Lovci záhad informují…13.-16.3.2017

Pondělí

Epochy – Terka a Jirka
Cestou do jurty jsme vzali přes oblíbené hřiště, kde zejména kluci zručně ručkovali na kruzích a neustále se zlepšovali jak v technice, tak i odvaze vzdálenosti přehmátnutí z jednoho kruhu a druhý. Hravě tak všichni zvládli ručkování ob dva kruhy.
V zázemí jsme si všichni zopakovali, co už víme o dinosaurech a připomněli, kteří byly největší, nejdelší, nejtěžší atp. Následovalo písmenko G, jeho rozličné psaní ve všech formách a využití ve slovech jako např.  Giganotosaurus.
Po obědě lákalo počasí ke společným hrám a oblíbenému fotbalu a jak je vidět, ani předem téměř daný průběh se skórem 2:9 nebyl tak jasný, tak by stav naznačoval a rázem se obrátil na výsledných 10:9 ve prospěch původních 2.
Pro absenci Michala a jeho hudebky si děti sami určily, že zůstanou na čerstvém vzduchu a opět důkladně probádají přilehlý vrch nad roklí  ke svým archeologickým výzkumům, kde brzy získaly mnoho artefaktů jako např. sklo, keramiku, cihly, plast, kameny, dřevo a usoudily, že se zde musel nacházet nějaký mlýn.
Druhá skupinka mladších hochů stavěli vlastní domky a vymýšleli vzájemně jednotlivé role pracovního uplatnění a společné kooperace.Všichni jsme tak měli krásný sluneční den plný pohybových i mentálních aktivit. Jirka

Úterý

Výtvarka – Tom a Honza

Ahoj, tak nám to utíká a utíká. V úterý byla Terka nemocná a tak přišel místo ní Honza Bružeňák.
Měli jsme toho na práci dost. Kluci s Honzou šli do lesa na klestí a větve. Vyráběli jsme totiž Moranu.
Maruška a Mia jí namalovaly pěkný obličej a já s Honzou jsme udělali tělo. Pak Kluci stavěli v rokli mlejn a pak byl oběd a tak. Den utekl ani nevím jak. Tom

Přírodopis – Španďa a Honza

Dnes jsme se zaměřili na létající tvory. Nejdříve jsme si připomněli kdo všechno kromě ptáků umí létat. Kromě hmyzu jsme znali netopýry, létající veverky a poletuchy, a z plazů dráčka létavého a hada bojgu.
No a pak jsme došli k ptákům. Připoměli jsme si, že se vyvinuli z plazů, konkrétně z dinosaurů v druhohorách.
Povídali jsme si o zvláštní stavbě jejich těla a o způsobu života.
Hlavní pak bylo povídání o peří, které se vyvinulo z šupin a umožňuje ptákům efektivně létat.
A protože jsem s sebou přinesl svou letitou sbírku, prohlíželi jsme si pírka našich i exotických ptáků. A vyprávěli jsme si různé zajímavosti. Který pták je největší, nejrychlejší a podobně.
Opět mě mile děcka překvapovali, kolik toho ví.  Španďa

Středa – Katka a Tom

Dnes jsem měli Řecký den. Začali jsme nákupem surovin, kdy se děti rozdělily do tří skupin, dostaly peníze a šly nakupovat do zeleniny, lahůdek a vinotéky. Vtipná situace nastala, když někdo si chtěl zbytek peněz nechat pro sebe (na to jsme přišli matematickým výpočtem a poté vytažením dvou desetikorun ze dvou kapsiček) – tak jsme si vysvětlili, že není úplně vhodné si nechat peníze, které sice na nákup nebyly potřeba, ale nebyly mi dány, ale propůjčeny.
Na jurtě jsme si začali povídat, co kdo o Řecku ví a jaké je dnes. Nathan to doplnil parádně z domova připraveným fotoalbem. Na tabuli jsme si psali, co kdo měl za zkušenosti – moře, pláže, lodičky a velké lodě, molo, špatné silnice, hory a želvy. Dál jsme se nedostali, protože se objevila Eftimia, milá žena původem z Řecka, a Tom už přichystal projektor a tak jsme se ocitli jako v kině a pouštěli si diáky z cesty do Řecka. viděli jsme, přes které země musíme projet, abychom se tam dostali, Athénskou Acropoli, viděli jsme, jak se na ulicích v nápisech objevuje řecké písmo, olivové háje, Krétu a ostrov Gavdos, který je ještě od Kréty na Jihu (prý coby kamenem dohodil do Lybie), kde kdysi Odysseus potkal krásnou čarodějku Kalypso a nechal se jejím kouzlem očarovat a dlouho u ní přebýval. Některé kluky to nebavilo a šli ven hrát fotbal, ostatní se kochali obrázky ze středomořské divočiny.
Dali jsme si pauzičku na vyběhnutí do rokle a začali jsme pak za doprovodu řecké tradiční hudby připravovat hned několik řeckých pokrmů. Každý se aspoň na chvíli připojil k přípravě jídla, o které jsme se potom rozdělili i s celou školkou.  Někomu chutnalo všechno a každému aspoň něco.
Zároveň přinesl i Kryštof s Alenkou několik chodů a tak jsme dnes na terase měli opravdovou hostinu.

