Tvořivý pátek

15. 3. / tvorba Morany

8. 3. / Den pro Tibet

Dnes byl místo mě Španďa a tradičně bylo pro bráno výročí okupace Tibetu Čínou, letos Den pro Tibet připadl přímo na tento pátek. Dále se kreslili portréty Špaňdi a nebo se kreslili děti ve dvojicích navzájem. (k)1. 3. / Místo pro život – můj pokoj nebo dům – prostorová tvorba do (z) krabiček od sirek. (k)

23. 2. / jarní prázdniny

16. 2. / Masopust

9. 2. / Masopustní masky

1. 2. / pololetní prázdniny

25. 1. / Stromodům – kresba

Děti navrhovali a kreslili, jak by vypadal jejich vlastní stromodům.

18. 1. / Doupata – pro zvířata, bytosti – kresba tuší

Začali jsme nové širší téma Místo pro život. Povídali jsme si, kde přes zimu „bydlí zvířata“. Pak jsme kreslili tuší průřezy zemí a jiným prostředím, a zakomponovali tam zvířecí doupata, nory, škvíry, …Také jsme kreslili doupata vymyšlených bytostí z minulého týdne. (k)

11. 1. / Bytost – koláž

Zkusili jsme techniku koláže vytvářeli nové bytosti z částí těl různých zvířat. Každý mohl zkombinovat až tři zvířata. Bytostem jsem vymýšleli jména, děti měli za úkol napsat (ale to se jim obecně moc nechce), jak se jejich bytost jmenuje, kde žije, čím se živí atd. Výsledky jsou k vidění ve fotogalerii. (k)

4. 1. / Schránka pro vzácnou vzpomínku (relikviář)

Povídali jsme si o vánocích a o tom co je na nich pro nás nejvzácnější. Často to byly okamžiky spojené s tím, že jsme se svými blízkými. Došli jsme k tomu, že vzácné mohou být i vzpomínky. Abychom je uchovali, vytvořili jsme si pro ně schránky, zdobené a krásné třeba tak, jako jsou vzácné středověké relikviáře, v nichž tehdy uchovávali to, co považovali lidé za nejvzácnější. (k)

24. 11., 1. 12., 8. 12., 15. 12. / Andělské hemžení

Každý si vymyslel a vytvořil postavu své andělské bytosti, kterou jsme pak využili při společné práci. Vytvořili jsme stop motion ploškovou animaci na téma andělského hemžení na noční obloze nad vesničkou. Výsledek jste mohli vidět na besídce. Je možné ho shlédnout i ZDE (je to i se zvukem). Dále jsme se v prosinci zabývali tvorbou malých skládacích Betlémků a také jsme se poslední čtvrtek před vánoci vypravili do Prahy na výstavu Betlémů do Betlémské kaple a do kostela sv. Salvátora na Rybovu mši vánoční v podání studentek a studentů Gymnázia, pedagogického lycea a střední školy pedagogické Evropská. (k)

17. 11. / Sametové posvícení

Děti se Země se letos již po třetí zúčastnili Sametového posvícení. Připojili ke klice tvořené lidmi z projektu DOMA, provozovaného Diakonií ČCE a studenty*kami z Gymnázia Elišky Krásnohorské, s názvem „Já Ufon, Ty Ufon“. DOMA je projekt, který nabízí komunitní a integrační aktivity pro migranty a osvětu v oblasti interkulturního soužití. Ústředním motivem byla vesmírná loď a průvod mimozemšťanů. Cílem bylo poukázat na častý pocit lidí, kteří žijí v jiné zemi, a domorodci se na ně dívají, jako by byli z úplně jiné planety. Ale oni jsou jen z jiné země, ne z jiné planety…Pocit „jako ufon“ ale známe z různých situací všichni, je to něco, co máme společné. S dětmi jsme pracovali s již hotovými „polotovary“, lampami-lampiony z Ikey a ty jsme upravili na masky mimozemských bytostí, které ve tmě i svítily. Jak to celé vypadalo se můžete podívat v galerii zde na webu Země, nebo na fotkách profesionála Jana Hromádka ZDE.

