Čtvrtek – badatelé

Fotogalerie školy: https://photos.app.goo.gl/R3RH1SexqMz6LiHd9

12.1. 2023

Badatelé se opět těší lepšímu zdraví a tak jsme se po ranním kruhu po vzoru Robinsona pustili do bádání nad stromy. Dokážeme popsat jejich části? K čemu slouží? každý si nakreslil svůj strom, který mohli popsat. Zakreslili i letokruhy a kůru. Podle čeho je rozeznáváme? Listy-skladba, tvar a podle okraje. Je to příprava na jarní bádání v terénu a povídání o léčivých účincích stromů. Fredy zjistil malou chybku v zápisu,neodpustil si a celé dílo roztrhal.

Robinson odhaluje další části ostrova a….narazil na stany! Střídala se v něm radost i děs, ale když se přiblížil, byly to obří termitiště. Je tedy na ostrově sám. Ale ten mu odhalil přenádherné plodné údolí, plné květů, ptáků, motýlů a ovoce, které pojmenoval Rajské. Tom a Fredy spojili své síly a často jsme jim nabízeli pobyt venku, měli velkou potřebu vymýšlet lumpačiny, ale ohledu vůči ostatním se teprve učí. Nějakou chvilku se Fredymu líbilo být zalezlý pod jurtou.

Odpoledne jsme experimentovali se solným krystalem ve vaječné skořápce, přístě se dozvíte, zda vyrostl a jské druhy,zápis je v galerii. Užijte lyže!!! Uvidíme se za 14 dní. MaM

5.1. 2023

Máme tu nový rok! Vítá nás ranní déšť a zima, jurty se pomalu ohřívají díky kamnům a my děláme pořádek v badatelských denících, rozdáváme poztrácené a vypadané listy a výtvory a povídáme si o zážitcích z prázdnin. Spousta kamarádů je nemocných, je jen osm badatelů.

Pippa nám přinesla další hebrejské slovo. – Ezra – pomoc. Tak se jmenuje jejich nový člen rodiny, papoušek.

Nakoukli jsme do obrazových map Terezy Říčařové,inspirováni putováním tří králů z dalekých krajin a zjistili, že v orientaci na mapě kresleného světa a pojmenovávání a určování různých míst jsou na tom badatelé vcelku dobře. Opakování matka moudrosti. Také se nám v prosinci podzim přehoupl do zimy a tak jsme nahlédli do mapy Ledové hory, která byla plná zimních radovánek, ale i fantazijních postav a výjevů z pohádek a různých legend či historických pramenů . Spoustu z nich děti již odněkud znali.

Venku se honil déšť se sluncem, které na chvíli vyhrálo a vytáhlo nás ven, tak jsme si zahráli dvě zimní hry, děti se rozdělili na dvě party, tučňáky a lední medvědy, hledali kousky papírků s vyobrazením svého zvířete a pak je skládali k sobě. Druhá hra, každý si vylosoval obrázek ze zimní tématikou a měli za úkol to pro ostatní zahrát pantomimou. Jsou dobří!!!!

Nakonec jsme bádali nad vločkama, jak vznikají a proč mají různé tvary, děti si namalovali každý tu svou,zatímco Robinsonova kozička porodila dvě kůzlátka, zatímco jí z lesa přivedl další kozu s kůzletem jako společnost,aby nebyla sama, našel želví vejce a ulovil mořskou želvu, tím získal nejen maso, ale i mísu, objevil léčivé stromy guajak a chininový strom a z lýka mladých stromků vyráběl různé věci.

Pepan, Luis a Kvido venku objevili při šťourání v zemi (klackem:-)) sršně s polámanými křídly a důkladně prozkoumali, jak funguje vůči klacku jeho žihadlo. Celý den byl protkán skládáním vlaštovek všech velikostí. Tomík bojoval udatně s neviditelným nepřítelem, bohužel na samý závěr hupsl bez rozmyslu zezadu kolenama na ležíciho Jonáše, tak jsme trochu ladili, zdá se že to dobře dopadlo, ale bylo třeba zvědomit, že se mohlo stát i něco horšího, mohli to odnést žebra.

