Parlament čtvrtek 24. 2. 2022

Vedla Lucia s Gábi H.

  • nastavily jsme nový formát parlamentu a sice, že na zahájení se všichni sejdeme v kruhu a řekneme svá témata
  • na řešení a diskusi o nich zůstávají pouze velcí školáci a z menších jen ti, kteří chtějí a zvládnou to
  • parlament byl prolínán oblíbenými hrami pro děti 
  • všichni se opět sešli na společný závěr 

Na konci parlamentu se ukázal tento způsob velmi dobrý a ku spokojenosti všech, malí udrželi pozornost, velcí školáci efektivně, otevřeně a do hloubky diskutovali o tématech

Přivítali jsme nového školáka Marečka – třeťáka, který se bez problémů zapojil do všech diskusí.

Témata:

Sprostá slova ve škole

  • nelíbí se nám to, ale každý někdy si chce ulevit sprostým slovem, dobré je např. si zanadávat v lese, ale některé děti to dělají jako provokaci, jde tedy o širší problém.
  • Naše pravidlo je: řeknu dítěti, ať nemluví sprostě, použít zkřížené ruce, pokud to nefunguje, říci to průvodci nebo rodiči

Braní věcí

  • má několik rovin:
  1. jde o legraci, která je už za hranou
  2. je to provokace, někomu chci ublížit
  3. ubližuji tím sobě

Především je třeba si uvědomit, že ‘moje věci jsou moje’, nehrabeme se v cizích věcech, je to soukromí každého

Pokud je to fórek – může se stát, že dojde ke ztrátě důvěry v toho, co žertuje. A vtipálek si musí uvědomit, že s čím si zahrává, se mu vrátí

Průvodce jako rodič – nadržování

Na lyžáku vnímaly děti nefér jednání a nadržování průvodců svým dětem.

Rozebírali jsme a školáci sami uvažovali o tom, v jaké situaci se nachází dítě-průvodce, v jaké průvodce-rodič, jaké to s sebou přináší výhody/nevýhody, těžkost dvojrolí, jak být spravedlivý.

Rozdělili průvodce-rodiče do 2 kategorií – ti, co nadržují svým dětem, ti co naopak jsou přísnější na své děti. 

Snažíme se, aby všichni měli stejné podmínky, být spravedlivý.  Lepší je pokud průvodce-rodič nemá své dítě ve skupince. Pokud ano, problém řeší 2. průvodce.

Nastavování hranic (pondělí, středa, čtvrtek)

  • nestihli jsme řešit v kruhu do hloubky společně. Koukněte do kroniky čtvrteční skupiny čj a m, kde to řešíme již několik týdnů, některé děti se samy omluvily, jedni rodiče jsou zapojeni. Na pondělí připravujeme pomocnou hospitaci a podnikáme i další kroky.

Zápis je stručný, ale je úžasné vidět a slyšet školáky, jak se pouští do diskusí a dokážou pochopit obě strany, uchopit problémy z různých úhlů.

gábina h.

Napsat komentář