Lovci záhad informují…15.-19.5. 2017

Pondělí

Epochy – Terka a Jirka

Než v rámci epoch skončíme povídání o rostlinách, chtěla jsem ještě otevřít jedno velké téma a tím je zemědělství. Na příkladu malé osady, která využívá vše, co má v dosahu a postupně roste, jsme si ukázaly, kam až jsme se dostaly v současném světě, kdy už je spotřeba obrovská a principy, když byla osada malá, už přestávají fungovat a příroda se nezvládá obnovovat. Zabrousili jsme i do témat velkochovů, a také k tomu, jak velká část úrody jde na jejich nakrmení. Jirka se snažil dětem vysvětlit, že kdybychom, jedli masa méně, bylo by situace lepší, ale děti o tom nechtěly nic slyšet. Tak jsme na to zkusili jít jinak. Tabule se stala naším pozemkem, uprostřed s domkem akorát pro nás. Děti pak měly za úkol postupně zakreslovat co chtějí pěstovat a chovat a jak velký kus tabule na to zaberou. Róza začala velkými ohradami s ovcemi, kozami, prasaty, slepicemi a koňmi, aby bylo maso, pak kluci dokreslili velký lán jahod a rybízů. Vypadali spokojeně a tak jsme do nich s Jirkou  začali šít, čím budou zvířata krmit, zda jahody budou prodávat, aby si obstarali aspoň chleba k tomu masu, a co budou snídat? A tak děti mazaly a přeskupovaly a brzy tak na tabuli vznikl návrh zcela samostatného hospodářství se včelami, sadem, bylinkami, loukami, zeleninovými záhony, koňmi, ovcemi, slepicemi a obilným polem. Bylo úžasné je sledovat, jak jeden korigoval druhého, a když padla poslední otázka, jestli chtějí traktor, nebo jim postačí srp, aby nemusely kupovat benzín, děti vykoukly z jurty, poměřily o jak velkou rozlohu by se asi jednalo a kluci  v čele s Hugem rozhodli, že to zvládnou ručně. 🙂 Na permakulturu se však dostalo jen okrajově a tak jsme požádali Honzu v přírodopise o doplnění.  Terka

wp_ss_20170516_0001

Hudebka – Michal a Terka

Po delší pauze jsme měli opět pondělí bez svátku a tak jsme se věnovali muzice, přezpívali jsme s dětma (někteří raději hrajou na nástroje) skoro všechny písničky, které jsme letos dělali a na závěr i tzv. Průvodcovskou, kterou zazpíváme snad i se studentskou ( zde jsou prozměnu jména školáků) na závěr školy při slavnosti. Nejoblíbenější z masopustních, kterou mají rádi snad všechny děti je stará bába, z těch dalších se podařilo nacvičit Kozla, 3 citrónky, několik pecek od bratří Ebenů etc. Děti se celkově zlepšili v koncentraci a rytmu. Těším se na příště. Michal

Úterý

Výtvarka – Tom a Terka

Zápis dosud nedodán.

Přírodopis – Honza a Terka

V úterý jsme se školáky navázali na téma rostlin tím, že jsme se vrátili ke geometrii a symetrii v jejich tvarech a nakreslili si také par obrázků jimi inspirovaných. Potom jsme také navázali na pondělní vyprávění o zemědělství a věnovali se tomu, jak ho lze provozovat co nejpřirozeněji, šetrně, prakticky a v souladu s přírodou a zmínili při té příležitosti pojem permakultury, tedy zemědělské kultury (agrikultury) trvale udržitelné. Honza

Středa

Den v zázemí – Katka a Tom

Po chvíli domlouvali se jestli je dobrý nápad jít k řece- tedy jestli je to nuda nebo zábava, jsme prošli o odchodem k louce a pak na kamínkovou plážičku a protože už ráno bylo vedro, po chvíli jsme skoro všichni naskákaly do řeky a mezitím se sbíraly kamínky- ty krásné se směňovaly a  mizely v útrobách kapes, placaté svištěly do řeky pod krycím jménem žabka. Potom proběhl malý fotbalový zápas poté co se losem rozdělili hráči do dvou mužstev a byl čas jít dál, aby se nám nevypadal mozek z hlavy. Byli jsme všichni mokří a spokojení a po svlažení hrdla jsme se vydali dál –  navrh dát si mokré trenky na hlavu se neujal, ale vedro jsme i tak překonali a už jsme byli v jurtě.  Po svačině jsme se rozdělili do skupin a rozdali si rozdělané pracovní listy ze safari – na dnešek nám zbyl gepard, gorila a nosorožec. Spolu jsme si o každém z nich přečetli a pak v každé skupince někdo, kdo umí číst malinká táta písmenka, předčítal otázky a všichni samostatně se snažili najít řešení, pak o něm diskutovali ve skupince a nakonec jsme hromadně si sdělili výsledky- a světě div se – ve všech případech převážná většina zvolila správnou odpověď- a tak jsme měli příležitost vidět, že když spojime své síly, máme vyhráno.  Ale taky ze někdy můžu mít pravdu já ikdyž jsem ve své skupince v menšině a je důležité si za svou pravdou stát a zároveň respektovat názor ostatních a taky, že je potřeba nenechat v tom kamaráda samotného- je třeba součinnosti všech, abychom se dobrali řádného výsledku.
Po obědě a po fotbale tentokrát již řádně s dresy Ronalda a spol. Jsem se ještě za četli do přinesených knížek, trochu jsme poklidili a vyrazili ku vlaku.
Těším se na další jízdu valašskou příští týden.  Kaca