Vše dobré, vzájemný respekt,radost i hravost a otevřenou mysl i srdce do nového roku přejí MaM.

22.12.

To byl dlouhý den! Robinson zažívá další dobrodružství a badatelé dotvářejí a paspartují svá zimní výtvarná díla. Venku už je spíš bahno než sníh, kluci jsou ale nadšení a my jsme rády, že mají opravdu náhradní oblečení. Po obědě se vyráží na besídku do kulturního domu ve Všenorech a probíhají zkoušky a přípravy na příchod všech blízkých,které neupoutala na lůžko nemoc, nebo které z něj již pustila. Slunovrat je tu!

15.12.

Dnes jsme si zahráli na rozhlasové studio a natáčeli debatu na téma zima, vánoce a slunovrat. Všude je sníh! A takzačaly děti vyprávět o uvízlých autech a tak podobně. Zaujalo mě, jak si uvědomují obě strany mince.Robinson se spřátelil na ostrově s kozičkou,kterou nejprv postřelil,ale nakonec ji vyléčil a zůstali si.

Po obědě k nám zavítala maminka Jana Magdalena,povídala nám o origami a připravila nám několik druhů hvězd, včetně návodu na skládání. Povedly se krásně, zlaté papírky uchvátily a výsledkem jste se mohli pokochat všichni doma.Děkujeme.

8.12.

Majda se k nám přidala až na odpolední blok a tak mě ráno podpořila Míša. Povídali jsme si o prosinci, co komu přináší, co kdo slaví atd. Pověnovali jsme se opět po vzoru Robinsona jak se dá čarovat se solí ve výtvarce, vznikly nám 3 centra- sůl a anilinky,případně malba voskem před tím, pak lepidlo,sůl a barvy a malování slanou vodou, aneb nechá po sobě stopu? Vznikly nádherné výjevy, které děti dají na stánek na besídce, nebo si je rozdají po novém roce a přinesou domů. Robinson měl hodně práce s výrobou zbraní, dozvěděli jsme se, co jsou opánky a jiná slova,která jsme neznali. Hráli jsme na mravence a zasvětili do této hry naše nováčky.

1.12.

Vše je jinak a my obě s Majdou uléháme nemocné. Badatelů se ujala Gábi H. a Dita. Věnovaly se bádání se solí a četli Robinsona, pracovali dál na kalendáři.

24.11.

To byl den jak z plovárny Rozmarného léta. Ať žijí bahenní lázně! Doporučujeme, aby děti v těchto dnech nosili opravdu ty gumové-vodotěsné oblečky, které před jurtou sundají a pak zase nandají, aby jim nebyla pak zima, neb provlhnou. A náhradní spodní oblečení. Holinky to jistí.

Dnešek byl ve znamení ČASU a orientace v něm. Začetli jsme se do Robinsona, nejprve byla příležitost osvěžit si celý příběh, děti totiž zasvětili do dosavadního děje naše nové spolubadatele Elzu a Fredyho. Robinson si uvědomil, že se za chvíli ztratí v čase a tak vymýšlel, jak si ho zaznamenávat. Pamatoval si, že ztroskotal ve čtvrtek, 1.července 1666. A badatelé vymýšleli s ním a byli kreativní a praktičtí. Rýt do kamene jediným cenným nožem, to by o něj brzy přišli… uhlíkem na zeď jeskyně, nebo ulovit ptáka a ptačí brk namáčet v krvi, nebo inkoustu sépie…strom je napadl také, stejně jako Robinsona. Dny a týdny, měsíce a roky.

Pustili se následně do výroby společného kalendáře, koncept už máme ze září, tak snad se nám to podaří do konce roku dotáhnout. Zatím vznikly nádherné obrázky jaro,léto, podzim, zima, z těch bude koláž a podklady pro jednotlivé měsíce. Fredy nám do toho spolu s deštěm občas zabubnoval, kdo ví kdo koho inspiroval dřív, každopádně taková tanečková okénka s beatboxem (pro která jsme našly domluvený prostor)ostatní nadchla, tak uvidíme kam nás to zavede.

