ČTVRTEK Badatelé 2021/2022

26.5.2022

Po kruhu nás čekal velký úkol, a to doplánovat badatelský výlet. Badatelé už si zvolili kam a co tam chtějí dělat, teď bylo na řadě zjistit, jak se tam a zpět dostaneme, kolik to bude stát, jak dlouho půjdeme a co sebou. Děti se rozdělily losem do 3 skupin, doprava-finance, pěší část a co s sebou. Po nějaké době se vyměnily a přispěly svými postřehy ve všech oblastech. Koukaly do mapy, podle měřítka odhadovaly vzdálenosti a dobu chůze, to pak ověřovaly v aplikaci chytrého telefonu. Vyhledávaly možné spoje – Kašpi si vzal za úkol zjistit cenu vlaku a Žofka Š. cenu autobusu a zda je nutno si místa v něm rezervovat. Pak psaly samostatně seznam nezbytných věcí a téměř nic jsme s Majdou nemusely doplňovat. Už máme i datum, výlet bude 9.6. a pojede se na zkameněliny do lomu Kobyla a pak na koupák do Všeradic. Ten den se Badatelská skupina protáhne cca o 1-1,5h, ještě upřesníme.

Odpoledně jsme ještě obstarali zahradu a vrhli se na focení naší skupinky.

19.5.2022

Dnešek byl ve jménu nečekaných změn. Nejprve nás musela hned z rána z rodinných důvodů opustit Majda, jela se rozloučit s babičkou, po obědě jsem byla odvolána i já, naše Tali si zlomila prst, byl nutný doktor. Ale i tak jsme toho hodně stihli.

Situace nám přinesla téma života a smrti, odcházení a zrození, děti vzpomínaly na své blízké a i zvířecí miláčky a nakonec jsme malovali obrázky pro Majdu.

Zahrada nás potěšila. Vyvazovali jsme hrášek, který se má k světu, opečovali již zasazené a dosadili všechny sazeničky z květináčů, které jsme si vypěstovali. A tak máme čočku, fazole a kukuřici. Kluci krásně dovypleli jahody a připravili kameny na ohraničení.

Odpoledne přijela babička Kvida, s množstvím všemožných květin a větviček a za pomoci Dity se pustili do výroby Ikeban -„oživené květiny“ –  japonské umění aranžování květin, také známé jako kadó – „cesta/umění květin“. Na rozdíl od dekorativního aranžování květin v západních zemích se japonská ikebana snaží vytvořit harmonii lineární konstrukce, rytmu a barvě. Věnuje pozornost váze, stonkům, listům a větvím stejnou měrou jako květům. Celá struktura japonského aranžování květin je založena na liniích alegorizujících nebezemi a lidstvo. Ikebana tyto linie používá jako tři rozměry.

Děkujeme a nezapomeňte navštívit fotogalerii.

12.5.2022

Dnes jsme se věnovali rekonstrukci badatelských zápisníků, které byly, zvláště některé, v zoufalém stavu. Badatelé si zkompletovali své záznamy a pak jsme se vrhli na povídání o pohledu a půdorysu, jeho využití v mapách a děti si buď zvolily svůj objekt, nebo využily nabídnutých kostek a malovali pohledy a půdorysy.

Zahrada nás poprosila o záchranu jahodiště, ukázalo se, že bující traviny ho schovávají před zraky fotbalistů a ti si přes něj krátí cestu za míčem mizejícím v lesíku. A tak Jonáš a Kvido, za pomoci Elsy a Rózy, nasbírali a nalámali klacíky a kluci zatloukali plůtek. S velkou pílí se pustili i do plení. Věřím, že je jahody odmění. Ráďa s Kvidem sesekali klacky a Tanga na ně napsala všechny rostliny, které jsme osázeli do záhonů.

Odpoledne nás oblažil Theo svou stavebnicí, úžasně si to s ním badatelé užili, hned využili informace o pohledech a půdorysech a nakonec spojily několik stavbiček v jednu. Jen se někam prazvláštně zatoulala jedna ze tří zelených plachet, obrátili jsme Zemi vzhůru nohama, ale nenašli. Ale třeba se vynoří jako Kvidova vzácná ztracená foukací baterka, kterou mezi záhony objevila Pippa a poznala Šárka. A i po tolika deštích funguje!

