Čtvrtek – pohybovka s češtinou a matematika pro 3.-6. ročník
Vybavení penálu:
Prosím ať mají děti správně vybavený penál: tzn. gumovací pero, ořezanou tužku a pastelky (ideálně širší a trojhranné), gumu, lepidlo, nůžky, rýsovací potřeby. Fixy a propisky nedoporučujeme – nebudeme je určitě na čj a ma používat. Ostatní výše zmíněné opravdu potřebujeme! Děkujeme!
Všeobecná informace k psaní ve škole ZeMě:
Ve škole ZeMě používáme pro psaní od první třídy nevázané písmo Comenia Script. Prosím pročtěte si přiložené informace k písmu zde https://www.comenia-script.com/informace-o-pismu/.
Pracovní listy v českém jazyce, které pro děti vytváříme jsou také v Comenia Script, a to napříč všemi ročníky v ZeMi.
V prvním ročníku se díky propracované metodice děti naučí jednoduše a bez tlaku číst a psát nevázaným písmem – písmo tiskací a nevázané si je velmi podobné, jde to tedy snadno.
Na vázané písmo v našem kontextu, kdy je český jazyk jen jednou týdně, nemáme prostor, za mě u většiny mladších školních dětí postrádá jeho výuka smysl. Často se stává, že děti, které se učí zároveň vázané písmo a nejsou na to ještě dostatečně zralé – připravené, či neprocvičují dostatečně, tak ještě ve 3. ročníku píší jen velkým tiskacím písmem – nestíhají tempo psaní, které mají děti s nevázaným písmem, musí se soustředit na písmo, místo toho aby našich pouhých 90 min češtiny u stolu týdně, využily na učení se gramatiky.
Ve druhém a dalších ročnících už na samotné procvičování psaní v písankách ve škole nemáme prostor, doporučujeme procvičování doma https://www.comenia-script.com/didakticke-pomucky-pro-2-a-3-rocnik/
(Pokud potřebujete, aby Vaše dítě psalo vázaně, doporučujeme k výuce přistoupit, až když je na to dítě zralé, pak se dítě naučí psát vázaně klidně za 2 měsíce. Existují i přechodové písanky z nevázaného na vázané směřované zhruba na 3. ročník ZŠ od Michaely Sklenářové).
10. října
průvodci: Eliška (1.blok, pohybovka), Eliška + Gábina (2. – 3. blok čj, m)
1. blok: Pohybovka s češtinou – pokračování v práci s těžištěm, vedení, následování. Pádové otázky s opravdovými pády… skupina v kruhu, 3 záchranáři v kruhu, opakujeme si pádové otázky a skloňujeme podstatná jména rodu středního. Kdo ví pustí se do pádu, záchranáři zachraňují.. velká akce, reakce!!!
2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové.
Matematika pro 3. ročník
mříž – body v síti, zápis pomocí šipek, hledání bodů
Český jazyk pro 4., 5., 6. ročník
4. ročník: Slova příbuzná, stavba slova předpona, kořen, přípona. Skládáme slova z kartiček předpon, kořenů a přípon, pak práce v pracovním sešitě.
5. ročník: Skloňování podstatných jmen rodu středního, práce v pracovním sešitě.
6. ročník: Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková.
3. blok:
Český jazyk pro 3. ročník: Slova příbuzná, úvod – slova vyjmenovaná. Vyjmenovaná slova po B úvod. Vysvětlili jsme si význam každého slova. Pořádně jsme se podívali na vyjmenované slovo BÝT a jeho tvary. Také na význam slova bít – jako tlouci. Příště budeme pokračovat.
Matematika pro 4., 5., 6. ročník
4. ročník: rovinné útvary – rýsování – čtverec, obdelník, kružnice, trojůhleník obecný, trojúhleník pravoúhlý
5. ročník – rovnice v různých Hejného prostředích
6. ročník: mince, asistence nižším ročníkům
1. blok: Pohybovka s češtinou. Práce s těžištěm, chůzí až ke kontaktní improvizaci. Skladba slova _ předpona, kořen, přípona.
3. října
matematika
– měření výšky a rozpětí, zapsání do tabulky a porovnávání s minulým měsícem
3. ročník: pracovní sešity kapitola písemné sčítání – kombinatorika, myšlené číslo, násobky 2, 3
4. ročník: rovinné útvary, vlastnosti, rýsování trojúhelníků – pravoúhlého, rovnoramenného a rovnostranného (čtvrťáci a Jenda S)
5. ročník: rovnice s váhami (Šimon)
6. ročník: prostorová představivost, stavby z kostek a jejich zápisy (Frida a Šárka)
26. září
2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové.
Matematika pro 3. ročník
– práce v pracovních sešitech kapitola písemné sčítání, sčítání pod sebou, vysvětlení přechodu přes desítku, stavby z kostek + plán stavby, vláčky,
Český jazyk pro 4., 5., 6. ročník
4. ročník: vyjmenovaná slova po V pokračování. Předpony a jejich význam.
5. ročník: podstatná jména _ pád, číslo, rod a vzor.
