Čtvrtek – badatelé

Fotogalerie školy: https://photos.app.goo.gl/R3RH1SexqMz6LiHd9

6.10.

A máme tu říjen! Dnes nám příchod do jurty zpříjemnil náš zlatý pan Platil, krásně zatopil,přišli jsme do teplíčka! Po ranním kruhu jsme si povídali o tom, co si děti zapamatovaly o mracích a dostaly také malý kvíz k určování oblak.

Povídali jsme si, jak důležitá je pro život kondice. Udělali jsme si prostor a začali se učit Pozdrav slunci s hudbou. Krásně to badatelům šlo. A když jsme se tak hezky rozcvičili, a protože nás čekal odpoledne parlament a dlouhé sezení, a slunko hřálo, proklepli jsme si rovnou naší kondičku ještě ve sprintu, skoku snožmo a dřepování (zastropovali jsme počet na 170-ti!).Někdo je rychlý, někdo vytrvalý, někdo skokan…vše se dobře hodí a doplňuje.

Zahrabali jsme už pátý ohryzek a utrhly si pár rozkvetlých kytek do herbáře.

Robinsonův příběh se posunul, Obchodní loď se kterou vyplul přepadli piráti a Robinson se stal otrokem. Po nějakém čase dost oblíbeným a tak se chystá po více jak roce utéct. Povede se mu to? Každopádně to bude útěk po moři a tak bedlivě pozoruje vítr, kam a jak vane. Zatím opačným směrem než by chtěl…Dita už volala na oběd, uvařila skvělou svíčkovou s tofu a knedlíkem a bramborem a pažitkou. Díky. No a pak trochu volnosti a parlament s Luciou a Gábi H. Díky. MaM

29.9.

Rána jsou již tuhá,vděk patří Jendovi s Eliškou, že nám jurtu pěkně roztopili. Doporučujeme dát dětem teplé ponožky navíc, od podlahy je zpočátku zimno. V kruhu jsme si řekli co nás čeká a jak se kdo má, vytáhli lavice a badatelské zápisníky a pustili se do bádání nad mraky, inspirováni námořníky z Robinsona, kteří podle nich předpovídali počasí. To bychom také rádi uměli. Dostali jsme se tak k vodnímu cyklu, z čeho se oblaka skládají, že jsou různé druhy,různého složení a přináší různé počasí. Mezitím se šedá mlhavá obloha roztrhala a ven nás vylákaly první sluneční paprsky.

Naše badatelská obec prořídla díky neštovicím a jiným podzimním nešvarům, tak jsme obešli zahradu, zakopali další ohryzek do záhonu, díky Rózko za něj, nasbírali si měsíček, meduňku a mátu a udělali si dobroučký čaj k malování bouřkových mraků s Majdou. Ukázala dětem tvorbu různých malířů, různých stylů z různých dob, rozdělala tempery a děti se pustili do díla za zvuků bouře a deště.

Po obědě, bramborové polévce, kterou nám nachystala Danča, se badatelé pustili do průzkumu okolí každý podle svých potřeb, přečetli jsme si pokračování Robinsona, který je v Londýně, kam ho nakonec po bouři a ztroskotání lodi jeho přátel dovezla rybářská loď, která je všechny zachránila. Byl pevně rozhodnut na loď již nikdy nevstoupit, ale nakonec se dal zlákat v přístavní hospodě, kde díky neopatrnosti přišel o poslední peníz a chystá se opět vydat na moře s jinou obchodní lodí. Pak už nás čekal úklid , závěrečný kruh a hurá ven, než přijdou rodiče. Zdravíme všechny marody!!! MaM

22.9.

