Lovci záhad informují…5.-9.12.

Už se nám ty Vánoce blíží! V pondělí ráno jsme došli do jurty a tam na nás čekalo překvapení…nadílka od Mikuláše i se vzkazem: „Bylo toho víc, ale měl jsme hlad. M.“ Tak jsme se o ni řádně podělili a byli vděční za to, co je. 🙂 Vyzdobili jsme si jurtu pentlemi, chvojím s ozdobami  a obrázky na oknech. No a pak už mohla začít škola.

pondělí

epochy – Terka a Jirka

Sesedli jsme se s knížkou o naší sluneční soustavě a prohlíželi si jak planety kolem nás vypadají a dozvěděli jsme se, že většina z nich má ve skutečnosti jen plynné skupenství. Povídali jsme si o teplotách a podmínkách jaké na nich panují a o měsících a taky velikostech sluncí a planet ve vesmíru. A řeč přišla i na asteroidy a komety a na to, že je naše planeta dobře chráněna pásem „kamenů,“ které se rozkládají za Marsem a odrazí většinu prolétajících těles.

Na psaní jsme tentokrát moc chuť neměli a tak jsme si společně četli a počítali příklady na krásně zpracovaných kartách. No a na fotbal samozřejmě taky došlo. Terka

hudebka – Michal a Terka

Naučili jsme se nové poděkování za jídlo v indiánském stylu, rozcvičili jsme si hlasivky a zkoušeli jak dlouho vydržíme držet tón na jeden nádech. Pak jsme si rozdali nástroje a hráli koledy. Cvičili jsme rytmus, hráli jsme naše tři písně, které cvičíme a hráli jsme si hru na dirigenty. Od příští hodiny se pokusíme vytvořit nějaký jednoduchý, ale vždy se stejně opakující koncept rozezpívání pomocí jednoduchých her, aby si ho děti zapamatovaly, bude to náš hudebkový rituál. Michal

wp_20161205_09_46_49_pro

úterý

výtvarka – Tom a Terka

V úterý jsme měli den otevřených dveří. První část dopoledne jsme užívali k dovádění na zamrzlém potoku a k hraní her a tu druhou k tvoření. Možností co tvořit bylo více. Buď postavičku anděla pro potěchu si slepit, nebo malovat, nebo obojí dohromady. 🙂 Samozřejmě vznikly i jiné postavičky než andělé, třeba i čaroděj! Atmosféra byla tvůrčí a řekl bych, že našim malým návštěvníkům se ve škole líbilo. Těším se na ně příští rok! Tom

plavání – Gábi a Míša

Plaváníčko plavání, všechny smutky zahání.   Gabriela

wp_20161206_11_57_30_pro

středa 

návštěva planetária

Dnes jsem se vydali na dalekou cestu osobákem i rychlíkem a trolejbusem až do plzeňské Techmánie a hlavně tamějšího Planetária, kterým jsme v rámci naší vesmírné epochy začali. Zjistili jsme, kolik bychom vážili na Měsíci a na různých planetách naší Sluneční soustavy a jak těžké by tam bylo uzvednout dvoukilové závaží. Házeli jsme meteory na Měsíc a dívali se, jak tím vznikají krátery na jeho povrchu a viděli jsme tornádo a mohli jsem se projíždět v kruhu, kde jsme sledovali, jak se mění fáze Měsíce během měsíce. Sledovali jsme vývoj hvězd od mlhovin přes supernovy až k červeným trpaslíkům,
prohlédli jsme skrz všechny vrstvy Země od povrchu až k pevnému jádru a sledovali jsme cestu vesmírné průzkumné robotické rakety kolem Marsu. Shlédli jsme dokument o alternativních zdrojích energie a taky o objevení mořských proudů, takových podmořských řek…a málem bych zapomněla – asi tak 17x jsme sledovali start rakety s odpočtem eight, seven, six five, four, three, two one – GO! – all engines running. A taky jsme si zkusili vlézt do kosmického skafandru a bylo toho mnohem a mnohem víc,jen už si to všechno nepamatuju.
Potom v horním patře jsme zkoušeli ovládat mimozemské vozítko na měsíčním povrchu, které vjíždělo do kráteru a zase se z něj dostávalo a mohli jsme být svědky toho, jak nebojácní návštěvníci lezou dobrovolně do tréningového sedadla pro kosmonauty. Nu dotyčné slečny si pěkně zalítaly – bohužel nám to nebylo dopřáno, neb nikdo z nás ještě neměří 140 cm (tedy maximálně já a Tom a my, když jsem to viděli, tak se nám moc nechtělo :))
Každý si pěkně vytáhl psací potřeby a papír (prosím posílejte vždy na exkurze dětem něco na psaní – cestovní zápisník nebo něco) a obešli jsme atrakce ještě jednou, tentokrát se záměrem svou nejoblíbenější nějak ztvárnit, popsat či nakreslit. Na palubě jedné takové lodi jsme si potom sdělili, co kdo z nás vyzkoumal, a mohli jsme se přesunout do TEchmánie, kde naším prvním záměrem bylo dát si pořádně do nosu. Skvělé, že jsme měli větší rozpočet na oběd, tak jsem se mohli najísti dosyta (i když to tedy rozhodně nebylo raw vegan bio :))
A nastalo rodeo, kdy nám zbývalo asi 50 minut na průzkum Techmánie a každý si je strávil po svém. Nejvíc lidí asi zaujal kladkostroj, na kterém jsem se mohli sami vynést nahoru asi do 1 m a zpět. Někteří to brali rovnou výtahem nahoru a dolů, jiní zas hráli počítačovou hru vlastním tělem – uskakovali před překážkami a shrabovali trofeje, byly tam obrazovky, velké vlakové mašiny, kvízy  a mnohem víc, ale to jsme už nestihli, svolali jsme se, nabrali letáky, bundy na sebe, tužky a zápisky do batohů a jde se na bus a na vlak.

