Školní kronika: 10 – 14. říjen

Pondělí

Epochy – Terka

Jak to viděly děti: V pondělí jsme stavěli druhou zeď bunkru a povídali jsme si o orgánech. Zaujalo mě, že naše oči vidí vlastně jenom světlo, a že můžeme být krátkozrací i dalekozrací a že se naše tělo dá ovládat dálkovým ovladačem. Pak přišel Michal a povídali jsme si o různých nástrojích a druzích hudby a pouštěli si ukázky. Niky

 

Za sebe bych doplnila, že už děti více ví, jak funguje naše tělo. Třeba, jak pracuje žaludek a srdce a hlasivky. Čím to je, že vidíme a slyšíme a cítíme a z jakého jídla si vezmeme více živin a z jakého méně. Víme, že krvinky se tvoří v kostech a taky k čemu jsou dobré ty bílé a k čemu ty červené. Kolik dokážeme rozlišit pachů a jaké tekutiny v těle máme. A že jsme vlastně všichni hvězdný prach. Terka

 

Hudebka – Michal a Terka

Pověděli jsme si o tom, kde se vzalo slovo hudba a muzika, jak se dělí nástroje a vysvětlili jsme si základní pojmy jako je rytmus, tempo, melodie, harmonie, barva a dynamika. Pustili jsme si ukázky různých žánrů od heavy metalu po klasiku a zkoumali barvu hlasů zcela odlišných interpretů. Na konci zbyla i trocha času si zazpívat a zahrát na přinesené nástroje. Děti dostaly ještě domácí úkol – zjistit, co nejvíce o skladbě, kterou dostaly s sebou domů. Terka a Michal

 

Úterý

Výtvarka  – Tom a Terka

Tak tu byl zase úterek.

Tentokrát jsme si malovali po obličeji a po těle.

Jelikož se v další epoše s tělem více seznamujeme,

trochu jsme se vyzdobili, aby se nám o těle lépe učilo.

Obličeje holek se proměnily ve spanilé tváře princezen

a vodních panen a kluci to vzali pěkně od podlahy! Hezky do půl

těla a změnili se ve VÁLEČNÍKY, orli, draky… Ale pozor! Bojovníci se z nich stali,

jenže né  bojovníci se zbraní v ruce! Namalovali si na sebe totiž znaky svých fotbalových

týmů, které jsme o přestávce dali dohromady!

No, co vám budu ještě povídat! Bylo to velké!  Tom

 

Plavání – Gábi a Káča

Vážení velcí, tentokrát bych svůj zápis směřovala k Vám, kteří máte čas a chuť s námi lekce plavání absolvovat, což je skvělé a žádoucí. Ale stejně tak, jako jsme si museli dát s dětmi určité dohody, aby nám spolu bylo ve vodě dobře, tak je také třeba sladit se mezi námi velkými.

Nejvíce důležitou vnímám dohodu, že jsme team. Do řízené lekce by měl každý rodič – dobrovolník vstupovat s vědomím, že je její součástí a je připraven asistovat všem dětem, které to budou potřebovat, ne jen tomu svému.

Je otevřený učit se spolu s dětmi novým věcem, ba co víc, jít jim často příkladem s nadšením a odvahou.

Od toho se odvíjí respektování stejných dohod, jako máme s dětmi ve vodě i na suchu.

Moc také prosím o časovou dochvilnost.

Krásný čas ve vodě i na suchu.

Gábi Doubek – www.plavacek-deti.cz

 

Pobyt ve vodě je prostě radost z pohybu a uvolnění. Gábi vede každou lekci opravdu systematicky a je to znát. Tentokrát se i Vládík odvážil vyfukovat pusou i nosem do vody, což je velký pokrok a proskočil i otvorem těsně nad hladinou do vody. Paráda! Ostatní plavci i skoro plavci již překonali všechny strachy a vesele se poatápějí na dno bazénu, plují pod vodou, a skáčou šipku z dřepu a hlavně si to všichni ve vodě užíváme, a za ní děkujeme, i pod vodou s plnou pusou bublin 🙂

Těšíme se příště, od listopadu snad i se saunou – stále v jednání.

K

Středa

Káča a Tom

dnes jsme začali trochu živelnější prací s tělem – vyjadřovali jsme svou náladu pomocí zvuků a pohybu, potom jsme se všichni proměnili na zvířata a zkoušeli jsme variovat rychlý a hlasitý projev s tichým a pomalým. Potom se půlka z nás proměnila v krajinu a druhá půlka v roli zvířat touto krajinou procházela, válela se a hrabala, hledala si na ní potravu a nakonec i pelíšek. Ukázali jsme si tak, že když jako kočička, která po nás leze, se opíráme o tělo toho druhého, je to příjemné pro oba dva, tedy většinou, pokud na nás nerajtovalo zvíře příliš vehementní :)) a zkusili jsme si to převést do jednoduché masáže a tentokrát to bylo ještě příjemnější.

Nathan přijel dnes rovnou na jurtu s mámou Terezkou, tak nám byla celý den milou společností.

