Škola v březnu 2018
Návštěva Zemědělského muzea, Praha .. Gronsko středa 14.3.2018Cesta do Gronska vedla Zemědělským muzeem přes traktory, kde jsme si
mohli vyzkoušet řízení traktorů od malých po velké, od veteránu až k
trenažéru a počítačovému simulátoru. To že i na jihu Gronska potřebují
traktory jsme se dověděli na přednášce manželů Klempířových, pro které
ledový ostrov již 20 let domovem. Pan a Paní Klempířovi na nás měli
omezený čas ( z důvodu nekomunikace mezi muzeem a přednášejícími ) v
kterém nás rychle provedli výstavou, představili zvířata, inuity,
jejich obydlí a život na ostrově v současnosti a krátký dokument –
plavbu mezi kry… jelikož nebyla výstava interaktivní, bylo v sále
velké napětí ze strany pracovnice muzea. Přestávku před obědem si děti
užili na traktorech, po obědě jsme se přesunuli do sekce rybářství a
lovectví, kde bylo mnoho interaktivních expozic, dovedností a klidní
zaměstnanci muzea.Bára Lehká
Zápis 28.3.
Rozloučili jsme se s Honzou Bružeňákem, který se stěhuje do jogového centra na Východě Čech. Přejeme mu šťastné pokračování a těšíme se někdy zas na návštěvu!
Pochutnali jsme si na obědě od Kryštofa a už tu byl i Idan a 12 z 16 dětí si vyrobilo duhového chameleona, který mění barvy! TI ostatní, kteří nechtěli, se chvíli houpali na houpačce a pak naskládali zbytek nových jutových pytlů na cestičku od maringotky k jurtě, abychom cestou neklouzali po bahně a už byly brambory hotové a mohli jsme si dát parádní a s napětím očekávanou svačinku – racletty, národní švýcarské jídlo. Každý si oloupal svou vařenou bramboru, nakrájel a omastil máslem a na pánvičku nandal plátek sýra, kdo chtěl tak i s kouskem cibule a za chvíli jsme mohli dřevěnýma špachtličkama seškrabávat dobrůtku, někdo si i opepřil. Všem kromě Anežky, která sýr nejí, moc chutnalo, že se po rakletách jen zakouřilo a byl čas uklidit a jít na vlak.
Káča
U ostatních není poznat kdy jsou děti a kdy delfíni plavou u dna a loví potápky, proplétaji se všemi směry vodními kruhy, skáčou podlavávaji, splívají a plynou s vodou. Je krásné je pozorovat a posouvat pokaždé jejich dovednosti. Bára
Úterý 20.3.2018
Ráno jsme se přivítali na nádraží v počtu 13 dětí. Šla s námi na zkoušku druhačka Žofka, dcera Majdy, průvodkyně předškoláků. Hned se jí ujala Mia:). S kluky pěkně její přítomnost zamávala, pozorovali ji a trošku se předváděli, ale opravdu mile. Největší odvahu ku kontaktu měl Matěj.
Pan Platil-topič si vzal dnes volno, tak jsme nejdřív pořádně zatopili v obou jurtách a začali s běhací rozcvičkou venku. Na posilování a protahování jsem už byli uvnitř. Hra elektirka, kde každý dostal nějaký češtinářský úkol, volně se převezla ku opakování světadílů.
Na samotnou češtinu se dnes nedostalo, takže plán se posunuje na další týden. Pracovali jsme na slepé mapě světa. Stříhání, lepení a popisování je stále v procesu. Otík dnes mapu dokončil. Ostatní ještě nějaká práce čeká.
Eliška
Úterý 27.3.
Ráno nás bylo 13, ještě se k nám přidala později Maruška. Přivítali jsme ve škole novou průvodkyni Áďu (svěřila se nám, že nemá rádá oslovení Adélo). Šsli jsme do velké jurty, zahájili jsme představovacím kruhem, kluci měli problém se soustředit, ale nakonec se povedlo. Pak jsme se vrhli na pohybovku, z počítače jsme pouštěli oblíbené songy dětí, takže jsme začali rozcvičkou na Green Day a pak jsme hráli v kruhu s tenisáky. Cvičili jsme vyjmenovaná slova a byla u toho náramná sranda. „Ty dobytku, kde máš lyže?“ Pak jsme přešli na pastelky. Áďa cvičí s dětmi jógu, tak nám ukázala svoji rýmovanou relaxaci a poté my jí naši acro jógovou sestavu. Dokonce i Vojta se prvně osmělil a zkušení jogíni Bea, Tigra, Zoro, Tim, Ota, Matěj, Máťa, Nathan předvedli perfektní provedení. Fotbal i s holkama a pak dodělávání slepých map světa a čeština. Mladší N, vázaně a tiskace, doplňovačky, druháci měkké a tvrdé souhlásky, Ota pády, Nat, Vojta egyptksé písmo. Po obědě matika s Višňou, přinesla obchod, dětem se moc nechtělo, zapojili se hlavne prvňáci a pak ti nejstarší na kase.
