ŠKOLA PONDĚLKY prosinec – březen

Zápis škola 9.3.2020

Ráno jsme do našeho ranního kolečka pomalu začali přidávat i další otázky v angličtině. Kromě klasického How are you a počítání kluků a holek se ptáme jaký je den v týdnu, měsíc, roční období apod. Rádi bychom s Benem postupně přidávali ranní otázky, jak budeme věci probírat.

Zamířili jsme na hřiště, kde si mohli děti pohrát a nasvačit. Ráno krásně hřálo sluníčko, ale nakonec ho vystřídal déšť, takže jsme přece jen na první blok zavítali do jurty. Tentokrát jsme s mladšími dětmi kreslily části těla na velký papír a pojmenovávali je. Potom jsme hráli nové pexeso, kde tentokrát, ale nebyli stejné obrázky, ale museli se najít věci které k sobě patří, např. Door – open, bed – sleep atd. Děti byly překvapení, že je to náročnější než klasické pexeso, které hrajeme, ale všechny se chytli a moc je to bavilo. Ben hrál se staršími Bingo na určování času a poté probírali znovu jak se určuje čas v angličtině.

V druhém bloku jsme s dětmi četli, poté jsme se šli provětrat ven a zahrát si jejich oblíbenu hru na barvy, a ještě nám zbyl čas na musical chairs, které si děti opravdu oblíbili.

Na tvoření se tentokrát vyráběli rámečky na fotky, které moc bavily holky, kluky to tentokrát moc nechytlo, tak jsme procvičili trochu ještě angličtinu. Pak už nám nezbylo než uklidit jurtu. Děti měly ještě čas si zahrát fotbal, pohoupat a vyběhat se před cestou na vlak.

Cesta vlakem byla velmi klidná, Huga tentokrát vyzvedl tatínek už na nádraží, a tak Tim zůstal jako jediný starší kluk a bylo zajímavé sledovat, jak se proměnil a ve vlaku si povídal a hrál s holkami, vyprávěl vtipy a byla to opravdu příjemně ubíhající cesta

Dita Ptáčková

Zápis škola 24. 2. 2020

V pondělí se nám sešlo 16 dětí. Jana tentokrát zaskakovala ve školce za Petru Kasovou. A my jsme se s Benem a dětmi vydaly směrem k hřišti. Kde se mohli děti nasvačit a vyřádit. V prvním bloku hrál Ben se svojí skupinkou velice oblíbené Battle ship na určování času. Já jsem s druhou skupinkou pokračovala v oblíbeném kreslení a pojmenovávání částí těla. Stihly jsme domino i Memory game.

Druhý blok jsme začali venku, kde jsme si opakovaly barvy a pořádně se rozpohybovaly.  Na poslední část druhého bloku jsme se ještě přesunuly do jurty a hrály Musical chairs, anglickou obdobu škatulata, škatulata. Ovšem s anglickými písničkami a pokyny. Účastnily se všichni a když už jsme hrály několikáté kolo a musely pak skončit, protože byl oběd, nikomu se vlastně ani končit moc nechtělo. Ale čas byl neúprosný, nezbylo než se rozloučit. Všichni se těší na angličtinu příští týden. Slibovaný autobus z obalu od vajíček jsme nestihly v angličtině vyrobit. Ale protože o to děti hodně stály po obědě při tvoření jsem ho přece jen vyrobily, spolu se spoustou dalšího tvoření z krabic a ruliček od papíru.

Dita Ptáčková

Zápis škola 17. 2. 2020

Scházíme se na nádraží v menším počtu než obvykle. Je nás pouze 5 kluků a 11 holek. Kluci tedy počítání nemají tentokrát těžké. Snad poprvé od té doby, co jsem pondělní školu převzala neříká nikdo z dětí v ranním kruhu na otázku, How are you Today, že se má Bad což bývalo zvykem. Naopak většina dětí říká že se mají Good. Tim a Anežka jsou dokonce happy.