Po obědě-svíčkové a důkladném poklouzáníčku v propracovaném bahníčku, jsme si zahráli hru se slovy. A pak si zase povídali o tom, jak jinak ještě lze měřit čas. Děti si dělali poznámky jak kdo chtěl a mohl do badatelských deníků. Přesýpací hodiny, původně přelývací (klepsydra – zloděj vody) jsou 1000 let staré a odměřují čas uběhnutý – děti mají spoustu nápadů jak je vyrobit. Sluneční hodiny by přicházely v úvahu, pro slunečné dny. A nám takové ve škole chybí, takže jsme zatím navrhovali jejich design, budeme hledat ideální místo a do výroby se pustíme s 1. slunečnými dny nového roku.

Příště nás čeká výprava do Prahy za Nikolou Teslou. Děti byly zvědavé kdo to je, dostaly tedy výzvu, aby zabádaly doma a popřípadě si přinesly ve čtvrtek nějaké poznatky pro ostatní. Detaily výletu se dozvíte v programu nebo whatsappu. MaM

17.11.

Svátek svobody a demokracie

10.11.

Po ranním kruhu jsme si zahráli malou podzimní postřehovou hru podporující mimo jiné i spolupráci a vydali se do lesa zkoumat, co žije v opadance (listí). Povídali jsme si o tom, co se s listím děje a čí zásluhou se z toho stane časem bezva humus. Své objevy jsme zrekapitulovali a zaznamenali do badatelských deníků.

Majda s dětmi četla Robinsona a oni potom malovali kostým, který si Robinson vytvořil.

Po obědě nás navštívila Míša Nesměráková a zasvětila děti (a některé děti zase jí :-)) do meditace a jógových pozic. Hezky sme si to užili. Více ve fotogalerii.

3.11.

Po ranním kruhu si děti zkompletovaly a dopsaly badatelský deník, pak jsme vyšli ven a zkoušeli si, jak si pamatujeme odhadování počasí podle mraků a jak si děti pamatují světové strany. Na to jsme vytvořili pohybovou hru. Pro kondici, zahřátí a přehršli energie si děcka oběhly ještě fotbalové hřiště a pak nás už čekal Robinson a po obědě tvoření.

27.10.

Podzimní prázdniny

20.10.

Ach ty krásné podzimní dny. Jako stvořené pro korouhvičku. Nejprve jsme si popovídali o světových stranách a bádali nad tím, jask se dají určit. Pak je děti sami určovali po skupinkách,do kterých se rozdělili hrou. Jedni měli buzolu, jiní kompas. Vyrobili jsme si růžice světových stran i těch vedlejších, z brček,špendlíků a papíru vznikla konstrukce a korouhvička byla na světě.

Odpoledne nás čekal Robinson a jeho dobrodružství, děti malovali, co by si nechtěli zapomenout vzít sebou na ostrov.

13.10.

Po ranním kruhu jsme si zacvičili jógu – pozdrav slunci a po svačině měli tu čest si vyslechnout první badatelský příspěvek od Jonáše, který vyprávěl a na fotodokumentaci a namalovaných plachtách popisoval co zažil při návštěvě Maker Faire v Praze, což je festival tvůrců a vynálezců. Přinesl i své vyrobené modely. Děti poslouchaly a se zájmem Jonášovi chválily jeho a Táďovy výtvory. Měl to krásně připravené a dokázal zapojit se vší laskavostí a pochopením i Táďu. Přikládám odkaz, neb se zdá, že je to zajímavá akce.

Maker Faire Česká republika

Pak jsme se přesunuli k téma VÍTR. Začalo se tvorbou, Majda připravila velký formát papíru a přinesla uhle. Zadání bylo: „představte si různé předměty v různé síle větru, jak padají, letí, jakou mají dráhu a zakreslete je na ten společný papír. Připište i druhy větrů, jaké znáte. Vznikla opravdu zajímavá koláž, Majda jistě nasdílí ve fotogalerii. Po již tradičně výtečném obědě od Dity v podzimních barvách jsme větrem pokračovali. Abychom si je lépe rozlišili, každý dostal 4 papírky a na každý výtvarně vyjádřil různou sílu základních větrů – vánek, vítr,vichr, větrná ničivá bouře (tornádo, orkán atd.). S toho si pro sebe složili mozaiku do badatelských deníků.

