Parlament 23. 2. 2023
Míša F., Gábina H., Lucia L.
Pravidla školy
máme všechna sepsaná v “knize”. Některá děti samy napsaly, k jiným dokreslí alespoň obrázky.
Bude viset v jurtě.
V úvodním kruhu se objevila tato témata:
- boření domečku
- napomínání a poučování dětí se navzájem
- výlet v červnu
- zvířátkový den
Stavba a boření domečku v malém lesíku za maringotkou
Kluci postavili domeček, pak se rozhodli ho z bezpečnostních důvodů zbořit, aby na někoho něco nespadlo, někdo ze stavitelů ho však chtěl jen opravit a nezničit.
Jak příště řešit tuto situaci? a jak dále?
- před zbořením udělat třeba hlasování, zda zbořit nebo vylepšit, snažit se domluvit, zavolat dospělého ke konzultaci
- promyslet nový domeček, vybrat dobrý materiál, domluvit se např. se Špandou
- pokud chceme propracovanější domeček, možno se domluvit s nějakým tatínkem, udělat projekt “domeček” – může dát rady, pomoci s výběrem materiálů
- chybami se člověk učí – příští stavba může mít větší lepší konstrukci, bude se brát v úvahu jeho bezpečnost
- Kvído může přinést nářadí, zavést elektřinu
- někdo by radši nedokonalý domek z větví, bez elektřiny apod., možno postavit více domků
Napomínání a poučování dětí se navzájem
Hlavně Kvídovi vadilo poučování a rady od Rózy.
Dobré je, než řeknu kritiku na parlamentu přede všemi, říci si to nejdříve mezi sebou.
Kritika bolí.
Roza řekla svoje pocity, že to dělá, protože to myslí dobře.
Řekli jsme si, kdo je jedináček, kdo je nejstarší, kdo je prostřední, kdo je nejmladší v rodině.
Roza je nejstarší v rodině, je zvyklá se starat o všechny mladší sourozence.
Kdo je v pozici “vůdce” má i hodně zodpovědnosti vůči ostatním, nestačí jen dávat rady.
Děti ve skupinkách psaly na papír, jak si poradit s takovými situacemi (když chci někoho poučovat x když nechci být poučován a dostávat rady od spolužáků).
K čemu samy došly?:
- chceš poradit? chceš pomoc? chceš slyšet můj názor? (abych nedával nevyžádané rady)
x
- řeknu NE
- ukážu zkřížené ruce
- řeknu průvodcům
- neposlouchám ho, ignoruji ho
- zvážím to, zda rada není k užitku
- řeknu mu, ať mě nepoučuje, ať toho nechá
- druhé děti o mně nesmí rozhodovat
Připojili jsme ještě:
- jde o tón a formu, jak to říkám
- pokud mi někdo radí a já nechci, mohu mu také říct: “Děkuji, ale nepotřebuji od tebe opravovat, potřebuji to slyšet od dospělého”
- je potřeba i diplomacie v jednání
Výlet v červnu
- bude na hory, výstup na Sněžku, vybereme, najdeme zajímavé atrakce pro děti. Poslední červnový týden od pondělí do čtvrtka. Bohužel strávit noc v oblíbeném Safari už nejde zařídit, je obsazeno
Zvířátkový den
- děti ho moc chtějí uskutečnit
- domluveno, že bude někdy koncem školního roku, až bude teplo.
Příští parlament je 23. 3. 13:00 – 15:00
gábina h.