Po tom, co jsme se minule neviděly kvůli vichřici jsme měly s Benem připraveno spoustu aktivit. Po hřišti a svačince venku, jsme tentokrát zamířily rovnou do jurty. Na začátku jsme si všichni v kruhu zopakovaly dny a měsíce z minula. Matoušek chtěl tentokrát být s Benem a staršími dětmi a hodně se těšil, že to dnes může zkusit. Šlo mu to dobře, zapojil se do aktivit s nimi. Jen ke konci byl trošku smutný, že to na něj bylo moc těžké a dal to náležitě najevo. Já jsem se svojí skupinkou opakovala Body parts. Minule měl diktát velký úspěch tak jsme si ho daly znova. Kreslily jsme monster. Každý řekl jednu část těla, kolik jich monster má a jakou barvou jí máme nakreslit. Takže naše monster mělo třeba 5 očí, 3 ruce apod. Fotky najdete ve fotogalerii. Dětem se to opět velmi líbilo a zapojily se všichni zúčastnění. Ben hrál se staršími hru s určováním hodin, která se taky těšila velké oblibě.

Po přestávce jsme zpívaly Wheel on the Bus. Přinesla jsem malé autobusy a autíčka, silnici a tunel a jezdily jsme s autobusy a taky jsme si jeden vyrobily. Pak už zbyl čas jen na čtení a na rozloučení se a už byl oběd.

Po obědě jsme vyráběly kuličkodráhy. Které děti hodně bavily. Nezapojil se akorát Hugo, Tim a Matoušek, kteří místo toho dělali angličtinu. Čas utíkal opět zběsile rychle a nám nezbylo než poklidit jurtu a udělat závěrečný kruh, kde jsme se tentokrát dozvěděli jako vždy, že angličtina se dětem vůbec nelíbila a vyrábění bylo nejlepší. Jediná výjimka byla Anežka, které se angličtina libí vždy a Tim který řekl, že nejlepší na celém dni bylo, že po dvou týdnech viděl Bena.

Dita Ptáčková

Zápis škola 3. 2. 2020

V pondělí se scházíme na nádraží. A míříme rovnou na hřiště. Po cestě musíme řešit Máťovu nespokojenost, že se nadržuje holkám. Slibuji mu tedy, že v jurtě, ještě před angličtinou uděláme kruh a vyřešíme to.

Na hřišti, tentokrát není nikomu zima a rychle nám ubíhá čas. Děti posvačily a jdeme do jurty. V jurtě si sedáme do kruhu a řešíme Máťovu nespokojenost ohledně lídrů z řad dětí kteří mohou vést ráno skupinu z nádraží. Děti se celkem rychle dohodli, že lídři, budou podle toho, kdo ten týden uklízí tedy holky nebo kluci. Kluci souhlasili, že budou respektovat, pokud budou lídři kluci, že je nebudou předbíhat ani poštuchovat, pro holky platí to samé. Před modrým domečkem se vždy zastaví a před náměstí bude lídr průvodce dospělák, až za náměstím na hřiště pokračují zase děti v jejich lídrovské roli. Nejmladší děti, chtějí být také lídři, takže se dohodly se staršími, že bude vždy trojice, dvou starších dětí, kteří vezmou jednoho malého mezi sebe. Všichni souhlasí a slibují pravidla dodržet. Končíme poradní kruh. Děti však zůstávají sedět v kruhu a Ben začíná, vysvětlovat dětem měsíce v angličtině. Opět jsem v úžasu, jak si děti už rychle zvykly na nový režim. Zůstávají v kruhu a poslouchají a věnují tomu plnou pozornost. Párkrát musím připomenout Marušce a Rozárce, aby schovaly provázek, se kterým se hrají a Máťovi a Timovi Finger boardy. Ale nakonec je schovávají do batohu a poslouchají výklad.

Ve zbytku prvního bloku se věnuji s mladšími dětmi „Body parts“. Hrajeme hry a zpíváme písničky. Na konci prvního bloku se mohou kouknout na 10minutové video s písničkou od Wow English. Všem se moc libí. O přestávce holky vůbec nevyšly ven z jurty, když se jdu podívat co tam dělají, zůstávám v úžasu, že hrají Twister v angličtině.

V Druhém bloku připravil Ben Battle ship hru na procvičení měsíců, všechny starší děti, chytla a hrají jí opravdu dlouho. Ven jdu tentokrát v půlce druhého bloku jen s mladšími dětmi a hrajeme „Hey Mr. Indian“ a cvičíme a procvičujeme „Body parts“.