Pokračovali jsme povídáním o tom,jak vůbec vítr vzniká, o různých teplotách vzduchu a ukázali si experiment s plamínkem u otevřeného okna.

Pak už nás po úklidu čekal Robinson. Podařilo se mu utéct z otroctví na rybářské lodi, znova jsme se ujistili, jak je důležité umět číst mraky i vítr. Dostali se na Africkou pevninu a zrovna našli s Xurym pitnou vodu a něco k snědku.Přespali bez újmy první noc.

Příště si vyrobíme korouhvičku a připomeneme si, jak se orientovat ve světových stranách, dejte dětem prosím střední ideálně hliněný květináč s dírkou uprostřed. Zdraví MaM

6.10.

A máme tu říjen! Dnes nám příchod do jurty zpříjemnil náš zlatý pan Platil, krásně zatopil,přišli jsme do teplíčka! Po ranním kruhu jsme si povídali o tom, co si děti zapamatovaly o mracích a dostaly také malý kvíz k určování oblak.

Povídali jsme si, jak důležitá je pro život kondice. Udělali jsme si prostor a začali se učit Pozdrav slunci s hudbou. Krásně to badatelům šlo. A když jsme se tak hezky rozcvičili, a protože nás čekal odpoledne parlament a dlouhé sezení, a slunko hřálo, proklepli jsme si rovnou naší kondičku ještě ve sprintu, skoku snožmo a dřepování (zastropovali jsme počet na 170-ti!).Někdo je rychlý, někdo vytrvalý, někdo skokan…vše se dobře hodí a doplňuje.

Zahrabali jsme už pátý ohryzek a utrhly si pár rozkvetlých kytek do herbáře.

Robinsonův příběh se posunul, Obchodní loď se kterou vyplul přepadli piráti a Robinson se stal otrokem. Po nějakém čase dost oblíbeným a tak se chystá po více jak roce utéct. Povede se mu to? Každopádně to bude útěk po moři a tak bedlivě pozoruje vítr, kam a jak vane. Zatím opačným směrem než by chtěl…Dita už volala na oběd, uvařila skvělou svíčkovou s tofu a knedlíkem a bramborem a pažitkou. Díky. No a pak trochu volnosti a parlament s Luciou a Gábi H. Díky. MaM

29.9.

Rána jsou již tuhá,vděk patří Jendovi s Eliškou, že nám jurtu pěkně roztopili. Doporučujeme dát dětem teplé ponožky navíc, od podlahy je zpočátku zimno. V kruhu jsme si řekli co nás čeká a jak se kdo má, vytáhli lavice a badatelské zápisníky a pustili se do bádání nad mraky, inspirováni námořníky z Robinsona, kteří podle nich předpovídali počasí. To bychom také rádi uměli. Dostali jsme se tak k vodnímu cyklu, z čeho se oblaka skládají, že jsou různé druhy,různého složení a přináší různé počasí. Mezitím se šedá mlhavá obloha roztrhala a ven nás vylákaly první sluneční paprsky.

Naše badatelská obec prořídla díky neštovicím a jiným podzimním nešvarům, tak jsme obešli zahradu, zakopali další ohryzek do záhonu, díky Rózko za něj, nasbírali si měsíček, meduňku a mátu a udělali si dobroučký čaj k malování bouřkových mraků s Majdou. Ukázala dětem tvorbu různých malířů, různých stylů z různých dob, rozdělala tempery a děti se pustili do díla za zvuků bouře a deště.

Po obědě, bramborové polévce, kterou nám nachystala Danča, se badatelé pustili do průzkumu okolí každý podle svých potřeb, přečetli jsme si pokračování Robinsona, který je v Londýně, kam ho nakonec po bouři a ztroskotání lodi jeho přátel dovezla rybářská loď, která je všechny zachránila. Byl pevně rozhodnut na loď již nikdy nevstoupit, ale nakonec se dal zlákat v přístavní hospodě, kde díky neopatrnosti přišel o poslední peníz a chystá se opět vydat na moře s jinou obchodní lodí. Pak už nás čekal úklid , závěrečný kruh a hurá ven, než přijdou rodiče. Zdravíme všechny marody!!! MaM

22.9.