5.5.2022

Zahrada – přesazování narcisů a tulipů z vyvýšeného záhonu.

Kašpi a referát o cestování po Beneluxu.

21.4. 2022

Sešli jsme se v zázemí a vládla příjemná atmosféra, jen ze Sebíka bylo cítit jakési napětí a možná přetlak, který se během dne potvrdil v několika konfrontacích i se staršími během přestávek. Jakoby sám nevěděl co se sebou, volal po pozornosti nešťastnou formou. Příjemné bylo, že reagoval na poslední varovné gesto. Ke konci dne se už uklidnil.

Věnovali jsme se zahradě, která nám začala krásně bujet, zkontrolovali všechna naše pozorovací stanoviště, hrášek už vystrkuje lístky, květináče prosperují. Povídali jsme o Dni Země, jak by ho kdo oslavil a vzniklo spousta hezkých nápadů.

To nás vedlo k našemu otisku na zemi, k naší různorodosti a tak jsme se pustili do otisků prstů a pak je zkoumali pod lupou a nakonec je graficky znázorňovali. Udělali jsme zápisy do deníků a hurá domů.

31.3.2022

Dnes byl dopoledne parlament a probíhal ve zvlášť příjemné, pospolité a soustředěné atmosféře. Přispěla k tomu i nová pravidla, lépe řečeno možnosti pro ty menší, kteří ještě nezvládnou být v kruhu po celou dobu, odejít ven. Tak nám část dětí ve druhé polovině parlamentu opečovala záhony.

Po obědě jsme v tom s badateli pokračovali a rovnou zasadili hrách a mrkev a nechali si naklíčit semínka na příště.

24.3. 2022

Dnes byli badatelé s Majdou a Míšou na filmovém festivalu Jeden svět a pak sbírali vrbové proutí na Moranu u řeky.

17.3. 2022

Velká výprava do Prahy do Valdštejnské jízdárny na výstavu Buddha z blízka. Přivítalo nás přítmí a ticho, aktivity pro nás přichystané byly také v klidném a nenáročném tempu, až sbírání štěstí u slepotisku v samotné galerii a skládání origami lotosu nás probralo z letargie a vtáhlo do akce, takže jsme nakonec vzdali záložní plán druhé výstavy na akademii věd a naobědvali se na Letné a vydali se na zpáteční vlak.

20.1. 2022

Dnes jsme spolu s mým školkovým parťákem Petrem zaskakovali za nemocnou Moniku a Majdu. Byla jsem ohromně zvědavá na to, jak nám to půjde. Monika poslala instrukce a my se těšili na Mii Rumlové prezentaci o NY. Mia bohužel nepřišla. Ale po úvodním kruhu a sdílení svých radostí a strastí (tentokrát hlavně o vytržených zubech) a Pippy projektu – výroba dalekohledů různých forem, přišla z ničeho nic opravdová vánice. V jurtě se úplně setmělo, slyšeli jsme hrom a začala nevídaná podívaná. Skutečná sněhová bouře, která během chviličky proměnila krajinu v bílou nádheru. Když se to alespoň maličko utišilo, vyběhli jsme ven a začala radostná koulovačka. Všichni proti Petrovi!  A pak jsme vyrazili na obhlídku indiánské vesničky. Stavitelé nám postupně prezentovali své příbytky i zjišťovali následky bouře. Pak jsme se domluvili že půjdeme zpět okolo přes lávku bez jediného zvuku a budeme pozorovat svět kolem nás. Byla to skvostná půlhodinka. Děti tichoučce našlapovaly do čerstvého sněhu a žasly nad tou zimní nádherou – letos tak vzácnou. A byly opravdu tiché. Po příchodu do zázemí opět zimní radovánky a vynikající oběd. Některé děti nebyly do sněhu vybavené, tak se sušily v jurtě a jiné se sněhové nadílky nemohly nabažit. Po řádné přestávce jsme se opět sešly v jurtě, vyrolovali jsme mapu světa a cestovali po celém světě. Děti se rozdělily do tří skupin – kapitán byl Jenda a obě Žofky. Měli své světadíly a společně jsme doplňovali základní informace a dělali jakousi myšlenkovou mapu. Tolik informací a poznatků se skrývá v těch hlavičkách! Seděli bychom tam až doteď. V závěrečném kruhu dominovala vánice či dokonce vlánice jako hřeb celého dne. Není divu. Byl to moc hezký den a ráda někdy zaskočím za badateli ve čtvrtek znovu. Míša