Po svačině nás poctila návštěvou Marie Vnoučková, porodní asistentka, která viděla mnoho dětí spatřit světlo světa, třeba i naší Marušku nebo Miu, a vyprávěla nám nad knížkou, jak se jako miminka vyvíjíme v bříšku maminky, jak se tam vlastně (do)staneme, co všechno za těch 9 měsíců se naučíme, jak se potom narodíme a co potom. O vztahu matky s dítětem, o kojení a hormonech štěstí. Mnohé děti byly velmi zaujaté vyprávěním a měli spoustu dotazů a přispívaly svými historkami. Pro Olíka, Huga a Noeho bylo vyprávění dlouhé a tak šli chvíli před pauzou ven si hrát. a pak jsem se rádi šli nadýchat čerstvého vzduchu všichni a mohli jsme pokračovat:

Noah přinesl fotky svého vlastního porodu do vody a poslal nám je po kruhu, tak jsem viděli celou jeho rodinu ise staršími sourozenci, kteří přijedou brzy z Holandska. A porodní babička Maruška nám ukázala své zvláštní trubkovité naslouchadlo, kterým poslouchá srdíčko miminka. A pozor -jednak to prastaré, pak fonendoskop a ještě i dopler- maličký ultrazvukový přístroj. A všichni jsme si mohli vyzkoušet poslouchat svá srdce všemi těmito  nástroji a přístroji a tep našich srdcí se rozléhal jurtou 🙂

Po výborném obědě od Norky – italská čočková byla opravdu povedená a někdo si přidal i třikrát, jsme se ještě po chvíli fotbalu sešli v malé jurtě, utvořili si malé hnízdečko a z něj za chvíli začalo vycházet spousta zvuků – každý dostal jednoduchý perkusní nástroj od chřestidel po kalimbu a litafona nástroje jsme si trochu představili a zkusili na ně hrát.

Zaooslouchali jsme se do kapek deště na střeše a hráli k nim, pak jsme přidali poslouchání jeden druhého navzájem a hledání společného rytmu a nakonec jsme si zahráli hvězdy, měsíc, cikády a sovy a  věřte nebo nevěřte, znělo to jako hudba, ikdyž kolem nocí jezdila i tramvaj 🙂

Čtvrtek

Angličtina – Petra, Terka a Míša

V angličtině si pomalu zvykáme na rituály. Na nádraží se pozdravíme a zopakujeme si slovíčka train station/car/tree… Potom jdeme na náměstí nebo na hřiště – hrajeme si a cvičíme – What´s your name, My name is /He is/She is… How are you? I´m fine. Thank you. Make a circle/ Make a line/ Make a big circle/ Make a small circle. Go to the…/Point to the…

Opakujeme: BARVY, DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY, VĚCI V TAŠCE / VE TŘÍDĚ A RODINU.

Dnes jsme přidali slovíčka o podzimu a hráli tichou poštu. Lioni cvičili psaní čísel do 20 a barev. Cheetahs opakovali barvy a vybarvovali listy různými barvami.

Uvítací písnička: Hello Hello Hello 3x

                          How are you

                          Let´s go this way 3x

                          Good idea

                          Hello Hello Hello 3x

                          How are you

                          Let´s make a circle 3x                  

 

Matematika – Míša a Terka

Měřili jsme své tělo. Jeho hmotnost, teplotu, výšku, obvod hlavy, hrudníku, pasu, délku paže a učily se výsledné číslo přečíst a zapsat do nákresu.

Míša Višňa

 

Pátek

Pohybovka – Eliška a Terka

Tentokrát s děti rozehřály samy, pěkným během v kruhu v jurtě. Mohla jsem tedy začít už s jemnějším propojeným sbalováním  a rozbalováním, rolováním po zemi.

Na zemi- Nekonečný pohyb, nejdřív pomalu na uvědomění a propojení si 6ti směrů  a centrum v  těle (hlava, kostrč, horní a dolní končetiny a střed těla podbřišek) pak rychleji a rychleji.

Variace ve stoje, pracujeme s osou těla, s centrem a jeho posunem v prostoru, nahoru, dolů, do všech stran. Kontrolovaný pohyb v ose a pohyb mimo osu-parádní řádění.

Periferie – ruce a nohy posilujeme a protahujeme v různých variacích vzájemně propojených.

Rytmus – předávání rytmu v kruhu, všichni spolu, každý sám. Tleskáme, dupeme, tlučeme do země.

Akrobacie – kotoul vpřed a vzad, stoj na rukou, stoj na hlavě.

Zlepšujeme se všichni! Každý svým tempem, u každého velký posun!

Těším se za dva týdny! Tentokrát doufám, že se mi podaří se polepšit a mít sebou i funkční hudbu!

Eliška

Epochy – Terka  

Vytáhli jsme sešity, kus stránky nalinkovali a začali diktátem. Starší děti zapisovaly celé věty, někdo psace a někdo tiskace a mladší děti zapisovaly písmenka a čísla. Tím, že nás tam byl menší počet, bylo možné se každému věnovat a řešit s ním, co potřeboval vědět. Však už jsem cítila delší dobu, že ten čas na opakování a nápravu špatných návyků potřebujeme. Šlo nám to tak pěkně a v poklidu, že jsme skončili dříve a zbývající chvíli do oběda všichni hráli s Martinem (kuchařem) fotbal. Terka

Čeština – Míša Višňa a Terka

Co je na nás krásného? – čtení Hledání krásného na sobě

slovní druhy, slova podobného a opačného významu, časování skloňování

Moje písmeno, moje jméno, psaní písmen, kreslení obrázků, psaní slov  -Míša Višňa

 

Ještě přidávám i fotky z minulého týdne, které se ztratily cestou a link na videa z litografické dílny – jak se tiskne z kamene

https://www.youtube.com/watch?v=fuOfp4S_WIc

a z výstavy Petra Nikla ve Špálově galerii, kde se to hemží šváby, pijavicemi  a jinou havětí :

https://www.youtube.com/watch?v=NougOmEbP1U

K.

Napsat komentář