Ráno jsme si udělali kruh, posdíleli co je nového a co nás čeká a nebylo toho málo. Ukázalo se, že dost dětí toho má tolik co říct, že zvláště ti, pro které je těžší udržet pozornost, už neposedí a přišel nápad, že si dáme ke sdílení časový limit, který můžeme prodloužit v případech vyjímečných. A už se bádá. Ještě jsme nasbírali pár zajímavých informací o komárech, prý je dezorientuje máta a karamelizovaná čokoláda.A uletí 15 až 60 km. No jo. Pak jsme se pustili do kalendáře, bude asi kruhový a tak jsme zabrousili do geometrie a začali dumat, jak udělat kruh bez kružítka, natož větší… pomohl klacek, provázek a tuha. Pak hurá na zahradu, zakopat 3. ohryzek a mrknout co se tam děje a přečíst si na slunci další část Robinsona, než Dita zavolá k obědu. Plavil se s přítelem Martinem na lodi jeho otce do Londýna, potkali je dvě bouře, při první zažil mořskou nemoc, ta druhá všechny dle mračna na obloze právem znejistila, byla to silná bouře, která loď potopila, ale všechny stačila zachránit rybářská loď a v pořádku je dovezla do Londýna. Oběd!

Během jídla jsme zjistili, že se nás dva malí akademici rozhodli vyzkoušet a během zahradních aktivit se schovali velmi fikaně, nevylezli ani na oběd, nereagovali na volání, čímž vzrostlo v celém zázemí napětí, nereagovali ani když je začali hledat i děti na všech známých místech, průvodci si udělali výlety hluboko za hranice zázemí i do města, až po notné době se hoši vynořili z křoviska s potutelnými výrazy. Dobré je, že neopustili vymezený prostor, ale dost špatné je, že porušili pravidlo vzájemné důvěry – reaguji na zavolání průvodce a jsem jen tam, odkud vidím průvodce a on mne, nebo kam poprosím o svolení. Je pro nás důležitý ten otevřený prostor a vzájemná důvěra. Vysvětlili jsme si pak v kruhu co to pro koho znamenalo, jak se v tom i oni dva cítili, snad to pro ně bude teď pochopitelnější, domluvili jsme se, že se tito hoši v nejbližších dnech budou pohybovat v zázemí uprostřed na očích a postupně jim budeme důvěru navracet.

Tento zážitek schramstl téměř celý poslední blok, ale koneckonců, chybama se člověk učí. Snad to k něčemu bylo. MaM

15.9.

Dnes jsme se po ranním kruhu, vzhledem k tomu že kolem nás všude bzučí komáři, pověnovali právě jim. Dozvěděli jsme se spoustu novinek a odbourali mnohé mylné představy, jako že pijou krev mladí komáři. Chyba lávky, jsou to samičky, které potřebují výživu pro vajíčka….A mnoho dalších zajímavostí jsme vybádali,ptejte se dětí. Dokonce jsme založili (k pochopitelné nelibosti dospělých přihlížejících) další experiment, pozorovatelnu komáří líhně, nechali jsme venku velkou sklenici s nachytanou dešťovkou a uvidíme co se bude dít, jestli toho nějaké ty samičky využijí.

Děti zapsaly nebo zakreslily všechny údaje do badatel.listů a tu jsme narazeli na zápis data a napadlo nás, že si vyrobíme svůj kalendář, aby se v něm kdo chce mohl začít lépe orientovat. Jsme ve fázi návrhů, jak by měl takový kalendář vypadat. Na záhon jsme zakopali 2. ohryzek a hurá na oběd.

Po obědě byl prostor pro tvorbu na téma co bych si přál sebou mít a kde bych nejraději ztroskotal. Malovalo se barevným uhlem. Úklid, závěrečný kruh a hurá ven. Mam

8.9.

Ráno nám plány na zahradničení zhatil vcelku vytrvalý déšť, tak jsme si v badatelské jurtě povídali o téma přežití v přírodě bez všech vymožeností, rozdali si nové badatelské desky a pěkně je na to téma vyzdobili a podepsali. Tom zatoužil namalovat na desky vlka, ale netroufal si a tak ochotně přiskočil na pomoc Jonáš.