16.12.2021

Úspěšně jsme vyprostili lampičky z forem, vyzkoušeli se světýlky a radost byla veliká. Rozdali jsme světýlka z části zásilky, která stihla dorazit, zvláště těm pražským badatelům, ta zbylá budou k dispozici příští týden. Poprosíme o 30,-Kč za každý řetěz. Díky. Monika

Odpoledne připravila Majda pro děti na výrobu přáníček grafickou techniku monotyp, nechte si od dětí vyprávět, díla jste jistě viděli. Přejeme krásné svátky, hodně radosti a těšíme se v novém roce!

9.12.2021

A je tady další projekt, děkujeme Kvidovi za jeho nasazení a pečlivou strukturovanou přípravu a hlavně za to, že nám předal své rodinné know-how na výrobu lampiček z pet lahví s betonovým odlitkem stojánku. Děkujeme i za to, že přivezli s rodiči spoustu materiálu navíc, kdyby se to náhodou někomu nepovedlo. To nebyl nakonec takový problém, jako to, že si dost badatelů nepřineslo žádný materiál. To zní trochu jako výčitka, že? A také vlastně je. :-).

Moc nás to bavilo a inspirovalo. Děkujeme rodině Kvida a spolupráce s Jendou, který si dobrovolně vzal na starost péči o beton, přinesl dětem odlitky různých barev a přednášku o něm, to byl opravdu zážitek.

2.12.2021

Tento den se nesl v duchu vánoční výroby a příprav, vyráběli jsme andílky ze skládaných papírů z listů staré knížky, prostřihávané a s hlavičkou z korálků , domů i na vánoční trh a odpoledne se z dětí též stali na chvíli kaligrafisté, psali své znaky s patřičnou meditací před výkonem.

25.11. 2021

Parlament si vzal dopolední čas a odpoledne se většina dětí dozvěděla spoustu zajímavých věcí o dospívání na přednášce, s těmi kteří se neúčastnili pekla Majda vynikající perníčky.

18.11.2021

Japonsko nás pohltilo, svou tematickou rozmanitostí a to nejen tou technickou, ale i výtvarnou, tradiční, textilní a architektonickou a protože montovací nadšení badatelů nebylo uspokojeno, prodloužili jsme a obohatili toto téma o krásnou projekci, ohledně umění a tradice kimona, děti si i své vlastní navrhly. A protože Japonsko je i zemí bojových umění, dali jsme si ranní trénink s ochutnávkou různých směrů formou, co dům dal, s důrazem na pevný postoj bojovníka :-), poskládali jsme origami jeřába z papíru, na který děti napsaly svá přání.

11.11.2021

Dnes nás čekal hlavně Luisův elektronický den. Luis nám totiž vyprávěl, že si nekupuje žádné hračky, peníze si šetří a místo toho chodí na skládku s elektronikou a s tou si hraje. Tak nás napadlo, že bychom se jí mohli podívat do útrob a něco z toho vytvořit. Jenda, též nadšenec, přinesl na ukázku robota Zpěváčka, kterého vyrobil z hrajícího přáníčka. Krása.

Nejprve jsme se ale podívali na různá etnika a lidské rasy, včetně tradičního oděvu, ve vztahu ke klimatickým podmínkám na Zemi a děti se zamýšlely nad tím, proč vypadají lidé různě, proč mají někde tmavší kůži nebo oči schované za víčky. Bylo to parádní povídání obohacené nádhernými fotografiemi – portréty, které donesla Majda.

Trochu jsme načaly povídání o Japonsku, kterým jsme chtěly s Majdou navázat na Luisův projekt, ale pozornost dětí byla upřená do akce, a tak jsme tomu nechaly volný průběh a v mžiku jsme se ocitli v záplavě součástek ze staré elektroniky, kterou přinesl Luis s mamkou v obří tašce. Po demontáži následovala tvorba robotů a všelikých objektů, tavné pistolky nestíhaly. A pak ten úklid…ale stálo to za to a bylo jasné, že v tom ještě budeme pokračovat.

