Badatelský čtvrtek

FOTOGALERIE: https://photos.app.goo.gl/aqDiZgRqUGi34gbB6

7.12.

Dnes se nás sešlo požehnaně i s Malvínkou na náhradě, jsme rádi, že jsou všichni zdrávi.

Ráno děti sdílely zážitky z koňské středy, určovali jsme si pravidla koulovaček, aby to bylo pro všechny v pořádku. Sníh je tahoun, je to paráda a všichni si ho chtějí užít, dokud je.

Pak jsme douzavřeli téma VODA, dodělali rozpracované a pustili se do kompletace badatelských zápisníků.

Malvínka nám nachystala šablonky na výrobu andílků, na kterých jsme pracovali po obědě v malé jurtě.

30.11.

Hned ráno jsme vyšli ke studánce do lesa, podívat se na zdroj vody, sníh nám pěkně křupal pod nohama. bavili jsme se o tom co vidíme, jak se ke studánkám chovat a že dostávají i své ochránce, dříve obětiny. Tak jsme i té naší, jednu vyrobili. A pak už jen koulovačka a cesta zpět. V badatelně si děti začaly pracovat na sešítku o vodě. ozdobily si ho koláží a foukanou technikou s inkoustem.

Po obědě jsme si udělali pokus na čištění mincí a jiných kovů pomocí coly, kyseliny a sody.

23.11.

Přituhuje nám, že? Ale v badatelně je moc příjemně. Opakujeme skupenství a pokračujeme na téma voda. Dnes ve smyslu jejího dělení a hospodaření s ní. Děti jsou překvapeni, v jakých poměrech sladké a slané vody se na naší planetě nachází a jak jsme na tom v rámci sladké vody, že pouhé jedno procento je ta povrchová…Děti stříhají, skládají a lepí, přemýšlejí co koho k tomu napadne, odhadují kolik na co vody spotřebováváme,porovnávají své představy, spolupracují. Mluvíme o tom, jak se vymýšlí nové a nové metody, jak získat pitnou vodu v sušších oblastech, třeba z vlhkosti vzduchu…

Zahráli jsme si pohybovou hru na mořské řasy a molekuly.

A Elza nám po obědě přednesla své povídání o moři v Chorvatsku, kam jezdívají pravidelně a přinesla obdivuhodnou ukázku mořských pokladů, včetně hvězdice a velkých lastur,ježka…moc hezky o tom vyprávěla a dohlížela, aby exponáty nedošly k újmě.

16.11.

9.11.

Tvoření přáníček z vlastnoručně vyrobeného papíru, odlévání svíček ze včelího vosku, Archimédes – pokusy s váhou a vodou – objem tělesa (l,dl, ml)- vážení (kg,dg,g)- váží 1 l vody 1 kg ?

Pomalu přituhuje a tak vstoupit ráno do chatičky krásně vytopené panem Platilem, to je slast. Nicméně od podlahy může táhnout, a tak doporučujeme aby děti nosily v batůžkách tlusté ponožky nebo lehké přezutí. Lotka si užívala,že je první ve škole, hned si všimla, že nám tam na zdi od velkých badatelů přibyla časová osa. Připravily jsme stoly a židličky a už se začali trousit další děti. Po dlouhé nemoci se vrátila k radosti všem Elza a tým posílil Florián. Vládla dobrá nálada.

Při tvorbě přáníček se parádně projevila jejich představivost, vyjevil se koutek komiksových nadšenců – Damián, Edvard a Ondra, následováni Pepanem, Floriánem a Edou. Vznikla originální přání s humorem, vyvážená jemností a abstrakcí Floriánky, snovým světem Bely, Lotky a Elzy.

Děti zatoužily na popud Damiána vytvořit tvora(pánové by radši monstrum), který by kouzlem (rozuměj jedovým lektvarem)ožil. A tak vznikl všema odhlasovaný nápad na projekt – animovaný krátký film, kterým si k tomu kouzlu ožití dopomůžem.

Klid a trpělivost nutný při odlévání svíček byl dobrým tréninkem.

Vážení na starých kuchyňských vahách při pokusech na téma Archimédes děti nadchlo, ale také zjistily, že je třeba při práci se závažím trpělivost a vynalézavost, ukázalo se, jak umí sčítat a odčítat, objevily jednotky váhy.

2.11.

Odlévání svíček do ořechových skořápek, výroba ručního papíru, Archimédes – kdo to byl a kouzlo barev – hustota látek – pokus

Ranní kroužek jsme si udělali u ohýnku a tam se začalo najednou vzpomínat na prázdniny a vznikl nápad, že by nám Pepan rád povyprávěl o moři a přinesl ukázat fotky, a i ostatní začali vzpomínat na moře a vše co viděli, tak jsme se shodli, že příště zahájíme téma voda a pro začátek se podíváme na různé podoby moří a jeho význam.

26.10. Podzimní prázdniny

19.10.

Koláž na téma včely z časopisů včelař, povídání o včelích produktech , hra na včelín, parlament

12.10.