6. ročník: podstatná jména _ konkrétní a abstraktní
3. blok:
Český jazyk pro 3. ročník: Opakování učiva druhého ročníku – převážně psaní i/í, y/ý po měkkých a tvrdých souhláskách.
Matematika pro 4., 5., 6. ročník
4. ročník – práce v pracovních sešitech kapitola hledáme skrytý objekt, tabulka dvojhadi, vývojový diagram, skládání lichoběžníků ze čtverce, číslo v obálce
5. ročník – výpočet obsahu trojuhelníku v čtvercové mříži, práce v pracovních sešitech kapitola váhy, řešení rovnic – pomocí vah, pomocí vláčků, hadi
6. ročník – výpočet obsahu trojuhelníku v čtvercové mříži, práce v pracovních sešitech kapitola desetinná čísla, zlomky
19. září
Matematika:
3. ročník – opakování z minulého ročníku: příklady na násobení – hadi, násobilkové čtverce (používání násobilkové tabulky), šipkové grafy (používání krokovacího pásma), zlomky
4. ročník – opakování z minulého ročníku: práce s násobilkovou tabulkou, násobilkové čtverce, dělení, hadi
5. ročník – opakování z minulého ročníku: krokování, rovnice, přepis šipek do čísel, mnohoúhelníky na geoboardu, vývojový diagram
12. září
Na pohybovce s češtinou jsme seznámili nové děti s pravidly našich základních her -hudba – pohyb, ticho – štronzo, dva tlesky – lezu po čtyřech, jeden tlesk – běhám, vždy měním směry. Probrali jsme základní držení těla, centrum síly břicho, světlo hrudník, osa těla. Vyzkoušeli jsem si jak nám funguje osa a centrum dohromady, každý sám a ve dvojicích, které jsme několikrát vyměnili, aby děti měly různé zkušenosti a potkaly se mezi sebou.
Práce v prostoru – základní chůze vpřed, vzad, do stran – s myšlenkou na centrum, rozsvícený hrudník a osu těla. Každý sám a vedení a následování ve skupině. Kvido přinesl svou hudbu, která byla skvělá, díky!
Po té opakování učiva nižších ročníků za pomocí kartiček v prostoru – abeceda, členění hlásek na samohlásky krátké a dlouhé ( a psaní ú/ů/u), souhlásky měkké, tvrdé a obojetné. Přiřazování kartiček se slovy s měkkými a tvrdými slabikami k souhláskám. Opakování vyjmenovaných slov. Na závěr hra pastelky.
2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové.
Český jazyk:
4. ročník: vyjmenovaná slova po V – práce ve skicáku.
5. a 6. ročník: opakování podstatných jmen: přiřazování ke vzorům, určování pádu podstatných jmen ve větě, koncovky podstatných jmen všech rodů – vše s pomůckami Rubínka. Rozdali jsme pracovní sešity Nová škola Duha.
Matematika pro 3. ročník: opakovací úlohy z předešlého ročníku – rovnice (s pomůckou „vláčky“), kombinatorika s kostkami, součtové pyramidy
3. blok:
Český jazyk pro 3. ročník: opakování učiva druhého ročníku s korálky a s kartičkami: psaní u/ú/ů, psaní i/í a y/ý po měkkých a tvrdých souhláskách, psaní ď, ť, ň a dě, tě ně. To vše pak i v pracovních sešitech Nová škola Duha.
Matematika pro 4.- 6. ročník: děti pracovaly ve skupinkách na opakovacích úlohách z předešlého ročníku
5. září
1. blok – Parlament
2. blok – čtení z knihy Bratři lví srdce, Astrid Lindgrenová
– rozdali jsme si nové sešity na matematiku, nadepsali, změřili a zapsali výšku a rozpětí
– intuitivní hry
3. blok – návštěva Temoka – indiána z Mexika, který stál u zrodu naší lesní školky před 15 lety a téměř každý rok nás poctí svou návštěvou, vypráví dětem, společně s nimi tančí a zpívá
Parlament
sešli jsme se v kruhu ve velké jurtě v hojném počtu 30 dětí a průvodkyně Majda, Monika, Gábina H.
Představili jsme se a kdo chtěl přidal i svůj prázdninový zážitek.
Našli jsme patrony pro naše nové prvňáčky a nové školáky:
Anička – Pippa, Grétka
Lio – Ondra B., Louis
Ondra N. – Jan K., Šárka
Severýn – Jenda, Šimon Dě
Beátka – Mila
Vincent – Eda
Amálka – Elza L., Beli
Zeon – Jenda, Louis
Šimon Dr. – Šimon Dě, Julda+Jenda
Anežka H. – Elza L.
Tea – Matouš, Pippa
Matouš – Jan K.
Ema – Šárka, Grétka
Zahráli jsme si různé hry,
prošli jsme pravidla školy ZeMě,
seznámili jsme děti s tématem roku: Cesta hrdiny a každý k němu namaloval malý obrázek
Založili jsme krabičku na zprávy, do které děti mohou vhazovat vzkazy pro své spolužáky nebo průvodce a to buď soukromé, které se dostanou jen ke konkrétní osobě nebo adresované všem, které si přečteme na parlamentu.
Gábina H.