4.11.2021

Hned z rána jsme se pustili do výroby levandulového sirupu. Děti vážily na starých vahách se závažími, povídaly jsme si něco málo o měrných jednotkách – l, ml, kg a g- děti samy určovaly podíly surovin podle množství vycházející z receptu. Sirup se nám vařil na plotně kamínek a krásně voněl, mezitím si děti vyrobily a na sklenku nalepily etiketu, sirup jsme rozlili do sklenic – každému trochu domů, něco ještě zbylo na badatelské zimní dny a ze zbytku jsme si udělali ochutnávku k filmu o nanucích ze severního pólu, který nám Majda promítla, tedy jen část nádherného starého černobílého němého dokumentu doprovázeného klasickou hudbou. Děti byly nadšené a pozorné, můžete spolu dokoukat na tomto odkaze:

https://uloz.to/file/BpJgYzRGruNk/nanook-of-the-north-nanuk-clovek-primitivni-1922-mp4#!ZGpjZQR2AJMvZwH2AwuzZGZjBTEyATgBqKWFJUAOGIIeDwVjAD==

Povídali jsme si o Arktidě a Antarktidě .

21.10.2021

Teda to byl den! Báječný a proměnlivý jako ta vichřice, která se opírala do jurty a tím pádem se nám nad hlavama vlnilo moře z plachty, ocitli jsme se tak trochu na korábu, děti nevěděly kam dřív upnout svou pozornost, na připravený program nebo ven… kde se stromy ohýbaly, listí tančilo ve víru, střecha pískoviště bojovala o svou pozici, koně vše patřičně komentovali.

No, rychle jsme s Majdou pochopily, že se Antarktida odkládá a bereme do hry, co se samo tak krásně nabízí. Otevíráme tedy improvizovanou meteostanici – pozorovatelnu. Děti sedají se zápisníkem k oknu a popisují, co vidí. Majda spouští interaktivní meteomapu, učíme se v ní vyznat a porovnáváme dění na mapě s realitou, také sledujeme mapu výstrah, pro děti je vzrušující, že jsme právě v tom kritickém pásmu. Ráďa se těší, až vítr dosáhne rychlosti 14m/s, Tammík se ukazuje jako velmi pozorný pozorovatel jevů venku, jiní zaznamenávají informace. Odpovědi na všechny badatelské otázky se totiž snažíme vyhledávat na internetu, jak rádi jsme ho vzali na milost.

Nevynechali jsme beaufortovu stupnici větru, která má 12 stupňů a podle jejich popisu děti určily, že se vítr dostal až k 9. stupni, což je vichřice.

Napadlo nás vyrobit větrné rukávy, určili jsme si díky Žofčině kompasu světové strany v jurtě a podle rukávu venku sledovali směr větru. Byl velmi proměnlivý. Došlo i na velký větrník, ten doděláme příště, protože si náš čas více zasloužili draci, které Wáclav opravil a vytáhl ven. Nebojte, to už svítilo trochu slunce a stupeň se značně snížil, tentokrát si vítr nikoho neodnesl, naopak, přinesl nám spoustu poznatků a dobrodružství.

Po obědě tento vyjímečný den završila Tammíkova stavebnice Gravitrax, přinesl si 3 velké krabice, krásně ji dětem předvedl, nechal je si i pohrát a zapojil je do skládání kuličkové dráhy, která pracuje s magnetismem. Shodli jsme se, že nás to nutí přemýšlet nad různými fyzikálními zákony, učí nás to si všímat a nebát se něco vyzkoušet a případně opravit, jak plánovat…krásný úvod k magnetickým pólům Země a Antarktidě a Arktidě. Děkujeme Tammíku.

14.10. 2021

Dopoledne probíhal parlament ve velkém soustředění a tak jsme odpoledne zvolily odpočinkový program jako přebírání levandule a sběr bylin na náš roční čaj. Našli jsme mátu, heřmánek, šalvěj a dobromysl. Založili si velkou čajovou sklenici a rituálně do ní vhodili květy již nasušeného brutnáku. Pár dětí se ještě dokázalo chvilku soustředit na mapu, ale pak už hlavičky vypínaly a uchýlily se ke kreslení nebo běhání venku.

