Čtvrtek – 4.-7. ročník – pohybovka, český jazyk a matematika

Kostýmy na besídku

jednobarevné oblečení, bez nápisů a bez ozdob

legíny / tepláky a triko s dlouhým rukávem nebo tílko

jsme bosky (takže prosím ne punčocháče)

(lepší vše světlejší, ať jsou děti vidět – jeviště je tmavé – je možné, že se ještě příště domluvíme na konkrétních barvách)

Vybavení penálu:

Prosím ať mají děti správně vybavený penál: tzn. gumovací pero, ořezanou tužku a pastelky (ideálně širší a trojhranné), gumu, lepidlo, nůžky, rýsovací potřeby. Fixy a propisky nedoporučujeme – nebudeme je určitě na čj a ma používat. Ostatní výše zmíněné opravdu potřebujeme! Děkujeme!

Všeobecné informace k psaní ve škole ZeMě

NEVÁZANÉ PÍSMO COMENIA SCRIPT

4. prosince

1. blok: Dali jsme dohromady pohybový materiál na besídku. Kdo chyběl nemusí mít obavy – vše už jsme spolu dělali – dnes jsme jen vše uspořádali – není to o moc jiné, než jsou děti zvyklé.

2. blok: četba knihy .

Český jazyk:

4. ročník: Skloňování podstatných jmen rodu středního.

5. ročník: Slovesný způsob rozkazovací.

6. ročník: nikdo nebyl.

7. ročník: zájmena – skloňování.

Matematika:
měření výšky  rozpětí
4. ročník: matematická rozcvička, dělení pod sebou
5. -7. ročník: matematická rozcvička, úhly – měření, sestrojování, označování, dopočítávání

27. listopadu

1.blok: Pohybovka s češtinou: Dnes jsme dále rozvinuli náš pohybový materiál na besídku. Vše bude zase improvizace v rámci několika domluvených pravidel. Uvidíte tedy zase děti, jak spolu pracují a neřeší zda jsem holka nebo kluk nebo bližší či vzdálenější kamarád/ka. To mě přijde na pohybovce velmi důležité. Z češtiny jsme stihli pouze pojmenovat vše podstatnými jmény… Snad nás příprava na besídku trochu omlouvá. (pravidla: kreslení pohybem toho, co je mi blízké – linie, jasný pohled, princip rovnováhy – důvera ve dvojicích a i více lidech, záchrana – leh – procházení, hra s předáváním předmětu… doplnit synchro, ujasnit začátek a konec, hudba).

2. + 3.blok: Četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk:

4. ročník: Podstatná jména: rod, číslo a pád. Práce s pomůckami Rubínka, pracovními listy a v pracovním sešitě.

5. ročník: Slovesný způsob oznamovací. Práce s pomůckami Rubínka – detektivní činnost s kartičkami slovesného způsobu. Práce v pracovním sešitě.

6. a 7. dohromady: Měla jsem pro děti nachystanou jednoduchou osnovu pro slohovou práci popis a charakteristika kamaráda. Osnovu mi uznaly, ale téma si potřebovaly zvolit své. to mě vlastně docela potěšilo! Frida se rozhodla přeložit příběh o Phoebe, který má napsaný na přezkoušení z angličtiny. Rozepsala se na dvě strany! Šárka napsala slohovou práci v ichformě a představila se nám jako dračí jezdec, elfka Aria. Jeník se rozepsal o svém velmi oblíbeném psovi Ponye, která ho doprovázela jak do Klubíčka, tak do školky i školy. Měla jsem obrovskou radost, jak se všichni rozepsali!

Matematika

4. ročník: zlomky

5. a 6. ročník: desetinná čísla, sčítání, odečítání.

Pozice čísel (řád čísel) – jednotky, desítky, stovky, tisíce atd., desetiny, setiny, tisíciny atd. Viz fotogalerie (Jenda + Kvido: výroba ze dřeva, ostatní na papíře)

7. ročník: práce v prac. sešitě – středová souměrnost

20. listopadu

Dopoledne: jóga nidra,

četba knihy Dva divoši

Na odpolední blok jsme vyrazili do Prahy, do Kampusu Hybernská, na workshop v rámci Světového dne filosofie UNESCO: Jak správně jednat? – workshop pro žáky od 4.třídy základních škol.

