Já voda 21.- 25. července 2025
bazén/metodika pondělí a úterý
Rozvičili jsme se, připomněli pravidla a ještě na souši si řekli, jak se budou jmenovat naše dvě skupiny – hledali jsme mezi sladkovodními rybami. Štiky a Okouni. Představili jsme dětem našeho bazénového asistenta Františka (syn lektorky Gabriely), ten plave s Plaváčkem už od svých 4 měsíců! Pomáhat nám bude ve vodě a v prostoru bazénu zejména s pomůckami.
Každá lekce začíná rozdýcháním do vody – vypouštíme dech nosem a ústy v pravidelném rytmu. Učíme se nedržet si nos. Děti se drží okraje bazénu, učíme se ručkovat např. za pomoci „hry na jména“ – začátečníci tak získávají postupně důvěru v prostor i sami v sebe. Součástí metodiky Plaváčku je práce jen s vnějšími pomůckami. Kruh, pásek nebo křidýlka totiž posouvají těžiště. V ranním kruhu jsme se bavili, co by se kdo chtěl naučit ve vodě. Zazněli šipky, delfín, kraul a znak, salto.. máme hezké vyhlídky:) Na šipkách jsme začali pracovat hned první den. Každý prvek má své metodické schody, stupně. Tedy i taková šipka se učí nejprve ze sedu, pak ze dřepu a pomalu do ní dorůstáme, když máme dobré návyky. Dnes už jsme proskakovali skrze desky a podplavávali překážky. Štiky sbírali ze dna potápěčky. Vokouni lovili balonky a pod vodou uklízeli do košíku. Z klasických plaveckých stylů jsme začali nejprve trénovat králové a znakové nohy. S deskou jsme plavali na zádech (nácvik na znak). Druhy den jsme závodili v týmech a na jednom z pontonů trénovalo několik dětí králové nohy. Měli jsme naší první vodní dráhu složenou z několika prvků po celé délce bazénu. Nechyběla ani hra na Rybičky a rybáře. Důležitým prvkem je umět ležet na vodní hladině a uvolnit se. Formou hry si děti postupně osvojují sebe-důvěru a důvěru ve vodu. Což je základ jejich vztahu k vodě a ve vodě. Pak už jde veškeré učení samo.
pondělí odpoledne
Po obědě jsme si našli místo u řeky a založili jsme si DENÍK. Každý si ho mohl vyzdobit, krásnými razítky. Potom jsem se zabývali tématem sebezáchrany ve vodě. Mluvili jsme o různých vodách a situacích – bazén, řeka, jezero, moře. Připomněli jsme si základní dovednosti, které bychom měli umět zvládnout, při pohybu nebo záchraně v bazénu. Skrze příběhy, které jsme četli a navzájem si sehráli, jsme se dozvěděli důležité informace – jako např. že vždy volám o pomoc dospělého a neskáču hned bezhlavě pro tonoucího. Všechno velmi rychle uteklo a sbalit věci a odejít na vlak se nám podařilo přesně než začalo pršet. Tábor je oficiálně rozplaven a všichni měli z prvního dne radost a dobrý pocit.
úterý na suchu
Sešli jsme se zase u řeky a po ranním kruhu jsme se hned rozdělili na skupiny a zkusili jsme si otestovat, některé dovednosti sebezáchrany. Velmi podstatný prvek je dech – chtěli jsme se tedy dozvědět, jak dlouho dech vydržíme zadržet. Každý se s vervou a odhodláním pokusil dvakrát, aby mohl porovnat svůj výkon.
Po té jsme testovali orientaci poslepu, hledali jsme cestu pomocí lana a uzlů a samozřejmě se zavázanýma očima.
Dnešním tématem bylo pozorování krajiny a vody kolem nás. Řekli jsme si k čemu nám voda vlastně slouží a uvědomili si, že je toho opravdu hodně.
