zpívame gorilí píseň.
Kamila
Pondělí 16.4.
Místo Petry je s námi Káča. Začínáme na hřišti Simon says a v kruhu cvičíme how old are you a jiné hry. V jurtě se vrháme na means of transport, kter již všichni zvládají a letíme do Irska.Ještě si trichu předtím odskočíme do Austrálie, protože Zoro touží ostatním popovídat o koale. A pak už hurá, Ireland is an island a Vojta iniciativně namaluje na tabuli vlajku a hnedle povídá o svém referátu, Drinks and weather in Ireland. Následuje Jura a Animals of Ireland, na to navazuje Kamila s fotkama a o St.Patricks Day, Leprachauns a shmarocks. Káča pouští irskou hudbu, čte příběh o leprikornech a učí nás píseň What shall we do with a drunkem sailor. V té pokračujeme i odpoledne, nástroje zní, Jura skvěle hraje na buden, Anež a Beri brnkají na housle a ostatní hrají na co mohou. Jurta se mění v podpalubí irské lodi a je nám všem dobře.
Kamila
Pro naše budoucí učení se řezbaření doporučuji nákup řezbářských nožů! Vyjednávám nákup od kamaráda řezbáře a učitele z waldorfského prostředí Marka Vodičky. Takovéto nožíky by jste dětem pořídili na vlastní náklady. Ostatní řezbařské potřeby ( stužidla, dlátka, řezb. palička) se nakoupí ze školního fondu. Opinely jsou dobré pro řezání surového materiálu ale pro práci s vyschlým dřevem potřebujeme opravdové řezbařské nože.
Pište mi prosím objednávku nože – jméno a jestli je dítě pravák nebo levák. Nože budou za 300,-/ks.
Pracujeme v kruhu, pod dohledem a poučeni o bezpečnosti při práci s nožem. Mým záměrem je podpořit pozornost dítěte – soustředěně a jedním směrem, sklidnění a koncentrace. Zručnost, představivost a kontakt se dřevem – to všechno práce s nožem nese.
Mějte se moc dobře
Igor
Středa 18.4.
Dnes jsme měli možnost navštivit jedinečnou dílnu Silvy Čekalové (maminky školkové Anežky) , kde se restaurují stará kachlová kamna. Sami jsme zkusili z nalezenýcb fragmentů poskládat a poslepovat kachle – napřed se rozhodnout, které kousky slepit k sobě první, aby ty další šly ještě přidat, pak zafixovat do písku, natřít lepidlem a přesně přiložit. A pak jsme tvořily placky z hlíny, které jsme natvarovali do sadrových forem. Uvidíme, jestli nám při výpalu zůstanou celé, pokud ano, budem mít zas něco dalšího na ozdobu jurty.
Škola 17.4.
1.blok: Eliška a Michal: pohybové hry s hudebním doprovodem, dopadly spíše jako běžecký, posilovací a bohužel velmi brzy už jen debatní kroužek o pravidlech, o svobodě, a jak s ní nakládat. Co je komu příjemné a co s tím, když někdo pravidla stále porušuje nebo nedodržuje jasně řečené domluvy. Strhla se diskuze, dost podobná včerejší schůzce rodičů a průvodců. O nerovnováze, o ochotě a o respektu k druhým. Vyprávěla jsem o tom, že státy před druhou světovou válkou měly mezi sebou dokonce jen ústní dohody a fungovalo to, bohužel pak to fungovat přestalo fungovat a všechno musí být napsané a orazítkované. Už nefunguje důvěra a slovní dohody jako by neexistovaly hned po vyslovení. Bylo mi z toho smutno a spoustě dětem také. Uvidiíme, jak to bude fungovat příště.
2.blok: K velké mapě světadílů jsme připojili další část, a to mapu Afriky ve formátuA3. Zrekapitilulovali jsme si zážitek z min. týdne. Dokončili a založili si prac.listy o Africe a o koncertu Bamba Wassoulou Grove.
Čeština: Nejmladší skupina M,m. Prostřední skupina nácvik tvarů slov, souhlásky uprostřed a na konci slova. Matěj začal vyjmenovaná slova po M. Otík, podstatná jména rodu středního- vzory. Četba příběhu Za starých časů a Starý náčelník z knihy Pohádky z Afriky od Luďka Fialy (krásné ilustrace od Edity Plickové). Druhý příběh jsme nedočetli, dočteme příště.
3.blok:Michal a Míša Višňa Sklenářová: matematika
Eliška
2.blok 1.sk písmeno Z,z, 2.sk.opakování slovo, hláska, věta, tvrdé a měkké souhlásky, Matěj-vyjmen.slova po L dokončení, Otík-podstatná jména-pády. 3.blok: čtení O Jankovi a princezně Borůvce z knihy K.Sidonové, dokončování mapy světa a češtiny. (Míša Višňa byla nemocná). Eliška
PÁTEK 6.4.
Měli jsme vzácnou návštěvu Irenku mamku od Nicolase, která nás společně s Nikym vzala na exotickou cestu do Guatemaly. Společně vyprávěli o chudobě, krásné přírodě, veselých barvácg, dobrých srdcích tamních lidí, obrovském problému s odpadky, o šamanech, Ježíši jako černochovi v blikající rakvi, autobusech a dalším. Děti zaujatě poslouchaly, měly spoustu dotazů a postřehů. Vše bylo doprovázeno fotkami. Irča donesla ručně tkané guatemalské látky, ze kterých jsme šili pytlíčky na starostlivé panenky, kterými všechny obdarovala. Připravila pro nás také tradiční oběd, rýži, fazole a vajíčko. Přinelsa nám na ukázku nádherné pestrobarevné naušnice a to nás inspirovalo, tak jsme se po oběde vrhli na výrobu svých verzí. Sebík se dalšími věnoval řeckým mýtům.
PONDĚLÍ 9.4:
Jaro moc angličtině nepřeje a dnes bylo těžké, udržet děti koncentrované. Začali jsme rozcvičkou a poté opakovaním ročních období. Někteří kluci ale opravdu řádili a dělali až naschvály, tak jsme si vzaly na pomoc techniku ze semináře o agresi, jeden na zemi a tři mu bránící, aby vstal. To docela pomohlo a mohli jsme se přenést za zvířaty do Austrálie. Ota, Matěj, Hugo a Vojta si připravili slíbené referáty a vyprávěli nám o psovi dingo, žralokovi, wombatovi a ptakopysku.
Kamila