PARLAMENT 14. 10. 2021
vedla Lucka Lerchová s Gábi H.
Sešlo se nás 27 školáků a průvodci Míša, Eliška, Monika, Majda a Michal
Úcast na parlamentu
čtvrtek 9:30 – 12h/1x měsíčně.
Je žádoucí a pro děti dobré, aby přišly na tuto dobu i ty, které obvykle ve čtvrtek nechodí a to za těchto podmínek:
– možno využít náhradu – pokud je volno v picktimu
– nebo zaplatit 330 Kč (cena za 2 bloky i s obědem t.j. do 13:30 ) (280 Kč pro samoživitelky nebo 230 Kč pro sourozence) – potvrďte účast dítěte emailem pro přiobjednání oběda
– nebo si připlatit den dle Vaší denní sazby – viz web – potvrďte účast dítěte emailem pro přiobjednání oběda
Z tohoto parlamentu vzešlo nové pravidlo:
Kdo chce něco řešit na parlamentu (dítě nebo dospělý) musí zůstat po celou dobu,
aby se téma mohlo probrat podle pravidel – férově tj. v úvodním kolečku navržení a představení tématu, dále odhlasování, zda se tím děti chtějí zabývat a poté případná diskuse.
a též si všichni uvědomili, jaká je síla parlamentu-školy ZeMě, děti opravdu rozhodují o čem chtějí diskutovat, neplatí zde žádná nadřazenost průvodců, všichni jsou si rovni, na tomto parlamentu to všichni pocítili.
Navrhovaná témata v úvodním kolečku a jejich pořadí v diskusi:
- Ztrácení bot ve čtvrtek v badatelích
27 hlasů
Děti trápilo, že boty se několikrát ztratily a nikdo se k tomu nepřiznal, stala se z toho vážná věc, protože už to omezuje i ostatní např. Majda kvůli tomu nestihla vlak..
Dohodli jsme se, že pokud boty nejsou uklizené v botníku, nevyhazujeme je ven, ale srovnáme je na straně. Budeme o tom informovat průvodce všech dní.
Mluvili jsme o tom že ten, kdo schovává boty se musí cítiti špatně a přiznáním se mu uleví, nezůstane v jeho těle nějaký nevyřešený problém, ostatní došli k tomu, že na něj nebudou naštvaní.
Vymysleli jsme, že uděláme krabičku, do které ten, kdo boty schovává, se může přiznat, vhodí tam svoje jméno. To se dozví jen průvodci (Míša a Eliška) a ti se s ‘pachatelem ‘ domluví, zda to chce sdělit všem dětem, nebo chce zůstat v anonymitě.
- Amon, Eliot, Bertík – otravování a provokování ostatních
24 hlasů
- Nerespektování znamení STOP – zkřížené ruce
20 hlasů
Body 2 a 3 jsme spojili a řešili dohromady, protože jsou velmi podobná.
např.
- Šimon dává pusinky Else a nerespektuje jí, že to nechce
- Amon, Eliot – ošahávání intimních míst dětí
- kluci porušují znamení zkřížených rukou, zvláště Eliot a Amon
- ve hře nebe-peklo-ráj jsou úkoly, které jsou vyžadovány, aby je děti plnily i když nechtějí
Mluvili jsme o tom, že každý má na svém těle místa, která jsou jen jeho – moje soukromí – nikdo nemá právo na ně šahat, každý má právo říci, že to nechce, to musíme respektovat.
Nemůžeme pusinkovat někoho, pokud to nechce!
Nesmíme šahat na místa na těle, kam dotyčný nechce!
Kdo překročí tyto hranice, budeme kontaktovat rodiče.
Hra je jen potud, pokud obě strany si hrají a souhlasí, pokud se hra stává pro někoho nepříjemná a omezující, není to již hra. Pokud tedy ve hře nebe-peklo-ráj jsou úkoly, které někoho omezují, má právo říci NE a nepokračovat ve hře!
Amon a Eliot tímto způsobem hledají, jak komunikovat s ostaními, jak si s nimi hrát, jak s nimi být v kontaktu. Ostaní děti se učí, jak je přijímat a nebýt na ně předem naštvaný.
- Stopování dětí cestou do/ze školy – může o zákazu stopování rozhodovat škola, když ta má zdpovědnost za děti až v zázemí?
19 hlasů
- Úmyslné ničení stromu – Wáclav vnesl téma ze středeční skupinky, kde Noe a Mia ze vzteku ničili živý strom. Noe a Mia zase oponovali, že středeční průvodci nadržují mladším dětem
11 hlasů
Očištěné narozeninové kameny
– v roce 2015 po požáru maringotky jsme začouzené narozeninové kameny zakopali do Země, aby je očistila a nedávno je děti náhodně vykopaly zcela pročištěné. S dětmi jsme diskutovali sílu Matky zeMě 🙂
Ztráty cedulek z dětských kapsářů
– prosíme, kdo o nich ví, položte cedulky na velký stůl v jurtě
Strašidelná bojovka
– pro starší děti, dohodneme se s průvodci, jak a kdy uskutečníme
Koně
– prosíme nekrmit, jedna kobylka má přísnou dietu a může žrát jen seno
zapsala Gábi H.