Ráno jsme si udělali kruh, posdíleli co je nového a co nás čeká a nebylo toho málo. Ukázalo se, že dost dětí toho má tolik co říct, že zvláště ti, pro které je těžší udržet pozornost, už neposedí a přišel nápad, že si dáme ke sdílení časový limit, který můžeme prodloužit v případech vyjímečných. A už se bádá. Ještě jsme nasbírali pár zajímavých informací o komárech, prý je dezorientuje máta a karamelizovaná čokoláda.A uletí 15 až 60 km. No jo. Pak jsme se pustili do kalendáře, bude asi kruhový a tak jsme zabrousili do geometrie a začali dumat, jak udělat kruh bez kružítka, natož větší… pomohl klacek, provázek a tuha. Pak hurá na zahradu, zakopat 3. ohryzek a mrknout co se tam děje a přečíst si na slunci další část Robinsona, než Dita zavolá k obědu. Plavil se s přítelem Martinem na lodi jeho otce do Londýna, potkali je dvě bouře, při první zažil mořskou nemoc, ta druhá všechny dle mračna na obloze právem znejistila, byla to silná bouře, která loď potopila, ale všechny stačila zachránit rybářská loď a v pořádku je dovezla do Londýna. Oběd!

Během jídla jsme zjistili, že se nás dva malí akademici rozhodli vyzkoušet a během zahradních aktivit se schovali velmi fikaně, nevylezli ani na oběd, nereagovali na volání, čímž vzrostlo v celém zázemí napětí, nereagovali ani když je začali hledat i děti na všech známých místech, průvodci si udělali výlety hluboko za hranice zázemí i do města, až po notné době se hoši vynořili z křoviska s potutelnými výrazy. Dobré je, že neopustili vymezený prostor, ale dost špatné je, že porušili pravidlo vzájemné důvěry – reaguji na zavolání průvodce a jsem jen tam, odkud vidím průvodce a on mne, nebo kam poprosím o svolení. Je pro nás důležitý ten otevřený prostor a vzájemná důvěra. Vysvětlili jsme si pak v kruhu co to pro koho znamenalo, jak se v tom i oni dva cítili, snad to pro ně bude teď pochopitelnější, domluvili jsme se, že se tito hoši v nejbližších dnech budou pohybovat v zázemí uprostřed na očích a postupně jim budeme důvěru navracet.

Tento zážitek schramstl téměř celý poslední blok, ale koneckonců, chybama se člověk učí. Snad to k něčemu bylo. MaM

15.9.

Dnes jsme se po ranním kruhu, vzhledem k tomu že kolem nás všude bzučí komáři, pověnovali právě jim. Dozvěděli jsme se spoustu novinek a odbourali mnohé mylné představy, jako že pijou krev mladí komáři. Chyba lávky, jsou to samičky, které potřebují výživu pro vajíčka….A mnoho dalších zajímavostí jsme vybádali,ptejte se dětí. Dokonce jsme založili (k pochopitelné nelibosti dospělých přihlížejících) další experiment, pozorovatelnu komáří líhně, nechali jsme venku velkou sklenici s nachytanou dešťovkou a uvidíme co se bude dít, jestli toho nějaké ty samičky využijí.

Děti zapsaly nebo zakreslily všechny údaje do badatel.listů a tu jsme narazeli na zápis data a napadlo nás, že si vyrobíme svůj kalendář, aby se v něm kdo chce mohl začít lépe orientovat. Jsme ve fázi návrhů, jak by měl takový kalendář vypadat. Na záhon jsme zakopali 2. ohryzek a hurá na oběd.

Po obědě byl prostor pro tvorbu na téma co bych si přál sebou mít a kde bych nejraději ztroskotal. Malovalo se barevným uhlem. Úklid, závěrečný kruh a hurá ven. Mam

8.9.

Ráno nám plány na zahradničení zhatil vcelku vytrvalý déšť, tak jsme si v badatelské jurtě povídali o téma přežití v přírodě bez všech vymožeností, rozdali si nové badatelské desky a pěkně je na to téma vyzdobili a podepsali. Tom zatoužil namalovat na desky vlka, ale netroufal si a tak ochotně přiskočil na pomoc Jonáš.