7.10.2021

Hned z rána jsme v poklidu zasedli do kruhu a připomněli si, co se minulý týden přihodilo s botama a jaké důsledky to mělo. Děti poslouchaly s účastí a pozorně i příběhu o Miltonovi, který jsme přečetli. Pak se k tomu každý mohl v kruhu vyjádřit, hodně se nás shodlo, že by bylo príma, kdyby se k té rošťárně někdo přihlásil, že se vůbec nic nestane, ba naopak, oceníme to a uleví se nám všem. V kruhu pravdy ale vyšlo najevo, že to zřejmě nebyl nikdo z nás. Rozhodli jsme se tedy stmelit a jako parta si hlídat své království společně. Další čtvrtek bude parlament, probereme to i tam.

Pak jsme si v rámci ITALSKÉHO DNE vyslechli prezentaci od Žofky R. o Benátkách během Biennale, vyvěsili její bohatou fotodokumentaci z výstav a prohlídli zápisky z cesty. Řekli jsme si něco víc o Itálii, koukali se do mapy, kde leží. Pověděli jsme si i o Pinocchiovi, módě a hudbě a Ráďa nám přinesl model a fotku ferrari a fotku lamborghini, dvou aut, které se v Itálii vyrábí a které má rád. No jo, kdo by vedle toho pomyslel na fiata. Děti si zapisovaly a zakreslovaly, co je o Itálii zaujalo, zatímco poslouchali ochutnávku italské hudby.

K obědu, který nám Dita jako mafiánka přichystala – velké díky, byla polévka pomodoro a frittata. To cestování stojí za to!

Po obědě zasedli badatelé ke společnému dílu, vytvořili obří pizzu dle své chutě a toho, co si o Itálii zapamatovali. Každý vytvořil jeden měsíček. Úklid a hurá domů.

Rády bychom s Majdou prokládaly prezentace z různých zemí a míst v zahraničí i doma v Čechách projekty dětí, některé totiž daly vědět, že chtějí s ostatními něco vyrábět, podělit se o své hobby. O tom, kdo bude na řadě, dáme vědět vždy v programu. Příště je parlament, projekt ani prezentace dětí tedy nebude.

30.9.2021

Ráno nás zima upozornila, že je za dveřmi. V malé jurtě bylo mrazivo, a tak jsme hned s Jendou zatopili, než dorazili ostatní. Badatelé nahlíželi před kruhem do různých zeměpisných knih, encyklopedií a map. Kvido přinesl bedlu, co našel cestou do školy, tak si jí mohli děti v kruhu zkoumat pod lupou a rovnou jsme si popovídali o houbaření a sběru různých plodů, které podzim nabízí. Také jsme si museli připomenout, že je v pořádku, když se někdo nechce zapojit do nějaké činnosti, že stačí říct a může si něco dělat stranou, nebo venku, pokud tím neruší ostatní a je na dohled.

Prozkoumali jsme velkou mapu světa, bavili se o použitém vybarvení, významu stínování hor, atd., pojmenovávali její světadíly, určovali, kde leží a že se dělí na jednotlivé země. Pak děti malovaly velký formát uhlem na téma „Má vysněná země“. Hezké bylo, že pro někoho to byla země fantazie, pro někoho skutečně existující a pro někoho něco mezi.

Během svačiny se stala nemilá věc. Někdo nepozorovaně vzal několik bot z jurty a poházel je kolem jurty, jedny jsme našli pod jurtou a jednu botu jsme našli až odpoledne, půl hodiny po konci školy, protože dotčený badatel běhá rád bos, takže mu před tím bota nechyběla. Tím jsme se nevyhli slzičkám a stresu, obrátili jsme vše vzhůru nohama, pražským ujel vlak, rodiče čekali, atd. Bota se nalezla až v lesíku v ostružiní. Smutné je, že něco podobného se již stalo, bota byla hluboko pod jurtou, nikdo se k tomu nepřihlásil, probírali jsme tehdy v kruhu, jak je těm, co jim bota zmizí, kde začíná a končí případný vtip a hlavně jak moc se tím narušuje vzájemná důvěra. Přesto se to teď opakovalo, možná ještě zákeřněji. Děkujeme, že to proberete s dětmi i doma, my máme v rukávu ještě pár nápadů jak s tím pracovat příští čtvrtek.