Po obědě se ti, kdo chtěli, věnovali fotbalu a kdo chtěl, mohl ještě ve velké jurtě se naučit kruhové a řadové řecké tance – chorosy. Bohužel jsme to nestihli zdokumentovat, šlo nám to parádně, spojili jsme se na to školáci či spíš školačky a školkáčci a během chvilky už nám nohy skákaly samy.  Katka

Poslední hodinku jsme věnovali parlamentu – o němž se více dočtete na konci zprávy z celého týdne.

Čtvrtek

Angličtina – Petra a Míša

Den byl jako malovaný. Již u vlaku děti strhávaly vrstvy oblečení a energii měly na rozdávání.
Hřejivé sluníčko a jarní atmosféra nás přiměla si udělat krátky výlet přes řeku k Černé skále a užít si anglický den s Petrou na cestě. Potkaly jsme spoustu zvířátek, což se nám náramně hodilo. Ducks, Swans, Dogs, Horses, Fish, birds,….
U Černé skály jsme si dali pauzu a posvačili jsme. Jasně, že z dětí se staly horské kozy a kamzíci a jedly na těch nejvyšších možných plošinkách. Pak jsme se dali do práce a hráli jsme různé hry. Ještě zbyl čas na pohádku v Aj o ošklivém kačátku.
Po cestě zpět jsme zase hráli hru – někdo si myslí zvíře a ostatní se ptají anglicky – can you swim? Can you fly? Are you….? ……A ten kdo přestavoval to zvíře odpovídal. Yes, I can. No, I can’t,…..Fungovalo to!
Po cestě vzhůru do kopce nám bylo opravdu horko a zásoby tekutin ubývaly. Děti by si už přály vodu místo čaje na svlažení hrdel. Ač tedy nezbyl čas na práci s pracovními listy, měla jsem pocit, že jsme udělali spoustu práce. Byla jen chvilka na fotbal a už nás na terase čekal oběd a byl čas vyhlížet Míšu Višňu. Část dětí si hrála v lese s lopatama, krumpáčema. Čast kopala do balónu, někdo šel na pohádku do velké jurty.  Míša F.

IMG_7499

Matika – Míša Višňa a Míša

Míša přišla zezadu, svolala jsem děti a za chvilku už všechny seděly v kruhu, každý s číslem na kartičce a vytleskávali jsme čísla na přeskáčku. Zažila jsem to poprvé a byla jsem viditelně nejhorší. 🙂 Pak už Míša vytáhla připravené materiály, pro každého dle své úrovně a děti se daly překvapivě s nadšením do práce. Téma byl čtverec. Otík a Róza rýsovali. Mladší děti vybarvovaly,  počítaly a kreslily různě velké čtverce. Pak se diskutovalo o tom proč by se čtverce neměly kamarádit s obdélníky, a děti vymýšlely báseň o čtverci. Došlo ke konfliktu mezi Hugem a Olíkem, když si Olík neodpustil do svých sprosťáren v básni  zahrnout i Huga. Pak byly další a další úkoly. Děti krokovaly, počítaly, sečítaly, některé násobily a nikdo se nenudil a všichni svou práci zvládly. Jeden z těžších úkolů sestavila Rozárka a děti tak neměly problém zjišťovat, jestli na tyto a tyto dobrůtky budou nebo nebudou mít dost peněz v peněžence. No a než jsme se nadály bylo po 15 hodině a byl čas posbírat všechny své svršky, zamknout jurtu a vyrazit dolů s kopce.  Míša F.

 

Zápis z parlamentu:

Poprvé byl především v režii dětí a vedl ho bravurně Otík. Máme za tím účelem nový artefakt – zvonek s kladívkem na přiklepávání odsouhlaseného.

  1. Vláčky prý dodá Krištofův táta??? Hugo by nejradši, aby talíře přímo létaly ze stropu raketou :))
  2. bunkr – odhlasováno odstranění kamenů a ponechání jen dřeva (Krištof), vytvoření cedule zákaz klouzání na klouzačce (návrh Kuba, Krištof udělá návrh cedule), sami si tam uděláme ohniště (Máťa),  vytvoření knížky hostů – buď vítám, kdo v dobrém přicházíš, přizvání tatínků na pomoc při brigádě – Noemův táta hlavní návrhář, Kubův táta hlavní stavitel.
  3. plavání – opravdu velká je touha našich dětí jít do Aquapallacu – další info v mailu
  4.  návrhy na výlety dětmi odsouhlasené – Dvůr králové safari s přespáním
    Výlet do komunitní školy v Jindřichovicích ( zařizuje Honza Bružeňák)
    Výlet do Klínce a projití tamnější štolou – hlavní iniciátor Matěj
    další návrh: přespání ve středověké tvrzi (nestihlo se odhlasovat)
  5. (někdo) víc chodit do divadla a do kina
    Nathan – Mikulášovy patálie – zařídí s tátou, film Řachanda – zařídí s mámou 🙂
  6. Hugo – delší přestávky (Otík vetuje), Tom návrh přestávku poté co aspoň něco uděláme – (nesouhlasí O a H), Káča návrh, že když jdu na přestávku dřív nebo předtím, než udělám práci, přinesu výstup z přestávky – odsouhlaseno všemiPo skončení parlamentu si Otík oddechl, a uznal, že je to fuška přimět všechny aby dbali řádu. Velká gratulace! Káča

Napsat komentář