Zde o letošním Sametovém posvícení na ČT 24

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio-ct24/223411058301117/ (11.37)

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio-ct24/223411058311117/ (50.00)

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio-ct24/223411058251117/ (49:15)

a v Událostech
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/223411000101117/cast/1011967/

Sametové posvícení je již tradiční satirický karnevalový průvod, který chodí Prahou 17. listopadu od roku 2012. Průvod tvoří umělci, studenti, občanské iniciativy, spolky i jejich klienti. Pomocí masek a hudby se zúčastněné skupiny satiricky vyjadřují k tématům, jež jsou pro ně aktuální. Pořadatelem Sametového posvícení je Iniciativa Fór_um, z.s., která byla založena v září 2012 s cílem podporovat využívání satirických a divadelních prvků ve veřejném prostoru. Přispět k rozvoji občanské společnosti, která je jedním z pilířů demokracie je také záměrem platformy Sametového posvícení. Průvod Sametového posvícení je součástí Festivalu svobody. Díky, že můžem!

Průvod Sametové posvícení letos vedl tuhou drezurou škrtů bitý český lev a podomní prodejci líbivých příslibů v čele s drezérem s tváří současného ministra školství. Tristní stav podfinancovaného resortu školství ale není jediným tématem, které letošní účastníky průvodu pálí. Na dovolenou snů se vydala hospodářská zvířata v dálkových transportech do zemí mimo EU, mladí lidé se zkoušeli dovolat pomoci při řešení svých psychických potíží na stále obsazených telefonních linkách, stačí přece vydržet a zavolat později, matky, coby misionářky národního uspávání, nám nabídly náruč spánku jako léku na všechny možné i nemožné strasti a společenské problémy, mladí tajtrlíci, pardon tanečníci, předvedly své umění za hubičku a skupina cizinců a dospívajících přiletěla na létajícím talíři z jiné planety přímo sem mezi nás, normální, běžné Čechy a Češky.

10. 11. / Mimozemské bytosti – tvorba masek na průvod Sametového posvícení

3. 11. / Mimozemské bytosti – tvorba masek na průvod Sametového posvícení

27. 10. / Podzimní prázdniny

19. 10. / Mimozemské bytosti, barvy podzimu a čtení podzimního příběhu

Dnes byl s námi místo Majdy dopoledne Špaňda a na odpoledne přišla Monika. Pokračovali jsme v návrzích osobních mimozemských bytostí. Kdo byl s návrhem na masku hotov, měl za úkol hodně zvětšit vybraný/é barevné listy. Listy jsme kreslili suchým pastelem na černou čtvrtku. Ukázali jsme si, že je práce s pastelem něco mezi kresbou a malbou, že se barvy dají „míchat“, překrývat, rozmazávat. Cílem bylo vystihnout tvar listu a jeho barevnou škálu. Jelikož většina dětí list přeci jen nezvětšila úplně přes celý formát, dalším úkolem bylo zaplnit celý papír tak, jakoby to byl výřez ze země pokryté spadanými barevnými listy. Odpoledne jsme si četli z knížky František z kaštanu a Anežka ze slunečnic, kterou napsal Radek Malý. Já jsem průběžně připravovala polotovary (lampy z Ikey), z nichž budeme vytvářet masky. (k)

13. 10. / Možnosti malby

Navázali jsme na předchozí pátek, tentokrát jsme ale nepracovali s linií, ale spíše se stopou, otiskem, strukturou, barevnou skvrnou. Děti nasbíraly v lese nejrůznější listy, mechy, pírka, rostliny, větvičky, plody…kterými by bylo možné malovat namísto štětce. Pak jsme tyto přírodniny namáčeli do tuše a malovali jimi na velký, společný papír. Pozorovali jsme, jak vznikají různé struktury a stopy díky různému charakteru „nástrojů“. Dalším pokusem bylo kapání rozředěných akvarelových barev na namočený akvarelový papír. Vznikaly náhodné skvrny, barvy se různě míchaly a překrývaly. Bylo možné i foukat do barev brčkem. Cílem byl zážitek, experiment, pozorování, co dokáže náhoda. Také jsme si řekli o tom, že se Země zase bude chtít zúčastnit Sametového posvícení, každoročního průvodu pořádaného v rámci akcí 17. listopadu v centru Prahy. Tentokrát bychom se rádi připojili k Diakonii českobratrské církve a jejímu projektu Doma, v rámci kterého Diakonie pracuje s migranty z různých zemí světa. Téma které si Diakonie pro Sametové posvícení zvolila se vztahuje k tomu, jak se cítí migranti mezi námi, většinovou společností. Z jejich brainstormingu mezi „klienty“ Diakonie vyplynulo, že se občas mezi námi cítí jako mimozemšťani/ky. Rozhodli jsme se, že budeme taky zpracovávat téma mimozemských bytostí, kdy ale našim tématem bude „situace, stavy, pocity kdy se já cítím jako mimozemšťan/ka“. Nebo jednoduše jen „můj osobní mimozemšťan/ka“. V kontextu Sametového posvícení jsme si ve zkratce pověděli, co že se to vlastně připomíná a proč je tento svátek tak důležitý pro naší zemi. (k)

