Škola

Jsme lesní škola pro domškoláky (pro děti v individuálním vzdělávání) již od roku 2013
Pestrý a smysluplný program připravujeme pro děti 1. a 2. stupně
Děti k nám chodí v dny dle svého výběru 2 – 4x týdně.
V pondělí a v pátek jsou skupinky určeny pro všechny ročníky. 
V úterý,  středu a čtvrtek jsou 2 skupinky – jedna pro mladší školní děti 1. – 3. ročník, druhá pro děti starší a samostatnější 4. – 7. ročník, kteří mají větší autonomii, pracují projektově s podporou zkušených průvodců a externích odborníků na konkrétní témata.
Jedenkrát ročně se konají tripartity (setkání školák-rodič-průvodce), které jsou prostorem pro sdílení  dítěte, jeho vnímání a  jeho pohledu na jeho bytí ve škole (popř. i  mimo školu).
Jedenkrát měsíčně se koná dětský parlament, kterého se účastní všechny děti, samy si ho vedou a učí se tak diskutovat o svých problémech či radostech, učí se formulovat své potřeby, respektovat se navzájem, naslouchat si a hledat společná řešení.
Schůzky průvodců s rodiči se konají 1x za 2 měsíce.
Na začátku roku pořádáme stmelovací výlet, v zimě lyžák a v červnu závěrečný týdenní výjezd.
Jezdíme na exkurze a výstavy.
V průběhu roku organizujeme různé vzdělávací akce pro děti nebo rodiče (např. Zdravé dospívání) a sportovní aktivity (rafty, cyklovýlet, fotbalový turnaj)
Naše principy:
  • klademe důraz na individualitu každého dítěte, chceme je rozvíjet v tom, co je zajímá, co umí, rozvíjet jejich tvořivost a umění spolupráce, učit je být samostatnými a zodpovědnými
  • vytváříme dětem bezpečné prostředí a pocit důvěry, aby mohly růst a poznávat samy sebe.
  • naše snaha je dětem poodkrýt různé oblasti lidského poznání, a tak jim nabídnout pomoc v hledání jejich talentů, dovedností a zájmů
  • rozvíjíme myšlení, ale stejně tak i cit a vůli a sociální cítění
  • velkou učitelkou je nám sama překrásná příroda Brd a Českého krasu (výukové programy v přírodě, pohyb, zdraví, odolnost)
  • vedeme děti k praktické ekologii, pracujeme na záhonech naší přírodní zahrady
  • ctíme tradice a přirozené rytmy roku, pořádáme slavnosti spjaté s koloběhem roku, některé jsou otevřené i veřejnosti
  • spolupracujeme s místními organizacemi a s obcí
  • vedeme děti ke svobodě, úctě a odpovědnosti ve vlastním životě.
  • děti hodnotíme na konci školního roku slovně – s cílem dítě dále rozvíjet, nikoliv jej srovnávat s druhými
  • rodiče jsou u nás vítáni – máme pravidelné schůzky rodičů s průvodci v průběhu roku, účastní se slavností, společně se setkáváme na brigádách při zvelebování našeho zázemí, rodiče si mohou připravit své projekty – při kterých rozšiřují obzory dětí např. nakouknutím do jejich povolání
  • stravu se snažíme dětem dopřávat vyváženou, vegetariánskou (s přihlédnutím k dietním omezením jednotlivých dětí). Svačiny z domova jsou libovolné, ale platí pravidlo, že konvenční cukrovinky nepatří do školy (nenosíme žvýkačky, bonbony, tabulky čokolády, sladké nápoje apod), rovněž nepodporujeme jednorázové obaly.
V roce 2025/26 máme tento rozvrh:

pondělí

EXPEDICE:
Alžběta a Matouš
určeno pro všechny ročníky
Scházíme se na nádraží v Řevnicích. Až na vyjímky trávíme všechen čas venku mimo zázemí, bez ohledu na počasí. Proto se nám hodi turistické boty, dobrý batůžek a outdoorové oblečení. Touláme se po Brdech a Českém krasu, objevujeme přírodu, střípky z dějin a historie Země. Sbírali jsme trilobity, rýžovali zlato, lezli po skalách i umělé stěně. Učili jsme se společně vařit na ohni a dělali výlety na kolech. Střídáme sportovní a putovní zaměření. Většina expedic, má svoje téma, kterému se průběžně věnujeme. Důležitá je pro nás spolupráce, společné rozhodování a učení se pracovat s emocemi.