čtvrtek

angličtina – Petra a Terka

Dnes jsme opakovali počítání, what´s your name – My name is; I am; He is; She is; We are; I sit here; We sit here; Go to the + places in the classroom – door, window, clock, calendar, blackboard, desk; Zase jsme se procvičili slovesa aktivit, které děláme během dne – I wash my hands…early in the morning/ in the afternoon/ in the evening/ at night. A přidali jsme dny v týdnu. Snažili jsme se popsat, co který den děláme ve škole. Lioni cvičili TODAY IS, YESTERDAY WAS, TOMORROW WILL BE.      Petra

matika– Míša Višňa a Terka

Mladší děti si poslechly pohádku o čísle 6 – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá, a pak vzpomínaly jak zvířátka šla po sobě a kolik jich bylo a vybarvily si je na obrázku a učily se psát číslo šest. Starší děti se věnovaly násobení – tentokrát si házely velkou kostku a zapisovaly příklady podle čísel co jim padly. Míša a Terka

pátek

epochy – Terka

Cvičili jsme divadlo a šlo nám to tak dobře, že už máme „vystavěné“ všechny scény a zapsané promluvy jednotlivých postav. Moc jsme si to užili. Víc neřeknu. Terka

zápis z exkurzí – Káča a Agátha

Zopakovali jsem si to, co jsme viděli na Úžasném divadle fyziky, tři z pokusů jsme si sami zreprodukovali ve třech skupinách. V první skupina ve složení Rozárka, Mia, Yoram, Vojta, Tim vytvořila koktejl z tekutin různé konzistence a na tom ziistili, co má větší či menší hustotu. Pomocí soli jsme s druhou skupinou Otík, Matěj, Krištof, Hugo, Tammík extrahovali CO2 z limonády a nachytali jej do balónku a potom „přelili“ do misky. Když jsme do ní pak vložili hořící sirku, zhasla, protože tam chyběl kyslík. A třetí pokus realizovala Nikolka, Eliška, Maruška, Jura, Yoram -a to výrobu šumáku celaskonu ze sody a pomeranče. Ukázali jsme si i co udělá kyselina ve spojení se zásadou. Všechny pokusy se nám nakonec podařily, i když ne vždy napoprvé a myslím, že jsme měli všichni radost, že nejen učeným pánům a paním z divadla, ale i nám se daří 🙂
Po obědě jsme si pokusy zapsali, abychom měli v portfoliu co ukazovat našim metodičkám a ještě jsme pokračovali navázáním na celaskon výrobou koulí do koupele, s čímž nám moc pomohla Agátha. Skoro všichni si odnesli vlastnoručně vyrobenou kouli.   Káča

Povídání o indiánech  – Agátha a Káča

Potom jsme se konečně dostali k příběhům o tom, jak se asi původní obyvatelé do Ameriky dostali – loděmi z Oceánie nebo po zamrzlém Berlingově průlivu? Nebo obojí? Ti víc na Jihu znali totiž zpracování kovů stejně jako lidé v Oceánii, ti na Severu zas ne. A jak objevení Nového Světa ovlivnilo životy tamějších civilizací? A proč vlastně Mayská kultura zanikla – ještě před jejich příchodem? Povídali jsme si o námořnících dobrodruzích a misionářích, a jak se jim podařilo indiány přelstít – například Montezumu, posledního Aztéckého krále a jak Indiáni vnímali člověka na koni jako jednu bytost a nechápali, když seskočil a rozdvojila se, jak pro ně výstřely ze zbraní byly jako hromy rozzlobených bohů a vůbec, jak si chvíli mysleli, že Cortés je jejich mytický opeřený had, který se vrací. Bohužel už se čas naklonil a museli jsme běžet tentokrát zas po dlouhé době sprintem s kopce dolů až se za námi prášilo.

Káča

 

Napsat komentář