Workshop uvedl děti hravou formou do filosofie ctností, inspirovanou proudem Philosophy for children, jak myslet a jednat v souladu se ctnostmi, jako jsou přátelství, laskavost, statečnost a mnohé další.

13. listopadu

průvodci: Eliška (1. blok), Eliška + Gábina (2. – 3. blok)

Matematika 

4. ročník : matematická rozcvička, zlomky

5., 6. a 7. ročník: matematická rozcvička, výroba papírového metru 0-100cm, násobení 10 a 100, převody jednotek mm-cm-dm

1. blok: Pohybovka s češtinou. Dnes jsme opravdu hodně tančili, a to každý sám a ve dvojicích, trojicích, čtveřicích atd… Pracovali jsme s osou těla a s těžištěm. Na češtinu bylo dnes méně času – ale v závěrečné relaxaci jsme si dali přídavná jména s 6. ročníkem, podstatná jména se 4. ročníkem, se 7. ročníkem zájmena a s 5. ročníkem slovesa.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk: 

5. ročník: Slovesa v minulém čase, zvratná slovesa – dokončení.

6. ročník: Přídavná jména.

7. ročník: zájmena – skloňování.

3. blok: 

Český jazyk pro 4. ročník: Podstatná jména: rod, číslo a pád.

6. listopadu

Pohybovka s češtinou – Pohráli jsme si s podstatnými jmény, zájmeny a se slovesy.
četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton


Český jazyk:

4. ročník: podstatná jména, rod a číslo.
5. ročník: Slovesa v minulém čase, zvratná slovesa.
6. ročník: některé zvláštnosti při skloňování podstatných jmen – rod střední.
7. ročník: zájmena – skloňování.

Matematika

4. ročník: měření výšky a rozpětí. Matematická rozcvička do sešitu: nakresli přímku, úsečku, bod, lichoběžník, římsky 5, 8, atd, napiš trojciferné číslo, které má např. 3 desítky, 1 jednotku, 2 stovky apod., vyrovnej rovnici, která má na jedné straně 2, 3, 5, 10 a na druhé straně 1 apod. Rovnice se zvířátky dědy Lesoně, rovnice s vláčky

5., 6. a 7. ročník: měření výšky a rozpětí. Matematická rozcvička do sešitu. Desetinná čísla – zápis, sčítání pod sebou

30. října

Matematika

4. ročník: rovnice, =, co to je, pochopení principu rovnic na váhách, vymýšlení rovnic viz fotogalerie

5., 6. a 7. ročník: zlomky přeléváním vody, kterou si děti barvily potravinářským barvivem, vytvářely zlomky 0, 1, 1/2 (pomocí 2 kelímků), 1/3 (pomocí 3 kelímku), 1/4 (pomocí 3 kelímků), 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9, 1/10, některé dále pokračovaly 1/20, 1/40, 1/80. To byla taková banka zlomků viz ffotogalerie a ty dále používaly a měly je jako pomoc na vytváření dalších zlomků, sčítání zlomku – slívaly tekutinu dohromady apod. Dále dělaly řadu z osmin 0, 1/8, 2/8, 3/8, 4/8, 5/8, 6/8, 7/8, 8/8 a řadu z šestin 0, 1/6, 2/6, 3/6, 4/6, 5/6, 6/6

1. blok: Pohybovka s češtinou – Na pohybovce jsme po pořádném rozhýbání na hudbu a protažení se, pracovali každý na opakování svého tématu. Frida pracovala na skloňování zájmen, šesťáci si zopakovali pořádně pády pro následnou práci se zvláštnostmi při skloňování některých podstatných jmen, páťáci pracovali na tvarech sloves ve všech osobách v přítomném čase, čtvrťáci třídili abecedu na samohlásky a souhlásky a opakovali si psaní i/í a y/ý po měkkých, tvrdých a obojetných souhláskách. Nakonec jsme všichni určovali i/í a y/ý ve tvarech slovesa bít a být.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk pro 5., 6. a 7. ročník:

5. ročník: Slovesa v minulém čase.