Po přestávce jsme si povídali o tom, že si každý může zase přichystat svůj referát nebo projekt. Luis by rád sestavil nějakého robůtka, Kvido nabízí svítící zahradu z petek nebo vypalování do dřeva, Jonáš by rád něco o Austrálii, Rózka tuším o Novém Zélandu, Jeník by rád vyráběl tužky a Pepan mužíky ze žaludů.

Pak jsme si rozdali ještě badatelské listy a ukázali si lis na rostliny do herbáře. A odstartovali první pokus- za jak dlouho se rozloží v záhoně ohryzek? Děti tipovaly od jednoho týdne do 7-mi měsíců, tak uvidíme, po osm badatelských čtvrtků zakopeme po ohryzku a pak porovnáme. Prosíme tedy o celá jablíčka ke svačinkám(nebo ohryzky z domova, jak nabídly děti s rozkývanýma zoubkama).Na zahradě jsme se také podívali, jak to tam po prázdninách vypadá a jak dopadla naše úroda. Našli jsme jednu pěknou mrkev, pár jich ještě zraje, několik rajčátek a mangold. Také už byly ke sběru semínka měsíčku, špenátu, slunečnice, kukuřice a pažitky, toho se ochotně chopil Jeník Krausů,Grétka,Erik a Amálka, s Pippou jsme vyvazovali povislá rajčata, Kvido s Jonášem a Rózou se spontánně pustili do plení záhonu u jahod, kluci – Pepan,Erik a Luis při hledání klacíků našli pár pěkných hříbků a babek a naše milá Dita jim z nich pomohla uvařit smaženici. Nejdřív to chtěli slupnout sami, vzhledem k malému množství, ale nakonec dali ochutnat i těm co o to stáli.Zahrada nás bohatě zabavila do oběda, Ditino rizoto pak bylo výborné.

Během pauzy se Jeník rozhodl,že by ty tužky zkusil rád vyrobit hned,tak mu Dita s Majdou ochotně pomohly.

Poslední blok přišel na řadu Robinson Crusoe, který nás bude svým příběhem tento rok provázet. Zaposlouchali jsme se do první kapitoly, kde se s ním seznamujeme, s ním a jehou touhou po cestování po moři , kterou mu zakazovali jeho rodiče ze strachu, že ho ztratí jako starší syny. Vypadalo to, že na svůj sen zapomene, ale jednoho dne přišla příležitost. Pro Toma s Tadíkem už to bylo občas těžší udržet pozornost, tak odbíhali ven.

Děti krásně reflektovaly vztah i komunikaci mezi rodiči a Robinsonem, nejprve se zlobily, že mu to zakazovali, ale když se dozvěděly proč, byly chápavější. Povídali jsme si o tom, že v 17-tém století se žilo jinak, že bylo víc válek i nemocí, hladu a kriminality, že život byl těžší,než jak ho vnímáme dnes my.Děti by chtěly aby se četlo dál, ale nastal čas na úklid a vydat se domů. Během úklidu se Rózka schovala pod matrace a omylem na ni upadl Kvido a výsledkem byl jeden rozvyklaný zoubek pro zoubkovou vílu. Pokračování příště. MaM

1.9.

Dopoledne proběhl parlament. Bližší popis ZDE.

Po prvním parlamentu v tomto školním roce a výtečném obědě od Hauzírků se usebrala naše o Grétku a prvňáčky (Tom, Julinka, Erik, Pepan, Jeník a Tadík) omlazená a o Luise, kterého trápil bolehlav, ochuzená akademická obec do malé jurty. Zahráli jsme si pár her na seznámení, počkali, až se přidá Majda a představili jsme si v kruhu naší badatelskou lupu-mluvící předmět. Hned jsme ji vyzkoušeli, když každý vyprávěl, jaké byly prázdniny. Pak jsme si zase zahráli hru a začali malovat na papír, co kdo by rád bádal, co ho zajímá. Tak tam byly vážky v duze, planety a fantazijní vesmír, zvířata, rostliny, planeta Země, jedna dokonce skládací a podobně. Máme představu a budeme se těšit na další čtvrtek, již plně bádací. MaM

Napsat komentář