Lovci záhad informují…21.-25.11.

Pondělí

epochy – Terka

V prvním bloku jsme si povídali o Mayských městech, které byly zároveň státy a o neslavnějším vládci města Palenque – Pacalovi, který se z obyčejného neurozeného dvanáctiletého chlapce stal největším obnovitelem rozbořeného města a prohlásil se za potomka bohů. A taky už víme jakou záhadou je opředen zánik mayské civilizace.

Ve druhém bloku došlo na čtení – psaní – počítání. Nejdříve děti přepisovaly slova z tabule a doplňovaly chybějící písmenka, pak jsme si rozdali nově koupené a krásně graficky zpracované karty s příklady z matematiky a počítali jak divý. Poslední půl hodinku jsme se v kroužku po větách četli.  Terka

hudebka – Michal a Terka

Přinesl jsme dětem ukázat severoamerickou indiánskou flétnu, má krásný zvuk a každý si vyzkoušel jak se do ní fouká a na ní hraje. Potom jsme si pouštěli ukázky mayské hudby a povídali si o tom, co všechno může hudba doprovázet a jak ji tedy funkčně dělíme. Rozdělily jsme se na skupinky, které hrály taneční, šamanskou léčivou a rituální hudbu a zkoušeli hledat jednoduché rytmy. Po společném muzicírování v mayském stylu nás Terka naučila novou píseň od bratrů Ebenů – Nic není tak horký a pak zpívali písně, které už umíme. Michal

Úterý

výtvarka – Tom a Terka

V úterý nám Terka vyprávěla o životě starých Mayů, o jejich kalendáři a jak staří Mayové počítali a tak, já jsme zase ukázal dětem fotky mayských památek , neboť jsem po Mexiku trochu pocestoval. Pak jsme se pustili do malování. Děti mohly tvořit mayská božstva, nebo namalovat, jak by vypadali, kdyby byl mayové. Samozřejmě i jiná témata se vynořila. Tak se těším příští týden. Tom

plavání – Gábi a Míša

Toto úterý nám onemocněla Míša a celkově nás bylo pomálu, tak jsme  po rozplavání uspořádali  závody. Rozdělili jsme se na dvě posádky z níž každá měla svojí loď a všemožnými způsoby jsme přeplavávali bazén. Bylo to napínavé i zábavné a skončilo to vyrovnaně, tedy všichni byli nadšení. Gábi

Středa

návštěva Českého muzea hudby – Káča a Tom

Navštívili jsme České muzeum hudby a program Šaman, který nás trochu zklamal tím, že jsme se nemohli osahat ba ani prohlédnout žádné autentické šamanské nástroje, za to jsme si docela zařádili s plastovými barely, chřestidly, dutými tyčkami a dalším moderním harampádím, které se ukázalo jako docela muzikotvorné. lehce jsme se vpravili do duše šamanovy a snažili se porozumět jeho práci a po jeho vzoru jsme vyprazdňovali nádoby našich pocitů značnou dávkou zvuků i pohybu. Poté jsme si prohlédli expozici klasických nástrojů a vrátili se pak do našeho zázemí na oběd. Ale na odpolední činnost příliš času nezbývalo, i tak se nám ale podařilo jeden prototyp pravého  šamanského chřestidla dodělat, a chřestí, hurá! Takže další se těší na dodělání někdy příště až se ve středu do zázemí dostaneme.   Káča

Čtvrtek

angličtina a natáčení pořadu pro ČT – Terka a Petra

Ráno jsme si angličtiny moc neužili. Vyrazili rovnou na jurtu a než jsme stihli dosvačit už nám klepala na dveře slečna produkční. Španďa vybavem malým mikrofonem vedl děti k lesu a na kameru udílel rady malé moderátorce pořadu. Pak se dětem rozdaly navázané dobroty pro zvířátka a oni je postupně zavěšovaly na menší stromek v lese. A my se Španďou byli rádi, že vyšla řada skutečně na všechny a každý se tak den před Štědrým dnem může v televizi uvidět. Zní to takhle jako pohoda? Doufám, že ano, protože to pohoda byla velká, děti moc hezky spolupracovaly, pejsci se před kamerou předváděli – hlavně tedy Willy a vnášeli do toho radost, Španďa působil jako skutečně osvícený průvodce a odborník na věc a štáb si nás na památku všechny vyfotil a odjížděl moc spokojený. A my ještě nasypali semínka ptáčkům do krmítka a za dobře vykonanou práci odměnili sebe zbylými oříšky a rozinkami. Yoram, když ráno zjistil, že nemůže na kameru povídat vtipy raději zůstal s Petrou celou dobu v jurtě.

Hodinku do oběda jsme opakovali minulá témata z angličtiny.              Terka

matika – Míša Višňa a Terka

Začali jsme opět hrou na čísla. Mladší děti si poslechly pohádku o palečkovi a čísle 5 a učily se jí správně psát. Pak opakovaly hodiny na papírové maketě a přemýšlely jakými mincemi zaplatit 5 korun. Starší děti kreslily obrázky k násobení (dvounohého ptáka, kočku, rukavici, tříkolku a šestinohého brouka) a zapisovaly k nim příklady. Róza a Otík se věnovali i indickému násobení.   Terka a Míša

 

Pátek

pohybovka – Eliška a Kryštof a Terka

Dnes byla tato témata: fyzická kondice, soustředění, technické detaily. Hodina nebyla tolik košatá, ale udělali jsme spoustu detailnější práce. Děti dostaly pořádně do těla a následně od Kryštofa jeho vsuvkou z Aztéckých tanců. Naučili jsme se jak požádat o svolení k tanci, jak za něj poděkovat a dozvěděli jsme se, kde Aztékové a Mayové berou inspiraci k tanci. Zatančili jsme si, jako oheň, vítr, déšť,… Takže byla dnes nejen technika, ale i pohybová improvizace. Na závěr trochu protahování a relaxace v něm a kdo chtěl, zase si zkusil stoj na hlavě.  Eliška

epochy – Terka

Konečně nastal čas na nácvik našeho divadla! Zabědnili jsme se v jurtě a co se v ní dělo dál vám neprozradím. Buď vám to doma vybrebentí děti nebo to uvidíte na vánoční besídce.  🙂   Terka

čeština – Míša Višňa a Terka

Zahráli jsme si hru na jména, přečetli si text o jednotlivých měsících a pak si vystřihli velké kolečko z papíru rozdělené na čtyři roční období a lepili do něj názvy jednotlivých měsíců, tak jak jdou po sobě. A těžké, přetěžké to bylo. Kdo to měl hotové dříve dostal  veršované hádanky o měsících v roce.

Míša Višňa a Terka

Napsat komentář