6. ročník: některé zvláštnosti při skloňování podstatných jmen _ rod ženský.

7. ročník: zájmena.

3. blok: 

Český jazyk pro 4. ročník: předpony vy-, vý- opakování ze 3. ročníku, předpony dokončení.

23. října

Matematika

4. ročník: římská čísla – kde se používají, základní přehled, jak se skládají, jak vznikly, venku psaní z klacíků – i složitá čísla např. 666, 1999 apod.

5., 6. a 7. ročník: zlomky 8 talířů rozdělit na 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/8, 1/10, 1/12 pomocí ciferníků hodin

–  porovnávání zlomků, sčítání zlomků a převod na minuty  (např. 1/4 + 3/12 = 15mn + 15mn = 30 mn = 1/2 ), odečítání zlomků. Dále čokoláda 3 x 4 = 12 čtverečků (sčítání zlomku, odečítání zlomku a výsledky jako počet čtverečků a jako zlomek tabulky čokolády (např. 1/3 + 4/12 = 4 ctverečky + 4 ctverečky = 8 čtverečků = 2/3) – viz fotogalerie

1. blok: Pohybovka s češtinou – Po pořádné improvizaci a protahování jsme se vrhli na češtinu. 4. a 5. ročník třídil slovesa – tentokrát jsme sledovali čas budoucí u jednoduchých a složených tvarů sloves. 6. a 7. ročník třídil podstatná jména a podívali jsme se na tvary slov rodu mužského končících na -c a – ce v 5. pádu, jednotného čísla.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk:

4. ročník: Předložka bez a předpony ob-, v-, skupiny bě / bje, vě / vje
5. ročník: Slovesa v budoucím čase.
6. ročník: některé zvláštnosti při skloňování podstatných jmen.
7. ročník: jmenné tvary přídavných jmen.

16. října

Matematika

4. ročník: práce v učebnici; kolmice, rovnoběžky – rýsování do sešitu

5. a 6. ročník: geometrie, rýsování – viz fotky ve fotogelerii, kružnice, rovnostranný trojúhelník pomocí 3 kružnic, pentagon, pentagram. Někdo stihl ještě těžnice v trojúhleníku a jeho těžiště

1. blok: Pohybovka s češtinou – Podstaná a jména a slovesa.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk pro 5., 6. a 7. ročník:

5. ročník: Slovesa v přítomném čase

6. ročník: Zvláštnosti při skloňování některých podstatných jmen, víceslovná vlastní jména.

7. ročník: jmenné tvary přídavných jmen – necháme na příště – Frida chyběla.

Český jazyk pro 4. ročník: Předložka bez a předpony roz-, bez-, vz-. Holky stihly napsat společně příběh! Skládaly větu k větě a vše nám přečetky na závěrečném kruhu. Přístě příběh budeme rozvíjet dál.

9. října

matematika

4. ročník: Měření výšky a rozpetí. Kreslení tangramu. Pojmenování všech rovinných útvarů v něm. Trojúhelník pravoúhlý, rovnoramenný, lichoběžníky, kosodelník, čtverec. Počítání jejich obsahu. Obvod

5.-7. ročník: Měření výšky a rozpětí.

Práce venku s párátky a špejlemi a modelínou/jílem: vytvoření kvádru, krychle, čtyřstěnu, čtyřbokého jehlanu, trojbokého hranolu. Co počítáme u prostorových útvarů: povrch, objem. Jednotky – mm2, cm2, mm3, cm3.

klacky a vyváření rovinných útvarů: čtverec 1m2, trojúhelníky – rovnoramenný, rovnostraný, pravoúhlý, lichoběžníky, kosočtverec, kosodelník

Kdo chce fotky z těchto prací k přezkoušení, napište mi, pošlu. Gg

Český jazyk:

4. ročníkPředložky od, nad, pod a před a předpony od-, nad-, pod-, před-.