Po obědě nás čeká malování ve tmě, na které se děti těší. Neúčastní se jen Máťa, který odešel, aniž by se s námi dohodl, co bude dělat místo toho. Čas utíká zběsile rychle. A tak nezbývá než uklidit jurtu a vyrazit na vlak do Prahy. Ještě před odchodem se holky dohodly, kdo bude lídrovská trojice a můžeme vyrazit.

Dita Ptáčková

 

Zápis škola 27. 1. 2020

Tentokrát jsme s dětmi jen já a Ben, Jana je nemocná a zůstává doma. Pondělí začínáme tradičním výšlapem na hřiště. Tentokráte, ale jako jediný protestuje Máťa, který tvrdí, že je mu zima. Nikdo jiný, ale do jurty jít nechce, pokračujeme tedy na hřiště.  Máťa je naštvaný, že mu nedovolíme, aby šel do jurty sám a počkal na nás.

Na hřišti si na zimu postupně stěžuje více dětí, začínáme s Benem pomalu balit. Najednou se Jenda rozplakal a nebyl nám schopný nic říct, nakonec z něho dostanu, že je mu ukrutná zima, hlavně na ruce. Ben mu půjčuje jeho rukavice, bere mu baťoh a jde s ním a s těmi rychlejšími do jurty. Já čekám na ostatní a jdeme za nimi. V jurtě bylo naštěstí vytopeno, tak se Jenda i ostatní brzy zahřály a my mohly začít.

Ben vysvětluje všem dětem sedícím v kruhu, novou látku, probíráme dny v týdnu. Opět zírám, že všichni sedí a ani nedutají. Ani Máťa, nevyrušuje i když tedy sedí zády k nám u kamen a výkladu se účastnit nechce. Zkoušíme s Benem nový koncept, děti nerozdělujeme do skupin jako dřív, ale necháváme každého ať si najde, co chce zrovna dělat. Pro menší děti, jsou dny v týdnu dost náročné, ale i tak klobouk dolů jak se chytli. Hrajeme tedy naše tradiční „Memory games“, domino a zpíváme. Postupně se k nám přidávají i starší děti, a naopak některé mladší se osmělují a jdou se podívat, co dělá Benova parta. V druhém bloku dětem čteme a opět je to moc chytlo. Vydrží celý druhý blok s pozorností, což snad u nich vidím poprvé.

Na tvoření tentokrát místo Jany, přišla Lucka, maminka Rozarky Millerové a připravila pro děti krásné masopustní tvoření. Kluci se účastní jen první části, šití a zdobení už je pak moc nebaví. Domlouváme se tedy, že půjdou nanosit dřevo. Pak už nás čeká úklid a cesta na vlak. Děti veze tentokrát Lucka, bohužel v Dobřichovicích vlak zastavuje po střetu člověka s vlakem v kolejišti a den se všem nevídaně prodloužil……

Dita Ptáčková

 

Zápis škola 6. 1. 2020

První pondělí v Novém roce jsme se sešli na nádraží a zamířili rovnou na hřiště kde proběhlo úvodní kruh. Děti si toho po vánočních prázdninách měly spoustu co říct. V úvodním ranním kolečku padla otázka, co kdo dostal pod stromeček, děti dostaly za úkol až přijdeme do jurty říct v angličtině co dostaly na Vánoce. Cestou do zázemí měly spoustu příležitostí se zeptat jak se to či ono řekne. Někteří to využily jiní ne a někdo nechtěl říct co dostal vůbec, a i to bylo v pořádku.

V zázemí jsme tentokrát začaly s „Memory game“, zatímco prvňačky, a dokonce i nejstarší kluky to chytlo, holky tentokrát chtěly něco jiného. Věnovaly jsme se nadále tématu, zima a oblečení. Po přestávce, Ben přinesl z domova spoustu knížek, rozdělily jsme děti na dvě skupiny a četli jsme. Se čtením přišel Ben, chtěl by dětem více číst a byly jsme mile překvapení, jak dobře se to ujalo. S mladšími dětmi jsem četla knížky, ve kterých se mnou počítaly, hledaly barvy apod. Ke konci už se nejmladší kluci začaly nudit, tak se šly proběhnout ven, kde jsme se za pár minut sešly všichni a zahrály si dětmi velice oblíbenou hru „Hey Mr. Indian“ a zakončily anglickou část dne.

