Kronika školáků – říjen 2017

Zápis Úterý 31.10.
Pohybovka s češtinou velká jurta
Hry za doprovodu violloncella:
Běh, reakce na hudbu, ticho, a jeden, dva až pět tlesků. Na každý pohybová a hudební změna.( děti jsou čím dál přesnější, reagují pěkně).

Pastelky a ořezávátko. ( tady vždy vznikne malá debata o tom, že holky volí holky, ale vše se vždy vyřeší, protože holky jsou jen 3 a kluků dnes bylo 10…).

V kruhu s míčkem a s češtinou.
Děti chytají a hází  lépe a lépe. Už si dost vyhrajeme a tady právě přidáváme hodně variant na hry s češtinou, momentálně se jmény.
Začneme s celým jménem, pak první písmeno, první a poslední, apod…

Rozdělení do skupin.
Rozdaná písmena dětem, zařazují do 4 skupin:
samohlásek, souhlásek( měkké, tvrdé, obojetné). Jsme čtyři party, povídáme si a zpíváme si charakter daných skupin.
Prociťujeme samohlásky, kde nám nejvíc zní.

Sestavujeme celou abecedu. Michal  složil písničku pro českou abecedu na anglickou melodii.

Na závěr hra na pastelky a protažení a uvolnění a to už přichází předškoláci a my musíme opustit velkou jurtu.

Svačina na terase, ať jsme na vzduchu a já zatím chystám malou jurtu.
Vyvěsila jsem naše písmena do půlkruhu po obvodu malé jurty, do proti půlkruhu umístila  koberce a stoly( ať všichni vidí na tu naší parádní abecedu:).
Děti si dají krátký fotbal s Michalem.
A už je volám dovnitř.
Společně s Michalem a s kytarou jsme se naučili skoro celou písničku o abecedě.
Pak uvnitř zůstalo 8 dětí, které chtěly a ostatní děti šly hrát fotbal s Michalem. Pak se skupiny vystřídaly.
Společně jsme nalepili do zážitkových deníků záznam o shlédnutém představení Hodně malá čarodějnice.
Koupila jsem dětem papírové desky na pracovní listy, tak jsme tam vše spolu založili. Komu zbyl čas procvičoval si nevázané písmo v písance. Olivera jsem od toho nemohla odtrhnout.

Á bé cé čé dé ďé é.
Pes štěká, kočka přede.

Ef gé há chá í jé ká.
Abeceda odvěká.

El em en eň ó pé qé.
Další slupka od mrkve.

Er eř es eš té ťé ú.
Další víčko od medu.

Vé w x y zet žet
V písmenkách je celý svět.

Oběd na terase.

Matematika tří úrovní s Míšou Sklenářovou.
Měření a porovnávání čísel, rozdíl o kolik menší, větší.
Děti si nesly pracovní listy domů.

Některé mladší děti si ještě nejsou jisté s psaním číslic. Mají o to ale velký zájem, můžete doma nabízet jejich procvičení.

Eliška

Úterý 24.10.
Pohybovka:
Rozcvičení:Reakce na hudbu a ticho, tempo, nálada. Pastelky a ořezávátko.
Míčové hry: reakce na hudbu na kamarády, pár her se jmény. V kruhu, v pěti trojicích, různě náhodně promíchaných s různým počtem míčků.
Zklidnění, protažení, uvolnění.

Svačina na terase, fotbal s Michalem.

Lektvarotvorba: Dokončení zubního oleje s Agáthou, výroba tinktury z lichořeřišnice a vodky.
Vznikla parádní manufaktura, ten cedil, ten chystal lahvičky, ten naléval, ten zavíral, ten vypisoval štítky, ten odmašťoval lavičky, ten lepil.

Čeština: Dokončovací práce na závěsné abecedě. Skupina nejmladších procvičuje psaní samohlásek, starší mají rozdělené souhlásky měkké a tvrdé, pomalu se posunují k obojetným.