5. ročník: Slovesa – jednoduché a složené tvary sloves.

6. ročník: podstatná jména obecná  a vlastní.

7. ročník: přídavná jména přivlastňovací a stupňování.

2. října

1. blok: Pohybovka s češtinou – Dnes jsme se rozehřáli jednoduchou, chůzí vpřed, vzad, stranou, lezením po čtyřech v reakci na hudbu. Proložili jsme vše jemným protahováním. Po té jsme tuto jednoduchou rozcvičku roztančili v prostoru. Dnes jsem pohybovku zaměřila na látku pro 4. a 5. ročník, aby se také dotkly češtiny, když o ni kvůli parlamentu přijdou. Následovaly tedy hry se slovy – zadali jsme si kořen slova (např. lez, hoď, jem, jezd…) – a pohráli jsme si s tím, jak předpony a přípony mění jeho význam – každé nové slovo jsme rozhýbali v prostoru. Vznikla nám např. hra na zájezd, který projel průjezdem, podjezdem i nadjezdem, přejel přejezd, objel kruhový objezd, jeho řidič dostal průjem, přišel o práci a neměl na nájem… apod. Hoď jsme samozřejmě procvičili s míčem…. Po té bylo potřeba zopakovat vše, co víme o slovesech – určitá a neurčitá, určování osoby, čísla a času. V kruhu s míčem i bez. Pastelky

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Matematika:

4. a 5. ročník – hledání geometrických tvarů venku. Nejdříve sepsání a nakreslení tvarů, které známe. Odhad, které najdeme více ve městě nebo v přírodě a poté hledání tvarů mezi domy a v lese. Zjištění, že ve městě nacházíme více pravoúhlých tvarů

Český jazyk pro 6. a 7. ročník:

6. ročník: Podstatná jména hromadná a látková.

7. ročník: přídavná jména opakování.

3. blok: PARLAMENT

25. září

Matematika pro 4. ročník: 

matematická rozcvička, hledáme skrytý objekt, princip rovnic

Matematika pro 5., 6. a 7. ročník:

matematická rozcvička
5. ročník: princip rovnic, vymýšlení vlastních rovnic
6. ročník: zaokrouhlování
7. ročník: pokračování v prac. sešitu – kladná, záporná, opačná čísla

1. blok: Pohybovka s češtinou – Po řádném rozhýbání jsme si při rozebírání právě proběhlé pohybové improvizace zopakovali podstatná jména abstraktní a konkrétní, připomněli jsme si přídavná jména a slovesa. Všichni jsme se pak pustili do skládání slov v prostoru: předpona – kořen – příponová část.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk pro 5., 6. a 7. ročník:

5. ročník: Slovesa – úvod – opakování co to vůbec jsou slovesa – osoba, číslo a čas.

6. ročník: Podstatná jména pomnožná.

7. ročník: přídavná jména opakování.

Český jazyk pro 4. ročník: Předložky a předpony.

18. září byla škola na stmelováku.

11. září

matematika 4. ročník

  • měření výšky a rozpětí
  • nové sešity, zavedení tabulky na měření
  • práce v týmu – násobilková tabulka – její vytváření; které násobky nám vytváří čtverec (1×1, 2×2, 3×3 atd…), které vytváří obdelník
  • venku – běhání a říkání násobků 2,5,10 při každém kroku (někdo spíše chůze)

matematika 5. ročník

  • měření výšky a rozpětí
  • nové sešity, zavedení tabulky na měření
  • váhy a pomocí nich vysvětlení, co jsou rovnice, řešení rovnic
  • venku – příklady a skákání

matematika 6. ročník

  • měření výšky a rozpětí
  • nové sešity a zavedení tabulky na měření
  • přirozená čísla, práce v učebnice
  • venku – příklady a skákání

matematika 7. ročník

  • měření výšky a rozpětí
  • nový sešit, tabulka na měření
  • práce v učebnici – zlomky