20170517_094308 (1)

Čtvrtek

Angličtina – Petra a Míša

Zápis dosud nedodán.

Matika – Míša Višňa a Terka

V matice si na nás Míša Višňa připravila  pracovní listy z webu MUP a zaměřené byly na teploměry  a tabulku teplot. Děti měly zkusit pracovat co nejvíce samostatně a zkusit přijít na to, kde je teplota nižší a kde vyšší, ať v tabulce, tak na teploměrech. Byl to boj! Vůbec jen přečíst si zadání úkolu a porozumět mu, pak pochopit, jak asi funguje teploměr, co jsou v tabulce řádky a co sloupce. Děti volaly u každého úkolu o pomoc jeden přes druhého a to i druháci, ale já se přiznám, že jsem z jejich bezradnosti  byla vlastně „nadšená“. Zas po delší době vařily své mozečky a musely dolovat své znalosti samostatně a kde nestačily, tak sáhnout po logice a pak ještě pravdivě zaškrtávat zda pracovaly sami nebo s pomocí. Hotovou práci odevzdali a do konce hodiny se bavily vznikajícími obrázky, při spojování čísel. Míša jejich práci doma vyhodnotí a zanese každému do MUPky. A příště si určitě povíme, jak to tedy vlastně s těmi teplotami je. Terka

WP_20170518_14_16_41_Pro

Pátek

Pohybovka – Eliška

Spontánní rozcvičeni běhání do 8 a do kruhu ve velké jurtě. Nejdřív jednotlivě, pak ve skupině. Různé obměny. Po té venku na louce. Cvičení v kruhu na trávě. Naše sestava na 8 a 4. Posilování a protažení rukou. Sami a ve dvojicích. Práce ve dvojicích, v zavěšení za ruce společná rovnováha, těžiště. Pomalu, soustředěně jako jedno tělo  & v točení s odstředivkou, s padáním či s během, střídání dvojic. Zpátky v jurtě relaxace a protažení v leže. Příprava na stojky, stoj na hlavě & na rukou, kotrmelce vpřed i vzad. Protažení, zklidnění, konec.
Je skvělé, ze můžeme být venku! Většina dětí pracovala celou dobu( Vojta, Otík, Rozárka, Nikolka, Mia, Eliška, Tigra, Lotta), a pár jich bylo jen na část pohybovky (Jura, Matěj, Hugo, Tim) a Krištof si přibíhal a odbíhal.    Eliška

WP_20170519_10_21_43_Pro

Epochy – Terka

Vzhledem k tomu, že jsme uzavírali epochu květin, zbývalo nám zcelit získané znalosti, zopakovat a doplnit.  Hodně času jsme věnovali poznání principu, na jakém funguje fotosyntéza a tomu, jak rostliny rostou, kořeny zpevňují půdu a vylučují kyslík. Také jsme přemýšlely, jak a z čeho se získává cukr, ropa, alkohol, olej…No a především jsme zakotvily u pojmu DNA a více poznávali, proč už tisíce let roste stále stejná pampeliška a pak začala velmi živá diskuse, jak se přehozené písmenko v genetické informaci může projevit tělesnou deformací a jak díky tomu může vzniknout časem i zcela nový druh. Je to věda. Terka

Čeština – Míša Višňa a Terka

Míša si pro nás připravila pracovní listy i o poslední skupině – savci. Děti opět nejdříve hádaly, o jakých rybách ostatní napsali básně, pak jsme si poslali kamínek a říkali přitom, co nás o savcích napadne nejdřív a pak už bylo pětiminutové nepřetržité psaní a kreslení o všem, co o savcích víme. S prvňáčky jsme pak psali názvy savců, Eliška se pustila i do srovnání, co mají společného s ptáky a čím se liší. Nakonec každý napsal báseň o jednom savci, kterého si vybral. Starší děti měly trochu složitější prac. list, ale do něj jsem nahlédnout nestihla. Terka

 

Napsat komentář