ČTVRTEK Badatelé 2021/2022

21.10.2021

Teda to byl den! Báječný a proměnlivý jako ta vichřice, která se opírala do jurty a tím pádem se nám nad hlavama vlnilo moře z plachty, ocitli jsme se tak trochu na korábu, děti nevěděly kam dřív upnout svou pozornost, na připravený program nebo ven… kde se stromy ohýbaly,listí tančilo ve víru, střecha pískoviště bojovala o svou pozici, koně vše patřičně komentovali..

No, rychle jsme s Majdou pochopily, že se Antarktida odkládá a bereme do hry co se samo tak krásně nabízí. Otevíráme tedy improvizovanou meteostanici – pozorovatelnu. Děti sedají se zápisníkem k oknu a popisují co vidí. Majda spouští interaktivní meteomapu, učíme se v ní vyznat a porovnáváme dění na mapě s realitou, také sledujeme mapu výstrah, pro děti je vzrušující, že jsme právě v tom kritickém pásmu . Ráďa se těší až vítr dosáhne rychlosti 14m/s,Tammík se ukazuje jako velmi pozorný pozorovatel jevů venku, jiní zaznamenávají informace. Odpovědi na všechny badatelské otázky se totiž snažíme vyhledávat na internetu, jak rádi jsme ho vzali na milost.

Nevynechali jsme beaufortovu stupnici větru, která má 12 stupňů a podle jejich popisu děti určily, že se vítr dostal až k 9.tému stupni, což je vichřice.

Napadlo nás vyrobit větrné rukávy, určili jsme si díky Žofčině kompasu světové strany v jurtě a podle rukávu venku sledovali směr větru. Byl velmi proměnlivý…Došlo i na velký větrník, ten doděláme příště, protože si náš čas více zasloužili draci, které Waclav opravil a vytáhl ven. Nebojte, to už svítilo trochu slunce a stupeň se značně snížil, tentokrát si vítr nikoho neodnesl, naopak, přinesl nám spoustu poznatků a dobrodružství.

Po obědě tento vyjímečný den završila Tammíkova stavebnice Gravitrax, přinesl si 3 velké krabice, krásně ji dětem předvedl, nechal je si i pohrát a zapojil je do skládání kuličkové dráhy, která pracuje s magnetismem. Shodli jsme se, že nás to nutí přemýšlet nad různými fyzikálními zákony, učí nás to si všímat a nebát se něco vyzkoušet a případně opravit, jak plánovat…krásný úvod k magnetickým pólům Země a Antarktidě a Arktidě. Děkujeme Tammíku.

14.10. 2021

Dopoledne probíhal parlament ve velkém soustředění a tak jsme odpoledne zvolily odpočinkový program jako přebírání levandule a sběr bylin na náš roční čaj. Našli jsme mátu, heřmánek, šalvěj a dobromysl. Založili si velkou čajovou sklenici a rituálně do ní vhodili květy již nasušeného brutnáku. Pár dětí se ještě dokázalo chvilku soustředit na mapu, ale pak už hlavičky vypínaly a uchýlili se ke kreslení nebo běhání venku.

7.10.2021

Hned z rána jsme v poklidu zasedli do kruhu a připomněli si, co se minulý týden přihodilo s botama a jaké důsledky to mělo. Děti poslouchaly s účastí a pozorně i příběhu o Miltonovi, který jsme přečetli. Pak se k tomu každý mohl v kruhu vyjádřit, hodně se nás shodlo, že by bylo príma, kdyby se k té rošťárně někdo přihlásil, že se vůbec nic nestane, ba naopak, oceníme to a uleví se nám všem. V kruhu pravdy ale vyšlo najevo, že to zřejmě nebyl nikdo z nás. Rozhodli jsme se tedy stmelit a jako parta si hlídat své království společně. Další čtvrtek bude parlament, probereme to i tam.

Pak jsme si v rámci ITALSKÉHO DNE vyslechli prezentaci od Žofky R. o Benátkách během Biennale, vyvěsili její bohatou fotodokumentaci z výstav a prohlídli zápisky z cesty. Řekli jsme si něco víc o Itálii, koukali se do mapy kde leží o Pinociovi, módě a hudbě a Ráďa nám přinesl model a fotku ferrari a fotku lamborghini, dvou aut, které se v Itálii vyrábí a které má rád. No jo, kdo by vedle toho pomyslel na fiata..Děti si zapisovali a zakreslovali celou dobu co je o Itálii zaujalo, zatímco poslouchali ochutnávku italské hudby.

K obědu, který nám Dita jako mafiánka přichystala- velké díky, byla polévka pomodoro a frittata. To cestování stojí za to!

Po obědě zasedli badatelé ke společnému dílu, vytvořili obří pizzu dle své chutě a toho, co si o Itálii zapamatovali. každý vytvořil jeden měsíček. Úklid a hurá domů.

Rády bychom s Majdou prokládaly prezentace z různých zemí a míst v zahraničí i doma v Čechách projektama dětí, některé totiž daly vědět, že chtějí s ostatníma něco vyrábět, podělit se o své hobby. O tom, kdo bude na řadě, dáme vědět vždy v programu. Příště je parlament, projekt ani prezentace dětí tedy nebude.

30.9.2021

Ráno nás zima upozornila, že je za dveřmi. V malé jurtě bylo mrazivo, a tak jsme hned s Jendou zatopili, než dorazili ostatní. Badatelé nahlíželi před kruhem do různých zeměpisných knih, encyklopedií a map. Kvido přinesl bedlu, co našel cestou do školy, tak si jí mohli děti v kruhu zkoumat pod lupou a rovnou jsme si popovídali o houbaření a sběru různých plodů, které podzim nabízí. Také jsme si museli připomenout, že je v pořádku, když se někdo nechce zapojit do nějaké činnosti, že stačí říct a může si něco dělat stranou, nebo venku, pokud tím neruší ostatní a je na dohled.

