PARLAMENT 2. 9. 2021
Parlament ve čtvrtek ve škole vedla Lucka Lerchová s Gábi H.
Sešli se téměř všichni školáci – 32 dětí (krom Nathana a Mii Rumlových) a průvodci Míša, Eliška, Monika, Majda a Michal.
Přivítali jsme všechny prvňáky a nové děti v ZeMi, navzájem jsme se představili, seznámili a hlavně pro ty, co měli parlament poprvé, jsme zopakovali všechny důležité informace:
- parlament se koná 1x za měsíc, schází se na něm všechny děti (i ti, co v ten den normálně do školy nechodí)
- děti na něm mohou říkat, co se jim líbí, nelíbí, svá přání, co by chtěly změnit, mohou nastavovat školní pravidla
- mluví se jen s mluvícím předmětem
- během parlamentu se nejí
- kdo dostane 2 napomenutí za rušení, tak při 3. už musí jít ven, čímž ztrácí možnost rozhodování o věcech
- na parlamentu se všichni učíme především komunikovat s ostatními
Probrali jsme pravidla již nastavená z minulých let:
- Pravidlo sladkosti: konvenční cukrovinky nepatří do školy, nejíme je v době školy.
(Nenosíme žvýkačky, bonbóny, tabulky čokolády, lízátka, sladké nápoje apod.) - Pravidlo nářadí: děti oznámí půjčení i vracení. Děti si mohou půjčit nářadí a pracovat s ním, poté ho vždy musí vrátit a uklidit. Dlátka a vozík se nesmí půjčovat. Mohou se půjčovat jen k tomu, k čemu jsou určena.
- Pravidlo telefonování: děti, které mají svůj telefon, ho mohou používat jen po domluvě s průvodcem a pokud si něco domluví s rodiči (např. přespávání), musí toto rodič potvrdit SMS zprávou průvodci. Ti, co nemají telefon, mohou požádat průvodce, ten nevolá dvěma rodičům, ale píše jim SMS a oni mu dají vědět, jak se rozhodli. Průvodce tak učiní, jen jestli na to má kapacitu. Průvodce nepůjčuje dětem vlastní telefon.
- Peníze ve škole: děti mohou nosit peníze do školy (někteří je potřebují, protože jezdí samy apod.), ale nepoužívají je v čase školy a nemluví o nich.
- Zkřížené ruce: V prvé řadě se musíme vzájemně respektovat a nedělat druhému, co nechce. Zkřížené ruce jsou až poslední pomůckou -> Odstoupit, dlaně ven spíše značí, že chci, aby dotyčný přestal. Pokud ani to nepomůže, jdeme za průvodcem. Důležité je, aby průvodce navázal oční kontakt s dítětem. Dále je dobré zastavit se, zjistit a zvědomit pocity, vžít se do situace a vzájemně pochopit jednání každého.
Na rozpohybování, vyběhání a pro zábavu jsme parlament prokládali hrami, v prvním kolečku jsme si řekli, jak se máme a jaká jsou naše přání:
“…. nechceme hádky a žabomyší války, přejeme si být naživo a ne online, žádné úrazy, být zdraví, respektovat se, vidět na druhých to dobré, aby se nikdo nemlátil, být spolu v míru, aby se podařil tento školní rok, nemít konflikty, umět se domluvit…”
Ve druhém kolečku vyvstala následující témata, u kterých poté děti stanovily důležitost:
- Používání nožů ve středu ve škole
- zvířátkový den a cyklovýlet
- mít ve škole laboratoř
- chování ve vlaku
Doba vyhrazená na parlament (2,5h) se blížila ke konci, stihli jsme se věnovat jen 1. tématu:
Používání nožů ve středu ve škole
- Noe dostal nový drahý nůž s ostrou špičkou a rád by ho používal ve škole. Wáclav s Janem to zakázali, aby nedošlo k úrazu.
- Projednali jsme to s Wáclavem a ten příští středu dá nějaký návrh, jak by to mohlo fungovat (např.: mohou nůž bez kulaté špičky používat jen ti starší?? nastaví se přesná pravidla na práci s takovýmto nožem??? kdo ho chce používat, musí prokázat, že to umí?? nastavit bezpečností pravidla…)
Patroni pro nové děti:
Staří zkušení školáci si vzali pod křídlo nové děti, budou jim radit, pomáhat, ulehčí jim počáteční zapojení a vysvětlí fungování:
Pippa – Áňa, Šárka, Žofka Š., Roza – Roza M., Laura – Roza T., Eva – Mia W. a Tigra, Mája – Žofka R., Luisík – Noe, Máťa, Jeník, Grétka – Mia W., Tigra, Kvido – Noe, Máťa, Jonáš – Tonda Č., Elsa – Mia W., Tigra, Theo – Máťa, Noe
Školáci zvládli celý parlament skvěle, nikdo nedostal 3 napomenutí.
Klobouk dolů
a protože se děti ptaly, co to jsou žabomyší války, tak po skončení parlamentu průvodci ve skupinkách přečetli báseň o jednodenní válce mezi myšmi a žábami na břehu rybníka
gabina h