6. 10. / Možnosti kresby – levou rukou, pusou, poslepu, nohou…naše Hranice

Dnes jsme se rozhodli zjistit, jaké jsou možnosti kresby, když se pokusíme nelpět na realitě „a tzv. „hezkých obrázcích“. Děti si zvolily oblíbené zvíře, které budou kreslit. Nejdřív „normálně“ rukou, kterou kreslí běžně (všichni pravou). Pak jsme ale ten samý motiv zkusili nakreslit levou rukou, pak pusou, pak poslepu a nakonec nohou. Pověděli jsme si o lidech, kteří mají nějaké fyzické omezení a proto nohou nebo pusou kreslí běžně. Viděli jsme, že oproštění se od snahy dosáhnout nápodoby reality a úpravnosti kresby, má také něco do sebe. Důležitý pro nás byl prožitek při kresbě. Další kresebný experiment byl spojen s tématem hranic. Kde jsou hranice našeho těla, můžeme je nějak vymezit kresbou? Šlo o jakýsi happening, kdy jsme na velkém balicím papíru s rozpaženýma rukama v leže na zádech zkoušeli linií vymezit naše hranice. Na papír si takto postupně lehli všichni, včetně nás s Majdou. Pořídili jsme video záznam této „akce“, tak až to dám nějak dohromady, bude ve fotogalerii. (k)

29. 9. / Zavazadlo, které bych si vzal/a na můj ostrov

Co si vzít s sebou na ostrov, abych přežil/a, aby mi nebylo smutno? Zabalit to do batohu nebo do kufru? To je naše dnešní téma. Kreslíme tuší, do batohů nebo kufrů. Vzpomínáme na to, jak různé předměty vypadají, jak jsou poměrově vůči sobě velké, jakou mají strukturu, povrch barvu. (k)

22. 9. / Moře pro naše ostrovy

Na velký formát jsme malovali všichni společně moře pro naše ostrovy. Ukazovali jsme si, jaké různé odstíny může mít modrá barva. Povídali jsme si o barvách moře, které je v různých místech různě barevné a vidíme v něm i jiné barvy než modrou. Také jsme si ukázali, jak zachytili moře různí malíři v různých dobách, a také v různých světelných a atmosférických podmínkách. Ukazovali jsme si malby moře W. Turnera a C. Moneta. Výsledek je k vidění ve fotogalerii. Na konci jsme si pustili audio nahrávku Gulliverových cest. (k)

19. 9. / Můj ostrov

Začali jsme tematický blok věnovaný cestování a dalekým krajům, které k létu také patří. Úkolem bylo představit si vlastní, vysněný ostrov. Na internetu jsme se podívali na to, jak vypadají různé ostrovy z leteckého pohledu. Každý/á pak svůj ostrov nakreslil/a podle svých představ. Vznikl tak ostrov ve tvaru jednorožce, ostrov koní, ostrov připomínající psí hlavu, dračí ostrov, alicorní ostrov, prasečí ostrov…Pracovali jsme s akvarelovými barvami, tuší a ostrovy pak vystřihli. Výsledky jsou k vidění ve fotogalerii. Kdo umí psát se pokusil/a svůj ostrov popsat písemně slovy, napsat jak se ostrov jmenuje, jak to na něm vypadá, kdo tam žije…Ti co psát neumí, pracovali ve dvojici s někým, kdo psát umí. (k)

8. 9. / Já a moje léto

Sešli jsme se po prázdninách v obměněné sestavě, přibylo nám hodně nováčků. Počasí bylo zcela letní a my jsme zavzpomínali na naše prázdninové zážitky. Snažili jsme se vybavit si nejvýraznější barvy, vůně či pachy, zvuky, chutě našeho léta. Tyto naše smyslové vzpomínky jsme pak malovali do obrysů vlastních postav. Obrysy vznikly tak, že se děti se obkreslily navzájem v pozicích, které nejlépe vystihovaly atmosféru jejich léta. Pracovali tedy nejen s barvami, ale i s gestem figury, jako výrazovým prostředkem. Myslím, že všichni dobře zvládly větší formát. Výsledky jsou k vidění ve fotogalerii. (k)

FOTOGALERIE: https://photos.app.goo.gl/aqDiZgRqUGi34gbB6

Napsat komentář