úterý

Český jazyk, pohybovka s ČJ – s hud. doprovodem, matematika 

Eliška a Španda

pro 1. – 3. ročník

Pohybová výchova s výukou českého jazyka je aktivní metoda učení, při které děti kombinují tělesný pohyb s jazykovým cvičením, což napomáhá lepšímu zapamatování a porozumění látky. Přináší větší zájem a zapojení dětí, protože jim umožňuje pracovat s češtinou v kontextu, který pro ně je zábavný a zároveň smysluplný. Tento přístup také podporuje jejich kreativitu a rozvíjí jejich schopnost vidět svět kolem sebe v nových souvislostech.
Mladší děti v 1.-3.. ročníku si procvičí a upevní základní znalosti českého jazyka (písmena, slabiky, věty, hlásky, psaní i/í, y/ý po měkkých a tvrdých souhláskách, spododba znělosti, psaní dě, tě ně, bě, pě vě, mě, slovní druhy a vyjmenovaná slova a slova příbuzná) prostřednictvím pohybových a hudebních aktivit. Tato metoda má za cíl nejen rozvíjet jazykové dovednosti, ale také podporovat fyzický rozvoj a koordinaci dětí.

Matematika: budeme zkoumat krásu světa čísel a jejich vztahů, a stopovat to co nás na ní zaujme a baví.Hravou formou pomocí Hejného metody budeme bádat nejen v jurtě, ale také venku s pomůckami které si najdeme a vyrobíme v přírodě.Budeme objevovat s čím vším matematika souvisí a co vše dokáže vyjádřit. A k čemu se nám v životě náramně může hodit. 1. ročník: seznámení s čísly – psaní, čtení, porovnávání čísel do 20, jednoduché početní operace a úlohy 2. ročník: zápis čísel do 100, sčítání, odečítání, porovnávání do 100, seznámení s násobením a dělením, orientace v čase (minuty, den, měsíc, rok), jednotky délky, síť krychle, slovní úlohy 3. ročník: sčítání a odečítání pod sebou, indické násobení, dělení, číselná osa a zaokrouhlování, přednost operací, rovinné útvary a tělesa, základy rýsování

2. POKROČILÁ BADATELSKÁ skupina

 Míša a Monika

pro 4. – 7. ročník

pracujeme s dětma projektově (cca 6-8 témat za rok)- téma vybíráme podle aktuálních potřeb(z oblasti biologie, chemie,fyzika,historie), dění kolem nás a zájmu dětí,následuje příprava- SBÍRÁME INFORMACE, experimentujeme, vyrábíme, bádáme a cyklus završujeme EXKURZÍ, DÍLNOU,MUZEEM či VÝSTAVOU- setkáním s profesionály a pak uzavřeme REFLEXÍ. Podporujeme konstruktivní zpětnou vazbu, sdílení svých zájmů s druhými (alespoň jedna prezentace v jakékoliv podobě za rok). Odpolední blok – PRÁCE NA JAKÉMKOLIV VLASTNÍM PROJEKTU POD NAŠÍ SUPERVIZÍ)

středa

Zážitková angličtina, hud.- dram. výchova
Petra, Lucie, Gábi D.
pro 1. – 3. ročník