Kamila
Čtvrtek 15.3
Mirkovi pokusy s elektřinou
Na začátku se zdálo, že si Mirek připravil program o vaření, protože donesl kilo brambor, pomerančů, citrónů a jablek. Pak se ale ukázalo, že všechny pomůcky slouží k pokusům s elektřinou, které nás všechny úplně nadchly. Měřákem elektrického proudu jsme zjistili, že v takovém pomeranči nebo citronu je stejně „štávy“, jako v běžné tužkové baterii (článku). Zjistili jsme také, že téměř ve všem živém je nějaký elektrický náboj a zkusili jsme změřit náboj lidského těla. Jako vodiče elektrického proudu jsme používali pozinkované a měděné hřebíky.
Ovoce nám posloužilo jako zdroj energie, z hřebíků a měděného drátku jsme vytvořili elektrický obvod a nakonec se nám povedlo rozsvítit i malá LED světýlka.
Obě elektrické soustavy jsou v malé jurtě na pozorování…schválně kdy v ovoci dojde „štáva“ na pohánění malých diod.
Myslím, že jsme všichni zvědaví, co přinese další bádání o elektřině! Agatha
Úterý 13.3.
Pohybovka a čeština v pohybu s Eliškou: rozběhali jsme se hrou stronzo a běh a hrou ořezávátko. Protahování sestava Makoho, posilování v kruhu.
Hra elektrika s procvičením rodů a čísla u podstatných jmen, opakování tvrdých, měkkých a obojetných souhlásek a samohlásek.
Svačina, přestávka s fotbalem a houpačkou pod dubem.
Tvorba mapy světa vel.A2. Stříhání, vybarvování a lepení polokoulí a světadílů. Mapa je v procesu, děti jí budou dokončovat během týdne. Případně doděláme příští úterý.
Během oběda četba z knihuly Syn stromu, příběh o Karolíně a Bohuslavovi.
Matematika( číslo 9, indické násobení, násobilka).
Cestou vlakem četba příběhu ze stejné knihy O Houkálkovi.
Parádní poklidný den.
Eliška
pondělí 12.3.
v pondělí byl s námi místo Kamily Honza Bružeňák. Bylo to unavené ráno a hodně pršelo, takže se progam vyrýsoval trochu jinak. Byli jsme v jurtě a do angličtiny se nikomu moc nechtělo, tak část s Honzou kreslila a vyráběla z papíru a část hrála anglické pexeso, kvarteto a s Otíkem jsme vymýšleli novou otázkovou hru. Přečetli jsme také jednu anglickou pohádku. Petra Brandalíková
Čtvrtek 8.3.
Ráno mezi dětmi bylo velké téma – vlak, který ve středu školáci nestihli. Udělali jsme po příchodu na jurtu poradní kruh a ukončili obviňování s tím že je to poučení pro všechny. Pak už jsme bedlivě poslouchali poutavé vyprávění Agáthy o její cestě původně do Brazílie, a reálně na Kypr. Téměř všichni měli zajímavý příběh o cestování letadlem či jiným prostředkem. Pak jsme vytáhli novou slepou mapu světa a děti hledaly různá místa. Většinou úspěšně.
Po zeměpisném úvodu byl čas na připravené bádání na téma Magnetismus. Děti pracovaly velmi zaujatě, moc se nám líbily jejich objevy, závěry a také zápisy v sešitech. Mezitím venku svítilo slunce a všech sníh zmizel a když kluci (a některé dívky) si šli o pauze zakopat, přišli úplně zmáčení a zablácení, neb hráli i přes obrovskou kaluž uprostřed hřiště. :/ Po dobroučkém obědě na prosluněné terase byl čas se přemístit na bus. Všude tekly potoky roztátého sněhu a tak jsme to vzali raději lesem. Báru jsme potkali po cestě. Na plavání jsme se ještě potkali s Beri a její mamkou Katy a sestřičkou Žofkou, které přišly podpořit Berinku v plavání i potápění. Dnes s námi dokonce plaval i Hugo a jen nachlazený Vojta a Vladík na nás koukali přes okno. S Bárou jsme si po lekci pochvalovaly jak děti dělají pokroky. Byl to dobrý den!