Eliška

Zápis do kroniky čtvrtek 19.10.
Část zápisu je vyfocena – napsali jsem na stroji 🙂
Cestou nahoru jsme si povídali o laserových mečích a o tom, jak je možné přišít uříznutý prst a o regeneraci těla a o tom, že když v nějaké kultuře lidé něčemu věří, je pro ně normální něco, co pro jiné je nepředstavitelné. Třeba reinkarnace.
Ve velké jurtě jsme opět si vydatně zacvičili a těla si protáhli.
Petr mezitím připravilv malé jurtě hlubotiskovou dílnu. Ukázal nám psací stroj a vysvětlil, že podobně jako knihtisk a papíroryt, který jsme dělali minule, jde o tisk z výšky. NAproti tomu hlubotisk a suchá jehla je tisk z hloubky. Dostali jsem destičky – z folie nebo hliníkové – a vyrýpali do nich své obrázky, mnozí pěkně pozpátku napsali svá jména, protože tisk je stranově obrácený. POtom jsme to potřeli barvou a tu ozas vytírali, až zbyla jen ve vyrytých drážkách a s pomocí nejmenšího lisu na světě jsme to potom otiskli na papír. Krása. NAkonec si svůj tisk vyrobili všichni.
Na začátku dne se z několika stran ozývala sprostá slova a protože tuto tendenci už jsme sledovala několik dní, navrhla jsem postih 5 kč za každé sprosté slovo do školního fondu. Děti navrhly místo toho oběhnout tříkrát fotbalové hřiště a někdo 4 kliky. POtom jsme hlasovali a bylo 13 hlasů pro obíhání a 2 pro kliky, z toho jeden hlasoval dvakrát. Olík, který chtěl kliky s obíháním nesouhlasil, tak jsme se rozhodli, že obě varianty jsou adekvátní, akorát kliků 5 a ne 4.
Vtipné bylo, že při fotbale, kterému jsme se oddávali po tisknutí, sprosté slovo uniklo každou chvíli někomu a jeho družstvo pak bylo na tu chvíli než dokončil své obíhání nebo kliky oslabeno. Stalo se to i mně! MYslím, že jsme všichni na dobré cestě se špatného návyku zbavit 🙂
5Pi zápase byl jeden gól sporný, měřili jsme tedy pomocí odkapávající vody z horní tyčky branky, jestli voda na míč kápne či nikoli a pak jsme šli na oběd.
A než jsme stačili umýt nádobé, už zas byli fotbalisti nastoupeni k dalšímu zápasu. Kdo nehrál, pomáhal mi sádrovat žebra a vrtat další prstové kůstky.
Chvíli před koncem dne došlo i k incidentu mezi Tondou, který se chtěl jako komnetátor připojit k fotbalistům a Nicolasem, Oskarem a Noem, kteří ho ponižovali, že je menší. TOnda se potom fyzicky bránil a bylo breku. Starší kluci se zastali slabšího, za což jim náleží pochvala – Otakar, Nathan, Máťa. Svolali jsme kruh všech, kteří toho byli svědky. POvídali jsme si o zákonu padajícího h..a že jediná cesta, jak z toho ven, je to zsatavit a neposílat dál. Nakonec Tonda, Oskar, Nikolas i Noe pochopili a rozešli se všichni v dobrém k dalším hrám než jsme se vydali na cestu domů.
Káča
Kronika středa 18.10.
dnes nezbyl čas na zápis dětí, tak zpětně posílám:
Dnes byl podruhé ve škole Wen Tao se svou maminkou Evou.
ve velké jurtě jsme si zcvičili pozdrav Slunci a Makko-ho – rozcvičku na protažení meridiánů. Následovala padací dráha – pády dopředu a dozadu, parakotouly a točící se kameny neboli medvídci. Rozcvičku jsem ukončili intuitivními hrami -od stěny procházíme všichni středem na druhou stranu jurty, a nikdo do sebe nevrazí – pomalu, rychle, poslepu, pozadu…
Po svačině v malé jurtě jsme nasbírali materiál na další kosti a pilovali jsme a vrtali a sádrovali a opatřili hrudní obratle výbězky na přichycení žeber. Děti také naštipali s Honzou dříví a třísky do kamen.
Samozřejmě fotbalu bylo taky dost
Po výborném obědě od Alenky jsme spojili lebku s páteří a pánevními kostmi a už to začíná vypadat jako kostlivec. S Honzou pak děti naložili lichořeřišnici a popenec do vodky a založili tak protibakteriální tinkturu.
Káča
Pondělí 2.10.
Pondělky s angličtinou a výtvarkou jsou velmi nabité. Přestože se nás sešlo po Svatoškách jen 9, hodně jsme toho udělali. Snažím se mluvit pouze anglicky, protože prvňáčci jsou moc šikovní a v angličtině pokročilí, ostatní jsou už snad otrkaní z minulého roku. Věnovali jsme se ročním obdobím a barvám, zvířátkům a počítání. Hrajeme různé hry. ( Duck duck goose, Magic stick )  Dělá nám trochu potíž se koncentrovat a aktivitu všichni společně začít, ale když už začneme, tak všichni hrají s chutí.
V jurtě s Tomem a výtvarkou jsme si zkoušeli uvědomit co nám dává slunce a namalovat to. Vznikaly různé pestré kokrétní i abstraktní malby. Po obědě jsme si přečetli dvě krátké anglické pohádky.
V dalším týdnu navážeme na roční období, počasí a pohádky. Ráda bych se věnovala slovíčkům – věci kolem nás v jurtě – a co potřebujeme do školy, co mám v tašce. Pokusíme se pracovat také s mapou, aby měly děti představu, kde všude se mluví anglicky a zopakujeme si dopravní prostředky.
Petra Brandalíková

Úterý 3.10.