1.+2. blok: AJ Probíhá ve dvou blocích. První blok je věnovaný opakování formou hry, písní, zažívání jazyka v prostoru a pohybu. Využíváme básně, rýmy, příběh a pohádky. Ve druhém bloku se věnujeme tvořivé činnosti a soustředěnější práci ve skupinách podle pokročilosti. V tematických blocích probíráme a rozšiřujeme základní slovní zásobu a gramatiku.
3. blok: Hud.-dram. výchova: Rozvoj projevu, řeči, paměti, pohybové a dramatické improvizace. Práce s emocemi a našimi smysly. Zpěv a hra na základní rytmické nástroje, propojení se slavnostmi ZeMě
Odborníci-externisté, angličtina
Míša+externista, Petra
 pro 4.- 7. ročník:
1.+2. blok: Každý 1-2 měsíce jiné odborné téma = jiný předmět. (zeměpis, dějepis, hud-dram. výchova, literatura, dále bude upřesněno)
3. blok: Navazujeme na základní slovní zásobu a gramatiku a věnujeme se už práci s textem a poslechem. Formou hry, ale i soustředěnější práce s pracovními listy, probíráme pokročilejší gramatické zákonitosti jazyka s cílem komunikovat 🙂

čtvrtek

BADATELÉ (laboratoř)

Monika a Majda

pro 1. a 2. ročník

BADATELÉ (laboratoř) smyslová prvouka – pokusy/objevy, bylinky, zahrada,fauna a flora,lidské tělo, historie, svět – spolupráce, dobrovolná prezentace vlastních projektů, podpora zvídavosti, hry, umění, zážitky

ČESKÝ JAZYK, pohybovka s ČJ s hudebním doprovodem, MATEMATIKA

Eliška, Gábina H

pro 4. – 7. ročník

Pohybová výchova s výukou českého jazyka je aktivní metoda učení, při které děti kombinují tělesný pohyb s jazykovým cvičením, což napomáhá lepšímu zapamatování a lepšímu porozumění latky. Se staršími dětmi pracujeme s konceptuální improvizací. Rozvádíme práci s pohybovým motivem, používáme to, co známe z předchozích let: vedení a následování, dráhy, směry. Vrháme se i dál na skoky a na společné pohybové vazby. V rámci těchto pohybových her probíráme češtinu od 4. ročníku výše. (Od skladby slova přes hlubší práci se slovními druhy, shody podmětu s přísudkem k základním a rozvíjejícím větným členům…atd.). Společné pohybové – taneční hry vzbuzují pozitivní emoce, umožňují vzájemnou konstruktivní interakci mezi námi, podporují pocit sounáležitosti a dávají smysl spolupráci.

Matematika: především Hejného metoda, dotkneme se všech základních matematických dovedností, které by podle RVP měly děti umět v daném ročníku, máme pracovní sešity, využíváme Hejného pomůcky. 4. ročník (rovnice, zlomky, záporná čísla, rovinné útvary a tělesa, římská čísla, dělitelnost, geometrie – rovnoběžka,kolmice, písemné dělení, násobení pod sebou). 5. ročník (rovnice, zlomky, desetinná čísla, práce s daty, geometrické konstrukce, geometrie v prostoru, úhly, povrch a obsah, převody jednotek, násobení 10, 100,…) 6. a 7. ročník: děti si mohou nosit vlastní pracovní sešity, procvičujeme a rozvíjíme vědomosti v těchto oblastech: rovnice, zlomky, desetinná čísla a operací s nimi, převody jednotek, povrch a objem těles

pátek

Výtvarné tvoření
Majda, Gábi D./Lucie
určeno pro všechny ročníky
VÝTVARNÉ TVOŘENÍ všeho druhu, různých výtvarných oborů a technik, témata např.: roční období a svátky v různých kulturách, návaznost na dějiny umění, „já a svět kolem mě“, proměna lesa a krajiny; …MULTIMEDIÁLNÍ TVORBA (animace,…) a MEDIÁLNÍ VÝCHOVA. Cesta keramické hlíny – od modelování po samotné vypálení. Práce s keramickou hlínou, malba engobami. Řezbářská dílna – základy řezbářského umění

Koncept školy