Samozřejmě jsme pozorovali Berounku, zakreslovali jsme tedy do deníku, co vidíme, lepili mapy povodí Berounky. Všímali jsme si barev, rostlin, proudu. Kvido změřil hloubku řeky a zjistili jsme, že voda v řece je vlastně krásně průhledná, i když se zdá z venku hnědá. Připomněli jsme si i nejrůznějsí zvířata a začali si s nimi hrát, ale na to už si necháme více prostor zítra.
bazén/metodika středa a čtvrtek
Na přání dětí se zaměřujeme na některé prvky. Ze skoků jsou to šipky, také jsme si vyzkoušeli salto! Jeho první stupeň je tzv. vajíčko – zabalit se a zkulit se do vody. To zvládli všichni po předu i po zadu! Někdo si přál umět plavat delfína – což je plavecký styl motýlek. Jeho nácvik začíná u správného vlnění celého těla. To jsme potrénovali díky deskám s dírou a obručím, které děti zdárně proplavávaly. Další plavecký styl, který jsme trénovali byl znak a kraul. Po tréninku nohou jsme postupně začali zapojovat ruce. Důležitý je při tom dech, který by měl zůstat plynulý, proto se vždy rozdýcháváme na každém začátku a děti už to obstojně zvládají, vydechovat do vody nosem i ústy. Spojit pak vše v jedno tj. nohy – ruce – rotaci těla a dech je pro někoho náročné a tak netlačíme a každý má možnost trénovat z místa, kde se právě nachází, aby nedošlo k špatným návykům. Nechybí samozřejmě ani hry, kdy např. v „opičí dráze“ spojíme pomocí pomůcek několik prvků. Bláznivé skoky do vody jsme si vyzkoušeli při hře „zrcadlo“ nebo s rozběhem po pontonu. Končíme relaxací na vodě s písní „Voda voděnka, hladí blízký..“ Každá den je znát obrovský posun u každého z dětí.
Středa
Ve středu jsme oslavovali společný čas. V létě se narodilo hned několik kamarádů a se dvěmi jsme měli příležitost to oslavit. Ráno jsme oslavili Ondrovy narozeniny melounem a hned po obědě narozeniny Františky velkým dortem. Povídali jsme si o tom, co se děje v krajině, když je vody málo a nebo když je vody moc. Jak vypadá půda a rostliny, když je velké sucho a nebo co se děje, když je zase náhle vody moc a jsou povodně. Hráli jsme si s vodovými barvami, papírem a vodou z řeky – vznikly nám pestré, krásně rozpité, různobarevné krajiny.
Čtvrtek
Ve čtvrtek jsme si povídali o koloběhu vody na Zemi a v těle. O tom, že voda je tak vzácná, že je také velmi opěvovaná v písničkách, básních a v jazyce vůbec. Poslechli jsme si písničku Modlitba za vodu od Hradištanu a zkoušeli jsme si říct jaká voda je – klidná, divoká, rozbouřená nebo hluboká a zkoušeli jsme porozumět různým příslovím. Našli jsme si také čas na několik her a nebo na házení žabek ve vodě. Společný čas nám krásně plyne, jako voda.
Pátek
A je tu konec týdne a s ním závěr našeho tábora s plaváním a vodou. Zakončili jsme jej velkým obdarováváním. Ráno jsme potkali rybáře s obrovským úlovkem – asi 20kg sumcem, kterého zrovna vylovil z Berounky. My jsme si ulovili každý svůj batůžek a vysprejovali jsme si na něj různé obrázky – z překrásných šablon, které nám vyrobila Dita. Sprejovali jsme štiky, kotvy, malé rybky, bubliny, vážky i okouny. S novými batůžky jsme se vydali do bazénu.Po obědě a krátkém odpočinku jsme se u vody vrhli na opakování všeho, co jsme se za celý týden dozvěděli. 24 úkolů nás dovedlo k tajence, která zněla – NEJLEPŠÍ JSOU ŠTIKY A OKOUNI. Aspon‘ pro tento tábor je to teda velká pravda.
Děkujeme všem za výkony, přátelství, důvěru a energii, kterou do plavání a všech her vložili. Stala se z nás perfektní parta a moc jsme si to všichni ve zdraví užili. Za rok zase vodo ahoooj.