Pohybovka
Vystoupali jsme do kopce. Děti vytáhly tenisáky, a tak jsme si zahráli spoustu her s tenisáky.  Všichni spolu v kruhu, 1míček,  jméno, hod vysoko do středu, jmenovaný chytá.
Házení a chytání ve dvojicích. V kruhu, 1míček házení, tak, aby kamarád mohl chytit.
Běh v prostoru, 1 míček hudba se zastaví, hod a chytání kdo je nejblíž. Atd…
Ke všem hrám hrál Michal na cello.
90 min uteklo jako nic. Závěrečné zklidnění v kruhu, protažení.

Český jazyk
Zaměřili jsme se na psaní:
u větších dětí na: ď, ť, ň /dě, tě ně / di, ti, ni. Psaní slov, která je obsahují.
u menších dětí na psaní krátkých a dlouhých samohlásek, objevování a dokreslování písmen skrytých v obrázku.
Vše je uloženo ve škole v šanonu, v deskách „Český jazyk“.
Eliška

Středa 4.10.

PŘIJELI JSME NA NÁDRAŽÍ VLAKEM DNES MĚL ZPOŽDĚNÍ. ŠLI JSME NAHORU Z NÁDRAŽÍ DO ŠKOLY. PO CESTĚ JSME KOUPILI KAPESNÍKY NA PYTLÍKY DO KOUPELE. NAHOŘE JSME CVIČILI JOGU A PADALI JSME DOZADU A DOPŘEDU (aikido) NAKONEC JSME STÁLI NA HLAVĚ A MARUŠCE SE TO POVEDLO.

POTOM JSME MĚLI PŘESTÁVKU NA JÍDLO A POTOM JSME ÚPLNĚ VŠICHNI HRÁLI FOČUS KROM BERI A BERI SE POTOM PŘIDALA. POTOM JSME MLUVILI O TĚLE A JÁ BYLA VE SKUPINCE S NATHANEM A MĚLI JSME OTÁZKU CO TĚLO UMÍ. MÁŤA S MIOU MĚLI CO TĚLO POTŘEBUJE A POTOM BERI S NICOLASEM MĚLI CO V TĚLE JE. Potom jsme já a HOnza Bružňák namalovali nahatýho chlapa a to byl vlastně člověk a na terase psali jsme mu prsty, dlaň, oči, vlasy, hlava, krk, a psali jsme žíly, uši. Beri a Nicolas a Mia zatím psali hlavu a  obličej v češtině angličtině a španělštině. a máma nakreslila kostru a Nathan a Máťa psali kosti. pak už nám byla venku zima, vlezli jsme si do jurty a za chvíli byl oběd. MĚLI JSME ŠPAGETY SE ŠPENÁTEM, ŇAMKOVYM ŠPENÁTEM, MIE NECHUTNAL A NAJEDNOU MŇAM. POTOM JSME ŠLI SPÁT. PROSTĚ JSME SI ŠLI LEHNOUT. BERINKY A MII STŮL SE MUSEL DÁT NA SEBE, ODSUNOUT K OKNU A NAJEDNOU MARUŠKU NAPADLO ŽE BY SI TO S NIMA MOHLA SPOJIT A BYL BY TO TŘÍPATROVEJ PANELÁK A JÁ BYCH SPALA ÚPLNĚ NAHOŘE, PROTOŽE JE TO MOJE POSTEL. ALE MIA ŘEKLA JÁ A BERI CHCEME SPÁT NAHOŘE PROTOŽE JSME TU HRU VYMYSLELY. TAK JÁ ŘIKÁM MIO TY TEDA MŮŽEŠ SPÁT ÚPLNĚ NAHOŘE A JÁ BUDU VEPROSTŘED PROTOŽE NEHODLÁM SPÁT ÚPLNĚ DOLE A TAK JÁ I MIA JSME BERI ŘEKLY NEVADÍ TI TO? NE MNĚ TO NEVADÍ. BERI HODNĚ DĚKUJU. A VYRÁBĚLI JSME PYTLÍKY DO KOUPELE ZROVNA ZROVINKA JSME SI TAM NASYPALI VLOČKY, TAK PŘIŠLA ROZA A VYRÁBĚLA SI S NÁMA. KDYŽ JSME SI NASYPÁVALI KOKOS, ROZA NASYPÁVALA VLOČKY, KDYŽ JSME SI NASYPÁVALI SŮL, ROZA KOKOS A POTOM JSME BYLI VYROVNANÝ. DÁVALI JSME SI TAM VŮNĚ POMERANČ RŮŽE, GREP, CYPŘIŠ. HONZA BRUŽENÁK MEZITIM ROZEMLEL MANDLE, KTERÉ JSME PŘEDTÍM OLOUPALI A POTOM PO UKLÍZENÍ JSME SE VRÁTILI TEDA K TĚM PYTLÍKÁM A DALI JSME SI TAM MANDLIČKY, ZABALILI JSME PYTLÍČEK A ŠLI JSME.A JEŠTĚ SMAJLÍKA, ŽE NÁM BYLO DOBŘE.