Prozkoumali jsme velkou mapu světa, bavili se o použitém vybarvení, významu stínování hor, atd., pojmenovávali její světadíly, určovali, kde leží a že se dělí na jednotlivé země. Pak děti malovaly velký formát uhlem na téma „Má vysněná země“. Hezké bylo, že pro někoho to byla země fantazie, pro někoho skutečně existující a pro někoho něco mezi.

Během svačiny se stala nemilá věc. Někdo nepozorovaně vzal několik bot z jurty a poházel je kolem jurty, jedny jsme našli pod jurtou a jednu botu jsme našli až odpoledne, půl hodiny po konci školy, protože dotčený badatel běhá rád bos, takže mu před tím bota nechyběla. Tím jsme se nevyhli slzičkám a stresu, obrátili jsme vše vzhůru nohama, pražským ujel vlak, rodiče čekali, atd. Bota se nalezla až v lesíku v ostružiní. Smutné je, že něco podobného se již stalo, bota byla hluboko pod jurtou, nikdo se k tomu nepřihlásil, probírali jsme tehdy v kruhu, jak je těm, co jim bota zmizí, kde začíná a končí případný vtip a hlavně jak moc se tím narušuje vzájemná důvěra. Přesto se to teď opakovalo, možná ještě zákeřněji. Děkujeme, že to proberete s dětmi i doma, my máme v rukávu ještě pár nápadů jak s tím pracovat příští čtvrtek.

Tak, a zpět k radostnějším věcem. Před obědem jsme si totiž ještě prohlédli čerstvě získanou plechovou destičku certifikované přírodní zahrady ZeMě, za což patří velký dík Petře Kasové.

Po obědě nás čekal náš v oleji naložený pelyněk, čekal na scezení a přelití, Majda ve fotkách zachytila výrazy dětí, když přivoněly.

Pak nám Róza Kroupů odprezentovala své zážitky, kresby a zápisy z výletu do Rakouska a nakonec jsme si prohlídli a reflektovali jednotlivé země snů, na kterých badatelé pracovali dopoledne.

23.9.2021

Dnes se k našemu milému překvapení sešli badatelé v téměř plném počtu, jen pár si jich vzalo zasloužený oddech po včerejším večerním návratu z Bílých karpat. Přivezli jsme si odtamtud mnoho inspirace pro naše bádání a v ranním kruhu se o vše hned podělili s těmi, co na pobytu nebyli. Ukázali jsme jim také pracovní listy se zaznamenanými vzorky, které bychom rádi stejným způsobem porovnali s našimi Brdskými.

Dopoledne jsme se vrhli na zpracování pelyňku ze zahrady, oddělili listy a semínka, a listy naložili do oleje, vytvořili štítek a po svačině si badatelé vytvořili zápis, někteří i zákres a postup práce do deníků.

Trochu nás potrápil Bertík s Tammíkem, porušili několik pravidel, zatím jsme to řešili mezi sebou, ale bylo to poslední varování. Museli jsme si připomenout, že mají tu možnost se některých aktivit neúčastnit, dělat si něco v klidu vedle, nebo si hrát venku na dohled a že jsou místa jako za kůlnou, kam nemají chodit, natož manipulovat s věcmi, které tam jsou.

Po obědě jsme se venku věnovali ovocným stromům, jak se třídí. Děti se rozdělily do skupin a měly za úkol dát do kupy co nejvíc stromů vylosovaného druhu. Z jejich zápisu vznikl společný list, který si vložili do deníků.

Vytanula nám ten den otázka na doma: Je meloun ovoce nebo zelenina?

16.9.2021

Zbyla nám ještě spousta jablíček, tak jsme se pověnovali křížalám a k tomu si okusili i ty, co nám od minula již uschly. Navázali jsme popisem stavby jablka, podle rozkrojeného si nakreslily schéma a k tomu si povídali o různých jabloních, které kdo má a zná, a jejich odrůdách, rozdílech ve tvaru, barvě,chuti a vůni. Děti daly do kupy postup práce výroby křížal a kdo měl ještě sílu psát, si to zapsal do deníku.

Odpoledne jsme se věnovali povídání o cestování, kdo kde byl, co se mu tam líbilo, o projektových dnech, které by kdo chtěl do badatelů, a Jonáš všem odprezentoval svůj bohatý cestovní deník, který sklidil velký úspěch.

9.9.2021

Pozdravili jsme se v ranním kruhu a pustili jsme se do výzdoby badatelských desek na téma „dopravní prostředek, se kterým chci cestovat po světě a vůbec…“

Po svačině jsme prošli naše záhony, děti pojmenovávaly, co kde roste. Pak se děti rozdělily do týmů a vybraly si záhon, který začali opečovávat. Odebraly vzorky a ty zdokumentovaly na papír. Hledali jsme názvy rostlin, které jsme neznali a všechny zapsali. Vzniká nám tím takové schéma každého záhonu, abychom věděli, co a kdy nám tam roste a jak každé rostliny využít. Je to projekt na pokračování, budeme v něm průběžně pokračovat.

Po obědě jsme vyrazili na jablíčka a v zázemí si vytvořili manufakturu na výrobu křížal, abychom mohli mlsat za zimních badatelských odpolední.

2.9.2021

Dopoledne probíhal parlament dětí, odpoledne jsme si prošli neviditelné hranice pozemku školy Země, v kroužku se seznámili a řekli si, co koho baví zkoumat. Povídali jsme si o mořeplavcích a objevitelích, hráli venkovní hry.

Napsat komentář