Po přestávce jsme si povídali o tom, že si každý může zase přichystat svůj referát nebo projekt. Luis by rád sestavil nějakého robůtka, Kvido nabízí svítící zahradu z petek nebo vypalování do dřeva, Jonáš by rád něco o Austrálii, Rózka tuším o Novém Zélandu, Jeník by rád vyráběl tužky a Pepan mužíky ze žaludů.

Pak jsme si rozdali ještě badatelské listy a ukázali si lis na rostliny do herbáře. A odstartovali první pokus- za jak dlouho se rozloží v záhoně ohryzek? Děti tipovaly od jednoho týdne do 7-mi měsíců, tak uvidíme, po osm badatelských čtvrtků zakopeme po ohryzku a pak porovnáme. Prosíme tedy o celá jablíčka ke svačinkám(nebo ohryzky z domova, jak nabídly děti s rozkývanýma zoubkama).Na zahradě jsme se také podívali, jak to tam po prázdninách vypadá a jak dopadla naše úroda. Našli jsme jednu pěknou mrkev, pár jich ještě zraje, několik rajčátek a mangold. Také už byly ke sběru semínka měsíčku, špenátu, slunečnice, kukuřice a pažitky, toho se ochotně chopil Jeník Krausů,Grétka,Erik a Amálka, s Pippou jsme vyvazovali povislá rajčata, Kvido s Jonášem a Rózou se spontánně pustili do plení záhonu u jahod, kluci – Pepan,Erik a Luis při hledání klacíků našli pár pěkných hříbků a babek a naše milá Dita jim z nich pomohla uvařit smaženici. Nejdřív to chtěli slupnout sami, vzhledem k malému množství, ale nakonec dali ochutnat i těm co o to stáli.Zahrada nás bohatě zabavila do oběda, Ditino rizoto pak bylo výborné.

Během pauzy se Jeník rozhodl,že by ty tužky zkusil rád vyrobit hned,tak mu Dita s Majdou ochotně pomohly.

Poslední blok přišel na řadu Robinson Crusoe, který nás bude svým příběhem tento rok provázet. Zaposlouchali jsme se do první kapitoly, kde se s ním seznamujeme, s ním a jehou touhou po cestování po moři , kterou mu zakazovali jeho rodiče ze strachu, že ho ztratí jako starší syny. Vypadalo to, že na svůj sen zapomene, ale jednoho dne přišla příležitost. Pro Toma s Tadíkem už to bylo občas těžší udržet pozornost, tak odbíhali ven.

Děti krásně reflektovaly vztah i komunikaci mezi rodiči a Robinsonem, nejprve se zlobily, že mu to zakazovali, ale když se dozvěděly proč, byly chápavější. Povídali jsme si o tom, že v 17-tém století se žilo jinak, že bylo víc válek i nemocí, hladu a kriminality, že život byl těžší,než jak ho vnímáme dnes my.Děti by chtěly aby se četlo dál, ale nastal čas na úklid a vydat se domů. Během úklidu se Rózka schovala pod matrace a omylem na ni upadl Kvido a výsledkem byl jeden rozvyklaný zoubek pro zoubkovou vílu. Pokračování příště. MaM

1.9.

Dopoledne proběhl parlament. Bližší popis ZDE.

Po prvním parlamentu v tomto školním roce a výtečném obědě od Hauzírků se usebrala naše o Grétku a prvňáčky (Tom, Julinka, Erik, Pepan, Jeník a Tadík) omlazená a o Luise, kterého trápil bolehlav, ochuzená akademická obec do malé jurty. Zahráli jsme si pár her na seznámení, počkali, až se přidá Majda a představili jsme si v kruhu naší badatelskou lupu-mluvící předmět. Hned jsme ji vyzkoušeli, když každý vyprávěl, jaké byly prázdniny. Pak jsme si zase zahráli hru a začali malovat na papír, co kdo by rád bádal, co ho zajímá. Tak tam byly vážky v duze, planety a fantazijní vesmír, zvířata, rostliny, planeta Země, jedna dokonce skládací a podobně. Máme představu a budeme se těšit na další čtvrtek, již plně bádací. MaM

Napsat komentář