Parlament dětí 13. 5. 2021

vedla Lucka Lerchová s Gábi H.

Sešlo se nás opravdu hodně – 29 dětí a průvodci Míša, Eliška, Petra, Majda a Michal

Chyběl nám Bertík, Amon a Eliot a Roza T.

Přivítali jsme Zoi, Kvída, Jonáše a Ráďu, kteří byli po 1. na parlamentu.

Proto jsme připomenuli základní pravidla:

  • parlament se koná 1x měsíčně, děti se na něm schází, aby společně mohly diskutovat o věcech, co by chtěly změnit, co se jim nelíbí ve škole, nastavovat pravidla  a hledat řešení v kruhu.
  • mluví se pouze s mluvícím předmětem, pokud někdo ruší, tak 3. napomenutí znamená, že musí odejít a ven a přichází o možnost rozhodování
  • školáci v kruhu říkají témata, která chtějí řešit, zapíše se to
  • každé dítě má 3 čárky, které může přidělit jakémukoliv tématu dle důležitosti (3 čárky jednomu tématu nebo každou čárku jinému…)

Celkem jsme zapsali 12 témat

a děti určily svými čárkami  toto pořadí:

Výlety (cyklo, rafty a další) – 18x

Zvířátkový den – 18x 

Vina se dává starším – 11x

Středa – Katka nedává prostor dětem při práci – 11x

Bertík, Amon, Eliot – a jejich vztahy s ostatními – 9x

Sprostá slova – 7x

Respekt mezi sebou – 6x

Domeček v lese – 6x

Přespávačky – 2x

Zkřížené ruce  už nefungují – 1x

Přestávky (Jan a Katka) –  0

Spiknutí a nespravedlivé války – 0

Nechtěli jsme diskutovat o Bertíkovi, Amonovi a Eliotovi, protože nejsou přítomni.

Míša říkala indiánský příklad o tom, že každý má v sobě 2 vlky – dobrého a zlého – a záleží na tom, kterého krmí. I když ze začátku děti zmiňovaly nepříjemné situace, ve kterých vystupoval Bertík, postupně se přidávaly další děti na jeho obhajobu. Škoda, že zrovna tyto děti nebyly, protože by to určitě vedlo k zajimavé debatě.

Zahráli jsme si oblíbenou hru na molekuly

a potom jsme se pustili do diskusi:

  1. Výlety (cyklo, rafty a další)

Výlety chystáme a sice rafty 23. 6. ,

školní týdenní výlet se Simonou (maminkou Kašpárka) – která nám zařídí výlet s loděmi na Sázavě od 14. 6.

  1. Zvířátkový den – 18x 

Mluvili jsme o zvířátkách, o tom, kdo by mohl přinést jaké zvířátko, která zvířátka mohou být spolu, jaké podmínky jim musíme zajistit apod. 

Tento den si vezme na starost Eliška,

 napíše pravidla a děti si o svém zvířátku připraví prezentaci

  1. Vina se dává starším – 11x

Starší kluci mají pocit, že průvodci nejvíce napomínají je a mladší děti ne.

Vše se  svaluje na ně. 

Diskutujeme o tom, že se jim to může zdát, 

přímo na místě bylo videt, že napomínáme i mladší, ale starší školáci si toho ani nevšimli,

brali to, že napomínáme jen je. 

Starší děti-sourozenci jsou na to cítlivější, většinou to v rodině zažívají též,

vysvětlujeme si, že po starších většinou vyžadujeme jiné věci než po mladších – podle věku mají dospělí i nároky na děti.

Říkáme si příklady z rodin.

Průvodci se snaží o rovnováhu, ale je dobré, že si to nyní zvědomí a budou si na to dávat pozor.

Míša zmiňuje, že velcí školáci naopak více pomáhají a jsou vzorem pro mladší.

Příště je lepší tento pocit větších školáků řešit ihned v den, kdy se to děje.

Debata je přínosná.

Zavedlo nás to až k diskusi o penězích k tomu, že Bertík a někdy Šimon mluví ve škole o penězích.

Na to jsme ale si již vytvořili pravidlo:

peníze ve škole

Děti mohou nosit peníze do školy (někteří je potřebují, protože jezdí samy apod.), ale nepoužívají je v čase školy a nemluví o nich.

Děti zvládly parlament úplně úžasně, v tak velké skupině jsme to zvládli bez problému,

i když byly nějaká napomenutí, ale nikdo nemusel opustit kruh a jít ven.

Je vidět, že se naučily společné diskusi a naslouchání druhých.

zapsala: Gábi H.

Napsat komentář