Maruška
dnes to bylo bezva, stihli jsme tři různé bloky „učení“ a jeden blok fotbalu 🙂 Katka
Čtvrtek 5.10. 
Dnes nezbyl čas na zapsání zápisu dětmi. Ráno jsme se rozběhali okolo fotbalového hřiště – každý kolik koleček chtěl. Někdo jen dvě, někdo tři ( třeba já) a někdo 12 ( Vojta). Pak jsme si sedli do jurty a pozorovali jsme jak nám tluče srdce a jak se postupně zklidňuje. Kryštof nás provedl krátkou meditací a každý pak říkal kdo je kde doma, kde mu je dobře -kde v těle má ten pokojíček. Po svačině děti shrnuly co se dozvěděly v tématu mediální výchova – i pro Nata a Vojtu, kteří předtím nebyly. Zápis do svých knih. Pak jsme vytáhli počítač – velké lákadlo dětí a chvíli jsme s ním pracovali a děti vysvětlovaly co a jak funguje. Pak děti mohli shlédnout film, který jim přinesl Kryštof – Cesta do fantazie. Některé děti (Tim a Nick) koukat nechtěli, tak šli s radostí pomáhat do kuchyně. Škrábali a krájeli mrkve.
Po obědě byla velká pauza a Michal s Kryštofem si s klukama zahráli fotbálek a holčičky si hrály opodál. Dnes foukalo ale slunce hřálo. Pak byl zase čas na povídání a také jsme společnými silami napsali pohled Krištůfkovi do USA.
Míša

škola úterý 10.10.

Pohybovka :Hry za doprovodu violoncella. Reakce na hudbu- rytmus, náladu. Opakování her s tenisovým míčkem. Posilování a protažení. Zklidnění v kruhu.

Český jazyk:  Tři party dětí, každá parta měla na starosti jinou skupinu písmen. Samohlásky a  souhlásky měkké a tvrdé. Procvičení psaní nevázaného písma do písankových listů. Každý dostal na starosti tolik písmen ze své skupiny, kolik  chtěl. To procvičil na prac.listu, a pak ho zapsal na A5 čtvrtku- velké a malé nevázané, někdo doplnil i velké a malé vázané. Tato písmena jsme si vyvěsili v jurtě. Ještě nás čekají obojetné souhlásky a písmena x, w, q a budeme mít celou abecedu.

https://photos.app.goo.gl/zsBkN7Yu8ZeXoPcs2

Eliška

Středa 11.10.
Vyráběli jsme lebku ze sádry, dělali jsme kosti a páteř. Maruška, Mia a Berenika se pohádaly. Hráli jsme fotbal, a vyráběli jsme lopatky. Hodně jsme se bavili o kostech. Měli jsme oběd od Kryštofa. Zapsala Maruška a Mia
 
Čtvrtek 12.10.
Po krásné cestě sluncem rozzářeným lesem, jsme si v jurtě udělali MakKo Ho rozcvičku. Protahovali jsme jednotlivé dráhy orgánů – tzv.meridiány. Všichni jsme cítili takové určité provázky po těle, které někde táhly. Někomu více, někomu méňe. Pak ještě Tim a Mia nás naučili další cviky.
Následovala dílna s kamenotiskařem Petrem Korbelářem na terase.
Objevovali jsme nejstarší technika tisku – tzv.Tisk z výšky /razítka/ – Pracovali jsme s tlustou lepenkou, do které jsme ryli, řezali řezákem, občas jsme použili i kladiva, šroubováky a jiné uděláky  a vznikly „Papíroryty“.
A potom jsme výsledek tiskli ručním lisem modrou olejovou barvou. Matrice je možno použít i v budoucnu na další tisky. Honza Bružeňák dělal mediaci mezi Miou a Maruškou.
Tammík se řízl. Kluci po obědě hráli fotbal s Michalem Turkem.  Napsala Míša – doplnila Tigra a Maruška

Album fotek školáků:

Napsat komentář