Tak, a zpět k radostnějším věcem. Před obědem jsme si totiž ještě prohlédli čerstvě získanou plechovou destičku certifikované přírodní zahrady ZeMě, za což patří velký dík Petře Kasové.

Po obědě nás čekal náš v oleji naložený pelyněk, čekal na scezení a přelití, Majda ve fotkách zachytila výrazy dětí, když přivoněly.

Pak nám Róza Kroupů odprezentovala své zážitky, kresby a zápisy z výletu do Rakouska a nakonec jsme si prohlídli a reflektovali jednotlivé země snů, na kterých badatelé pracovali dopoledne.

23.9.2021

Dnes se k našemu milému překvapení sešli badatelé v téměř plném počtu, jen pár si jich vzalo zasloužený oddech po včerejším večerním návratu z Bílých karpat. Přivezli jsme si odtamtud mnoho inspirace pro naše bádání a v ranním kruhu se o vše hned podělili s těmi, co na pobytu nebyli. Ukázali jsme jim také pracovní listy se zaznamenanými vzorky, které bychom rádi stejným způsobem porovnali s našimi Brdskými.

Dopoledne jsme se vrhli na zpracování pelyňku ze zahrady, oddělili listy a semínka, a listy naložili do oleje, vytvořili štítek a po svačině si badatelé vytvořili zápis, někteří i zákres a postup práce do deníků.

Trochu nás potrápil Bertík s Tammíkem, porušili několik pravidel, zatím jsme to řešili mezi sebou, ale bylo to poslední varování. Museli jsme si připomenout, že mají tu možnost se některých aktivit neúčastnit, dělat si něco v klidu vedle, nebo si hrát venku na dohled a že jsou místa jako za kůlnou, kam nemají chodit, natož manipulovat s věcmi, které tam jsou.

Po obědě jsme se venku věnovali ovocným stromům, jak se třídí. Děti se rozdělily do skupin a měly za úkol dát do kupy co nejvíc stromů vylosovaného druhu. Z jejich zápisu vznikl společný list, který si vložili do deníků.

Vytanula nám ten den otázka na doma: Je meloun ovoce nebo zelenina?

16.9.2021

Zbyla nám ještě spousta jablíček, tak jsme se pověnovali křížalám a k tomu si okusili i ty, co nám od minula již uschly. Navázali jsme popisem stavby jablka, podle rozkrojeného si nakreslily schéma a k tomu si povídali o různých jabloních, které kdo má a zná, a jejich odrůdách, rozdílech ve tvaru, barvě,chuti a vůni. Děti daly do kupy postup práce výroby křížal a kdo měl ještě sílu psát, si to zapsal do deníku.

Odpoledne jsme se věnovali povídání o cestování, kdo kde byl, co se mu tam líbilo, o projektových dnech, které by kdo chtěl do badatelů, a Jonáš všem odprezentoval svůj bohatý cestovní deník, který sklidil velký úspěch.

9.9.2021

Pozdravili jsme se v ranním kruhu a pustili jsme se do výzdoby badatelských desek na téma „dopravní prostředek, se kterým chci cestovat po světě a vůbec…“

Po svačině jsme prošli naše záhony, děti pojmenovávaly, co kde roste. Pak se děti rozdělily do týmů a vybraly si záhon, který začali opečovávat. Odebraly vzorky a ty zdokumentovaly na papír. Hledali jsme názvy rostlin, které jsme neznali a všechny zapsali. Vzniká nám tím takové schéma každého záhonu, abychom věděli, co a kdy nám tam roste a jak každé rostliny využít. Je to projekt na pokračování, budeme v něm průběžně pokračovat.

Po obědě jsme vyrazili na jablíčka a v zázemí si vytvořili manufakturu na výrobu křížal, abychom mohli mlsat za zimních badatelských odpolední.

2.9.2021

Dopoledne probíhal parlament dětí, odpoledne jsme si prošli neviditelné hranice pozemku školy Země, v kroužku se seznámili a řekli si, co koho baví zkoumat. Povídali jsme si o mořeplavcích a objevitelích, hráli venkovní hry.

Napsat komentář