Míša
Úterý 6.3.
1.blok: Eliška a Michal: pohybové hry za doprovodu violoncella. Po pořádné koulovačce jsems se sešli v jurtě. Běhy prokládané posilováním s výdržemi. Protahování. Hra se slabikotvornými souhlaskami r, l. Jazykolami v pohybu: Strč prst zkrs krk. Vlk zhlt hrst zrn. Škvrně v Brně, vrní v trní… Přebíhaná s podstatnými jmény, určovali jsem rod, opakování měkkých a tvdrých souhlásek v kruhu. Protahování, zklidnění.
2.blok: Eliška a Michal: čeština.
Nejmladší děti-V,v- vázané písmo, čtení, tvorba slov a doplňovačka.
Oliver- tvrdé a měkké souhlásky.
Starší děti vyjmenovaná slova po l.
Otík- podstatná jména rod, životnost a číslo.
Během oběda čtení příběhu Syn stromu, z knihy Syn stromu a jiné pohádky od Kateřiny Sidonové.
Eliška
Pondělí 5.3.
Angličtina
Z nádraží jdeme podél potoka, its frozen, its icy, dorazíme do jurty a svačíme. Ota dělá rozcvičku, skvěle zvládá slovní zásobu body parts i slovesa. Petra čte a vypráví pohádku MR.Pancake, děti se zapojují ve vyprávění částí, které se pořád opakují. Pak se vydáváme na cestu, cvičíme means of transport, a letíme do Ameriky, pak autem do Kanady. V Kanadě nutně musíme hrát Anežka says a Oli says a Tonda says. Po pauze se rozdělujeme na skupinky, starší cviší whose is it a slova školních pomůcek, mladší what is it, it is… a slova hraček a dopravních prostředků
Hudebka
Putujeme s gorilou. Michal přinesl masku, děti hledají rozdíl mezi šimpanzem a gorilou a taky kde žijí. Dále počítají státy Afriky a hledají, odkud pochází paprika?? Proč? Přeci kvůli jejich písni…začínáme plánovat, jak natočíme videoklip a rozdělujeme si, kdo co donese. Rodiče, prosím, nemohl by někdo z vás zapůjčit malou kameru na natáčení? Děkujeme.
Kamila
Pondělí 19.3.
Celý den s Michalem a Kamilou, Angličtina, wots ur name, how old are you a pak slovíčka k cestování. Letíme do Austrálie, povídáme si o endemitech, ukazujeme si fotky, děti si rozebírají zvířata, na která si udělají referát. Představujeme si domorodce a jejich umění, nástroje a lov. Po pauze je čtení z knihy Children around the world, Vojta Noe a Zoro skvěle překládají. Poté dopňovačka na druhy dopravy, děti odhalily chybu, kterou jsem udělala ve slově plane.
Odpo hudebka, cestujeme s gorilou, do afriky, africké tance (ježiš, zase zadky??) a africká hudba. Vymýšlíme scénky klipu a plánujeme, co kdo příště donese.
Kamila
Pondělí 26.3.
Angličtina
Hřistě, na děti leze jaro, jsou pěkně divoké. V jurtě rozcvička a Simon says, poté slovíčka fruits and vegetables. Vyprávíme Petře o cestě do Austrálie, děti si témeř vše pamatují, což je super, akorát bohužel nikdo si nenachystal referát o svém zvířeti. Přesouváme tedy na příště, to jsem zvědavá. Opět čtení z knihy a opět Noe a Zoro překládají. Ota a Vojta pomáhají. Na skupinky po pauze, mladší cvičí slvovíčka ovoce a zeleniny a barvy a starčí I like, I do not like a jídlo, breakfast, lunch dinner a co kdo kdy jí.
Po o jsem sama, navatujeme tedy na cestování s hudbou, Australské tance a hudba a potom Nový Zéland, maorské válečné tance před zápasy rugby, poi poi a stick, které jsou základem pro dnešní fire show a také maorské písně.
Kamila
Pátek 2.3.
