Lovci záhad informují…16.- 20.1. 2017

Třetí lednový týden ve znamení mrazů za námi. Všude sníh a hlavně led! Parádní klouzačky po cestě na kopec a hlavně jedna úplně nejlepší hned vedle jurty. Co víc si v zimě přát. V jedno velké kluziště se nám změnilo i fotbalové hřiště, takže hraní fotbalu dostalo ještě jeden nevypočitatelný rozměr. Legrace, klouzání a pádů tedy užito dosytosti. A školy? Té snad tak akorát. 🙂

Pondělí

epochy – Terka a Jirka

Potopí se ořech nebo poplave? A co guma? Lepidlo? A co třeba vajíčko? A co když do sklenice s vodou přidáme hodně soli..změní se její vlastnosti?  Otázka střídala otázku a všechno bylo možno hned ukázat a tak jsme společně žasli a vyvozovali z našich pozorování fyzikální zákony. Pozorovali jsme malý vodní vír ve sklenici, měnili koule sněhu na rozžhavených kamnech  hned v páru, tipovaly, ve kterých místech je největší tlak vody v lahvy a taky se vodu pokoušeli smíchat s olejem.

Ve druhém bloku jsme chvilku psali. Menší děti s Jirkou a já se mohla dostatečně věnovat Róze s Nikolkou a procvičování psaní tvrdých a měkkých y/i. Šlo jim to skvěle a mé češtinářské poťouchlosti je z míry nevyvedly. 🙂

hudebka – Michal a Terka

v pondělí jsme se rozezvučeli, rozezpívali, a učili jsme se masopustní písně, hráli jsme k tomu na nástroje, největší úspěch měla „stará bába jede“ kterou se všichni okamžitě naučili, nejspíš proto že má super vtipný text. Zpívejte s dětmi tyto písně: vstávej medvěde, stará bába jede, komáři, sedí vrabec na kostele, pod šable, kalamajka, myška tanečnice, atd..

Úterý

výtvarka – Tom a Terka

Tak jsme v úterý přišli na jurtu a byla zima, tedy v jurtě bylo teplíčko, ale venku mrzlo jako o závod!
Nasvačili jsme se a šup do práce! Terka vyprávěla o vodě  a s děti z pondělí popsaly vyzkoušené pokusy. Potom všem si děti rozebrali malovací náčiní a hurá do díla! Vzniklo zase plno superbomba parádních obrázků! Třeba Matěj s Kubou se pustili do malování sopky podle předlohy v knížce, což je docela složitá věc! Vzniklo i hodně dalších věcí, téma sopky se objevovalo častěji:) Rozárka se pustila do opravování jedné z našich maškar, a to naší copaté panenky a musím říci, že to vypadá moc pěkně.
Byl to opravdu plodný den, ten minulý úterek, tak se těším na ten nadcházející, že budeme pokračovat
v našem masopustním tvoření a vyrábění!  AŤ ŽIJE ZEMĚ!!!   Tom

plavání – Gábi

Gábi byla tentokrát s dětmi sama. Čtyři děti zůstávali v zázemí.

Středa

návštěva v Institutu Iberoamerických studií – Katka a Tom

Dnes jsme si krásně zopakovali, co víme o Mayích a navíc doplnili dalšími zajímavostmi. Vydali jsme se do Ústavu Univerzity Karlovy pro studium iberoamerických kultur. Pozvala nás tam Hanka ke své vzdálené příbuzné a erudované odbornici Markétě a její studentce Eleni. Čekala nás přednáška s projekcí mayských artefaktů -masky, sošky, ale i ovoce a zelenina, které odtud pochází, včetně několikabarevné kukuřice, obydlí a chrámy, jak vypadají dnes a jak asi vypadaly kdysi a taky nám Otík správně ukázal na mapě, kde se mayská říše nacházela. Děti se na všechno ptaly, zajímaly je velice krvavé oběti, ale taky vyprávěly co všechno už o Mayích vědí a paní Eleni byla překvapená a nakonec je obdarovala čokoládou, která také od Mayů pochází.
Vystřídala jí Markéta, která nám ukázala několik posmrtných masek z jadeitu neboli nefritu, které byly jako mozaika složeny z mnoha malých kousků vzácného kamene. My jsem si taky vytvořili vlastní koláže z různých odstínů modré a zelené barvy a níže vidíte, jak se nám povedly.
Už jsme hodně přetahovali a tak jsme ještě nedokončené masky zabalili a přemístili jsme se tramvají přímo před dům, kde bydlí Čajovi a který nám Vojta hrdě odemkl, doma na nás čekal už Tonda s babičkou a dědou, který předtím i na přednášce byl s námi. Dostali jsme výborný oběd  a pak měli ještě hodinku na dotvoření masek a přitom jsme si opakovali, co jsme se dozvěděli nového – že bojovníci měli jaguáří kůže a že chytali oběti za vlasy, a koho za ně chytli, byl jeho a že protivníky nezabíjeli, ale obětovali svým bohům, a jak se oblékaly ženy, a kde bydleli, a jak to, že vlastně jejich civilizace skončila – Tom vyprávěl, že jejich náčelníci dostali od Bohů příkaz opustit svá vybudovaná sídla a pohodlí a přestěhovat se zpátky do lesa, blíž k přírodě a Matce Zemi. A představte si, že uposlechli – jak moudré – nebýt toho, byli by je pánové Columbus a Cortés a jim podobní jistě rozprášili, ale takto přežili jako etnikum až dodnes.