Pohybovka s češtinou:

Rozhýbali jsme reakcemi na hudbu, pak jsme procvičili vše, co známe o podstatných jménech s přidali si dělení na podstatná jména konkrétní a abstraktní. Protančili jsme, vyskoloňovali a určili jsme rody u všeho možného. Pak vznikla schizofrenní bojovka podstatných jmen abstraktních a to se radostně zapojili i ti, kteří ráno měli různá zranění a rozhodli se dnes nehýbat či hýbat minimálně. Fridu jsem musela brzdit já.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton

Český jazyk pro 5., 6. a 7. ročník:

5. ročník: Opakování všeho, co víme o podstatných jménech – dokončení z minulého týdne. Práce v sešitě 4. a 5. třídy.

Slovesa – úvod. 6. ročník: Podstatná jména abstraktní a konkrétní.

7. ročník: skloňování podstatných jmen označujících části lidského těla.

3. blok: český jazyk pro 4. ročník: Stavba slova – kořen, předpona a příponová část. Nejdříve jsme venku na louce skládali slova. Stanoviště předpon, kořenů a přípon. Pak prace s pracovním listem Rubínka a v pracovním sešitě _ co kdo stihl.

4. září

1. blok: Pohybovka s češtinou – poprázdninové rozhýbání. Běhy, chůze, lezení a štronzo – reakce na hudbu. Kreslení různými částmi těla do prostoru, vedení a následování. V prostoru s hudbou opakování od úplného začátku – skládání abecedy, členění na samohlásky krátké a dlouhé, souhlásky tvrdé, měkké a obojetné, a písmena, která nám otevírají dveře do světa. S pomůckami Rubínka – psaní i/í a y/ý po měkkých a tvrdých souhláskách. Závěrečné pastelky.

2. blok: četba knihy Dva divoši, Ernest Thompson Seton, první dvě kapitoly.

Matematika pro 4. ročník 

  • nové učebnice
  • výroba papírového metru; pojmy decimetr, centimetr, milimetr; hledání věcí dlouhých 1m se svým novým metrem

Český jazyk pro 5. a 6. ročník: rozdali a podepsali jsme si pracovní sešity, páťáci se seznámili s Fipíkem, který je bude sešitem provázet, šesťáci si vybarvili svou první šesťáckou mandalu. Vydali jsme se ven – navázali jsme na ranní pohybovku. V té jsme se dozvěděli, jak psát i/y po měkkých a tvrdých souhláskách a jen slovně si zopakovali, jak je to s psaním i/y uvnitř slova po obojetných souhláskách. Jak je to v koncovkách podstatných jmen nás čekalo právě venku. Od ohniště jsme běhali na terasu s podstatnými jmény a řadili je ke vzorům. V malé jurtě už se nám podstatná jména objevila ve větě a určovali jsme u nich číslo a pád. U lesa a u hřiště jsme určovali i/í, y/ý v koncovkách podstatných jmen všech rodů. V jurtě jsme navázali opakováním v pracovním sešitě.

3. blok: 

Matematika pro 5., 6. a 7. ročník

  • nové učebnice
  • výroba papírového metru ve dvojici, jednotky m – dm – cm – mm
  • přirozená čísla, jejich porovnávání
  • venku – měření novým metrem, značky po 1m = 100 cm = 1000 mm až do 10m = 1000 cm = 10 000 mm a umisťování čísel do dvou vytvořených číselných os 0 – 1000 cm a 0 – 10 000 mm

Český jazyk pro 4. ročník: rozdali a podepsali jsme si pracovní sešity a seznámili se s Magikem, který bude děti celým rokem provázet. S pexesem Ypsilonie jsme si zopakovali vyjmenovaná slova, s pomůckami Rubínka pak slovní druhy. Navázala práce v pracovním sešitě – opakování vyjmenovaných slov a slovních druhů.

Mám obrovskou radost z práce této skupiny! Byl to parádní start! Eliška