Včely zblízka

Zkoumáme dál včelky, jak vypadá jejich plástev v divoké přírodě, dokumentujeme zážitky z Muzea a vyprávíme vše těm, kteří s námi nemohli být. Děti mají úžasnou paměť. Doplňujeme další informace – stavba těla,dělení, vývoj- pracovní list.

Cestou na oběd jsme nasbírali různé vzorky půdy a odpoledne jsme s dětmi zkoumali rozdílnou propustnost lesního humusu, zahradní půdy a jílovité půdy.

5.10.

Výlet do Prahy do Národního Zemědělského Muzea na lektorský program na téma „včely“

Tento program jsme nevybrali náhodou, na zahradě badatelny jsou Márovy úly, budí naší zvědavost, proto jsme si řekli, že bude fajn o nich vědět víc. Měli jsme to štěstí, že nás prováděla programem Míša Grulichová, maminka Vincka a dělala to nadmíru půvabně, s humorem a hravostí, odcházeli jsme všichni nadšení, plní nových informací a otázek k zamyšlení, jak moc jsou včelky důležité. A rozhodli jsme se také, že se včelkám pověnujeme více.

V zázemí jsme jim odpoledne ještě vytvořili pítko z jemně slané vody a utěrky, které každý může vytvořit i doma na verandě nebo balkoně.

28.9. státní svátek sv.Václav

21.9.

Bádání v lese – sběr vzorků půdy, nerostů, určování živáčků podle klíčů, Sorensenova stupnice pH – pokus

Byl krásný až parný den, svěřit se po ranním kruhu chladivému lesu byl dobrý nápad. Jůlinku to nejprve zaskočilo, měla obavy, že jí bude zima, ale ty se nakonec rozpustily a snad si to i užila. Vyšplhali jsme si kopec zadem na Fabianovu naučnou stezku, zvolili jsme slunné místo s posezením. Cestou děti sledovaly a dokumentovaly různý charakter lesa a jeho půdy,odebíraly vzorky, vysvětlovali jsme si proces zvětrávání a z čeho se zemský plášť skládá. Po svačině se děti pustili do průzkumu okolí, našli jsme ropuchu v jamce pod kamenem, zjevně někým vybudovanou, nakonec jsme se dozvěděli od Elišky, že je Jendova z dob covidu, když jde kolem kouká dovnitř, ale žábu tam prý ještě nenašel. Našli jsme chvostoskoky, mravence, sekáče, a další havěť, doufali jsme, že najdeme i pár hub, ale našli jsme jen malou špičku. Přečetli jsme si příběh z knihy „Zhoubné houby“ (podporující čtení s porozuměním) o závojence podtrnce a pak už byl čas se vydat na oběd.

Po obědě si děti udělaly s Majdou pracovní list na téma složení houby a celý den jsme uzavřeli kouzlením s barvivem z červeního zelí, které nám posloužilo jako indikátor kyselosti nebo zásaditosti, přidávali jsme do něj ocet, sodu, citron, prášek na praní a v jednom zůstala jen voda. Vědec Soren Sorensen, autor stupnice pH našel místo na naší galerii.

Prosba!!!!

Začíná nás brzdit to,že některé děti stále nemají penály s psacíma potřebama, nůžkama a lepidlem a desky s klipem, hodí se i blok na jejich osobní malování a volnou tvorbu! Rády bychom s nima pracovaly co nejvíce v terénu, dokud to jde. Díky!

14.9.

Zabydlujeme se, kdo jsem, jak vypadám a co teď umím?

Dopoledne nás navštívila naše hospodářka Dita a už se stříhalo a šilo a plnilo! Děkujeme za povlaky na polštářky i za ty co přineslo pár dětí navíc, zaléčily smutek těm, co pozapomněli. Vše se využilo. Děti si vyrobily podsedáčky a malé polštářky-bonbonky. Krása!

Po obědě nás čekalo sportovní klání v zázemí, měřili jsme se a zkoumali momentální zdatnost našich těl ve skoku snožmo, běhu a hodem kilovou koulí. To vše provedeme na konci školního roku znovu a porovnáme.

7.9.

Hned ráno jsme se ze zázemí vydali do naší nové badatelny v Sochorově ulici.  Udělali jsme si seznamovací kroužek a řekli si co kdo rád zkoumá. Přivítali jsme mezi sebou prvňáčky a nováčky Lotu, Františku,Vesnu, Floriánku, Cecilku, Belindu,  Zeona,  Ondru, Edu , Damiána a Edvarda. A pustili jsme se do zkoumání vnitřních i vnějších prostorů. Prošli jsme si zahradu, ukázali si co kde je a na co dávat pozor. Nadšení vzbudil zahradní stromový domek a splachovací záchod.

 U domku jsme si hnedle dali pravidlo, že se z něj nebude skákat a bude nahoře max. 5 dětí. Nepodařilo se to bohužel dodržet a těsně před koncem dne vzniknul první úraz, naštěstí to není zlomené.

Po obědě děti namalovaly obrázek na téma co rádi zkoumají, ten se stane součástí badatelských desek. Začali jsme se zabydlovat, montovali úložný systém od Hauzírků a pak na oběd.

Po obědě jsme pokračovali až do odchodu, zahrada a slepičky prozkoumány!

Těšíme se na další čtvrtek!

Napsat komentář