Po obědě za námi přišla Katka s kytarou a secvičila s dětmi písničky na tří králové koledování. Rychle jsme uklidily jurtu. Musím říct, že se snad poprvé kluci opravdu snažili a uklízeli, zametali, nosili dřiví apod. Se zpěvem a doprovodem na kytaru jsme vyrazily do Řevnic koledovat. Děti si to užily a moc je to bavilo a pak už honem na vlak a odjezd do Prahy

Dita Ptáčková

 

Zápis škola 17. 12. 2019

Ráno se scházíme na nádraží ve výjimečně dobré náladě. Skoro nikdo neřekne v ranním kruhu, že se má špatně, nebo že je unavený. Svižným krokem jdeme na hřiště, kde mají děti svůj tradiční pondělní free time, aby si pověděly zážitky z víkendu, nasvačily se a načerpali energii na den v anglickém jazyce. Všichni se, ale těší na předvánoční zdobení stromečku pro zvířátka, takže do jurty jdeme nevídaně brzy.

V jurtě, děti přinesly všechno jídlo pro zvířátka doprostřed. Ben připravil doma jehly a nitě a anglicky dětem vysvětluje, jak budeme vyrábět vánoční řetězy apod. Tahle aktivita baví opravdu každého. Děti jsou opravdu kreativní. Je fajn sledovat, jak se domluvily na spolupráci, Matoušek stihá tvořit, a ještě nakrájet mrkve, jablka, řepu i pro ostatní. Starší holky zase pomáhají, menším klukům navlékat jehlu apod. Johánek si přinesl z domu vydlabanou dýni, na kterou je náležitě pyšný. Jenda mu pomáhá nasypat do ní zrní a s Benovou pomocí ji navleknou na provázek a muže se jít ven. Martin a Hugo vyřezávají z mrkví lodičky a vznikají opravdu nádherné kousky. Ještě před přestávkou vyrážíme do lesa, udělat zvířátkům Vánoce. Jenda s Johánkem se opravdu nadchli a vyrobili v lese hotovou vesničku, plnou dobrot, sypou hromádky, zrní, pyramida z mrkve a jablek, pokračují i o přestávce a v lese vydrželi spolu až do začátku dalšího bloku. Ostatní děti hledají místa, kam zavěsit svoje výtvory. Pak se vyhlašuje přestávka a skoro všichni zůstávají v lese. V druhém bloku si povídáme o Vánocích, jak se slaví v USA, jak u nás, je znát, že se všichni moc těší, a tak i druhý blok končíme dříve a děti mají dlouhou přestávku.

Předvánoční tvoření, dělají tentokrát všichni. Jana připravila pro děti stromečky z papíru a vlny. Všichni se snaží, někteří třeba Jonánek, stihl udělat i tři. Pak už nás čeká závěrečný úklid jurty a cesta na vlak. Přejeme dětem krásné Vánoce a těšíme se na ně v Novém roce.

Dita Ptáčková

 

Zápis škola 2. 12. 2019

Toto pondělí, jsem vystřídala Petru a poprvé vyzvedla děti v Praze já sama. Ranní cesta vlakem byla poklidná až do Řevnic. V Řevnicích jsme se v kolečku přivítaly. Rozcvičku jsme tentokrát měly venku na hřišti, kde jsme se rozmluvily a posvačily. Poté jsme si v jurtě zahrály „Clothing bingo“, které sklidilo velký úspěch. V prvním bloku jsme pokračovaly v práci, kterou začala ještě Petra. Já se postupně seznamuji s dětmi, poznávám, co umí a neumí a společně s Benem vymýšlíme, jak budeme pokračovat s pondělky.

Oběd proběhl v poklidu a adventního tvoření se tentokrát účastnili všichni i kluci, které to většinou moc nebaví. Pak už nás čekala cesta na vlak a moje první rozvážení dětí zpět.

Dita Ptáčková

 

 

 

 

Napsat komentář