Dopoledne jsme dohlasovali témata z Parlamentu
-Židle a stoly, ano většina chce, počkají si na Eliscinu skladnou variantu.
-kopačky, 10:5, kopačky ve škole ne, ty co tam jsou v poličce si děti během příštího týdne odnesou domů
-zvířátka, po domluvě s rodičem a průvodcem daného dne, je možné vzít si zvíře, ty tři si spolu domluví podmínky,které je potřeba dodržet(např. Nikdo nesahá, nebo naopak všichni můžou, atd) s dětmi jsme se bavili hodně o tom, jak stresující to pro zvířátka může být a ať si opravdu promysli, jestli to mazlíček zvládne
-úklidové kolečko. Místo uklidnovani děti je pole náhradníci, tedy když např. na dřevo služba ten den chybí, vezmou to za ně.
Boty a bundy, žádné vyhazování z jurty, ani neuklizi za děti, jen upozorňuje majitele věci, aby si si boty / bundu úklidil.
Kožešiny a koberečky, když děti po sobě neuklidi samy, služba to za ně udělá, aby mohli další zametat.
Poté následovala velká palačinková party. Ve velké jurtě jsme jedli a jedli a jedli a pak uklízeli a uklízeli a pak jsme jeli domů… Děkujeme Vyšinským za marmelády.
Kamila
Pátek 9.3.
Den oteřených dveří.Přivítal jsme rodiče a děti na nádraží, kroužek, co kdo má rád a jak se jmenuje. Dlouhá cesta kolem potoka, poslední zbytky ledu, velká zábava. Sváča na hřišti. V zázemí jdeme rovnou do velké jurty cvičit jógu, až na ednoho chlapečka jsou všechny nové děti s námi a krásně se zapojují. Jedeme naší sestavu, každý pak svůj cvik a nakonec acro sestavu. Poté jdeme na terasu vyrábět. Řežeme kolečka pilkou, brousíme papírem, vrtáme do nich dirky a pak jim navlékáme korálky a peříčka, vznikají tak parádní indiánské přívešky. Kluci mají svůj projekt, ohraničení hřiště, kopu rygol a vycpávají ho slámou. Odoledne v tom pokračují a ostatní si dodělávají svoje výrobky.
Kamila
Pátek 16.3.
V zázemí začínáme jógou. Děti se opravdu hodně zlepšují a to nejen ve cvicích samotných , ale i v koncentraci, kolečko vydrží dávat pozor a respektují se mezi sebou a soustředí i na cvik toho posledního. I v acro joze dělají pokroky, jsou pevnější a rozvážnější. Poté máme několik úkolů, vyfouknout vejce Moraně na korále, navléknout tkaničky do nových obalů na podsedáky. Všichni se zapojují, podařilo se nerozbít žádné vajíčko a každý si vyzkoušel jemné ťukání. Pak se dohodneme, že si budeme malovat, dětem chybí po odchodu Toma malba. Téma je jasné-JARO. A tak se čtvrtky plní květy, duhou, travičkou a sluncem. Opakujeme u toho míchání barev, jelikož naše zásoby jsou značně omezené, děti se radují, když jim vyjde vytoužený tón. Jura šije celý den hakisak. Hodně si ten den povídáme o očekávání, jak nás klamou a o tom, že je důležité , aby nás věci bavily. A jak si ze všeho umět zábavu vytvořit. Závěrečný úklid velkého nepořádku zvládáme hravě, všichni se zapojují a přidávají ruku k dílu.
Kamila
Pátek 23.3.
S Igorem se dodělávají branky, už je témeř hotovo. Huráááá! Další pracují na zvonkohře. Bohužel hrubě zacházejí s pujčenými noži a Matěj hodně poškodil jeden nový Opinel svého spolužáka. Prosím, dávejte dětem vždy v pátek jejich vlastní nožíky, moc díky.
Druhá skupina velmi zaujatě pracuje v jurtě na papírových vitrážích, někteří si je berou domů, někteří zdobí okna jurty. Tim a Zoro se rozhodli vytvořit vlastní vzor, skvělá práce s naplánováním a rozvrstvením obrázku, aby držel v rámu. Holky pečlivě vystřihovaly průsvity a zdobily nádherně jarní motivy květin z Věnečku.
Odpoledne jsme pokračovali v tomtéž a odcházeli jsme s dobrým pocitem dodělané práce i společného úklidu.
Kamila