20170118_145201
Čtvrtek

angličtina – Peťa, Terka a Míša

Dnes byla angličtina volnější. povídali jsme si o Indii, o cestě do Indie s využitím slovíček, které známe. FLY BY PLANE, COW, THE  SUN, THE BEACH, THE SEA, SWIMMING. Zapojili jsme elementy a naučili se slovíčka WATER, FIRE, EARTH, AIR. Poslechli a nakreslili jsme si příběh o sněhulákovi a cvičili tak slovíčka jako SNOWMAN, COLD, FREEZING, HAPPY, SUN, WARM, MELT, HOT, CLOUD  a příběh o kapce a řece se slovíčky  CLOUD, RAIN, LAKE, RIVER, SEA. Zpívali jsme písničku The river is flowing a nakonec jsme hráli pohybové hry na molekuly a na WATER, FIRE, TORNADO.      Petra

Obě pohybové hry děti hrály jako život a u té poslední se navíc naučily, jak se chovat, když živly řádí. Po skončení se kolem toho tématu rozpoutala celá diskuse. Terka

matika – Míša Višňa a Terka

Čtyři mladší chlapci rozstříhali obrázky s pohádkou o Otesánkovi. Než jsem je stihla vyprávět, vyběhli ven na klouzačku z spolužáky, kteří na matematiku nepřišli. Před koncem matematiky se ale vrátili a projevili o pohádku zájem. Pohádku jsem odvyprávěla, chlapci si poskládali obrázky a společně jsme spočítali co Otesánek snědl.
Nikola, Vojta, Matěj a Yoram se věnovali násobení. Nejdříve si vyplnili násobkovou tabulku do šesti, což jim šlo daleko rychleji než minule. Vojta projevil přání vyplňovat stovkovou tabulku. Potom hledali násobení v obrázcích. Yoram se nejdříve rozhodl, že bude u tříkolek počítat sedla, nakonec si ale chtěl násobení pořádně procvičit a počítal kolečka. Na závěr řešili násobilkové obdélníky.
Róza a Otík vyřešili dalšího Klokánka. Otík úplně sám, pouze se dvěma chybami. Róza chtěla při řešení některých úloh navést. Nakonec udělala pouze jednu chybu. Poté se oba věnovali násobení s mladšími kamarády.  Míša Višňa

Pátek

dramka – Terka a Honza Bružeňák

Umět se vyjadřovat slovy není vždy lehké a vyjadřovat se beze slov teprve ne, natož číst v druhých. Dnešní nakouknutí do dramatické výchovy jsme začali veselou hrou na „blbečky“, která procvičila nejen náš postřeh, ale ukázala, že posunky a zvuky leckdy k jednoduchému hovoru stačí. A pak už se děti postupně měnily v hromádky hlíny, ze kterých opatrné ruce sochařů tvarovaly sochy a dokonce celá sousoší.  Mohli jsme tak pozorovat, jak stačí jedno malé vychýlení pohybu, či nepřesná mimika a pochopení sochy se zcela mění. A taky, že každý to prostě vidíme jinak, což se ukázalo i na příbězích, které jsme sochám vymýšleli.

Ve druhé části si pro nás Honza připravil pár her  intuitivní  pedagogiky. Podařilo se mi natočit pár ukázek, které určitě řeknou více, než jejich popis. Alespoň jednu vkládám, než vše setříhám a zpracuji. Tvořivě a hravě nám bylo. Moc děkujeme Honzovi a těšíme se na další jeho návštěvu ve škole. 🙂 Terka

čeština – Míša Višňa a Terka

Nad obrázky jsme si připomněli příběh „Maxipes Fík ve škole“. Povídali jsme si proč do školy šel, co tam viděl a slyšel, co tam chtěl dělat, jak se mu tam líbilo a co se tam naučil. Potom si každý podle své úrovně vytvořil sebehodnotící báseň, většina dětí si ji uložila do šanonu. Nakonec si děti mohly dopsat nebo dokreslit příběh maxipsa Fíka. Během této doby mi ten, kdo chtěl, ukázal jak čte a dostal ihned zpětnou vazbu.     Míša Višňa

Napsat komentář