Parlament dětí 13. 5. 2021
vedla Lucka Lerchová s Gábi H.
Sešlo se nás opravdu hodně – 29 dětí a průvodci Míša, Eliška, Petra, Majda a Michal
Chyběl nám Bertík, Amon a Eliot a Roza T.
Přivítali jsme Zoi, Kvída, Jonáše a Ráďu, kteří byli po 1. na parlamentu.
Proto jsme připomenuli základní pravidla:
- parlament se koná 1x měsíčně, děti se na něm schází, aby společně mohly diskutovat o věcech, co by chtěly změnit, co se jim nelíbí ve škole, nastavovat pravidla a hledat řešení v kruhu.
- mluví se pouze s mluvícím předmětem, pokud někdo ruší, tak 3. napomenutí znamená, že musí odejít a ven a přichází o možnost rozhodování
- školáci v kruhu říkají témata, která chtějí řešit, zapíše se to
- každé dítě má 3 čárky, které může přidělit jakémukoliv tématu dle důležitosti (3 čárky jednomu tématu nebo každou čárku jinému…)
Celkem jsme zapsali 12 témat
a děti určily svými čárkami toto pořadí:
Výlety (cyklo, rafty a další) – 18x
Zvířátkový den – 18x
Vina se dává starším – 11x
Středa – Katka nedává prostor dětem při práci – 11x
Bertík, Amon, Eliot – a jejich vztahy s ostatními – 9x
Sprostá slova – 7x
Respekt mezi sebou – 6x
Domeček v lese – 6x
Přespávačky – 2x
Zkřížené ruce už nefungují – 1x
Přestávky (Jan a Katka) – 0
Spiknutí a nespravedlivé války – 0
Nechtěli jsme diskutovat o Bertíkovi, Amonovi a Eliotovi, protože nejsou přítomni.
Míša říkala indiánský příklad o tom, že každý má v sobě 2 vlky – dobrého a zlého – a záleží na tom, kterého krmí. I když ze začátku děti zmiňovaly nepříjemné situace, ve kterých vystupoval Bertík, postupně se přidávaly další děti na jeho obhajobu. Škoda, že zrovna tyto děti nebyly, protože by to určitě vedlo k zajimavé debatě.
Zahráli jsme si oblíbenou hru na molekuly
a potom jsme se pustili do diskusi:
- Výlety (cyklo, rafty a další)
Výlety chystáme a sice rafty 23. 6. ,
školní týdenní výlet se Simonou (maminkou Kašpárka) – která nám zařídí výlet s loděmi na Sázavě od 14. 6.
- Zvířátkový den – 18x
Mluvili jsme o zvířátkách, o tom, kdo by mohl přinést jaké zvířátko, která zvířátka mohou být spolu, jaké podmínky jim musíme zajistit apod.
Tento den si vezme na starost Eliška,
napíše pravidla a děti si o svém zvířátku připraví prezentaci
- Vina se dává starším – 11x
Starší kluci mají pocit, že průvodci nejvíce napomínají je a mladší děti ne.
Vše se svaluje na ně.
Diskutujeme o tom, že se jim to může zdát,
přímo na místě bylo videt, že napomínáme i mladší, ale starší školáci si toho ani nevšimli,
brali to, že napomínáme jen je.
Starší děti-sourozenci jsou na to cítlivější, většinou to v rodině zažívají též,
vysvětlujeme si, že po starších většinou vyžadujeme jiné věci než po mladších – podle věku mají dospělí i nároky na děti.
Říkáme si příklady z rodin.
Průvodci se snaží o rovnováhu, ale je dobré, že si to nyní zvědomí a budou si na to dávat pozor.
Míša zmiňuje, že velcí školáci naopak více pomáhají a jsou vzorem pro mladší.
Příště je lepší tento pocit větších školáků řešit ihned v den, kdy se to děje.
Debata je přínosná.
Zavedlo nás to až k diskusi o penězích k tomu, že Bertík a někdy Šimon mluví ve škole o penězích.
Na to jsme ale si již vytvořili pravidlo:
peníze ve škole
Děti mohou nosit peníze do školy (někteří je potřebují, protože jezdí samy apod.), ale nepoužívají je v čase školy a nemluví o nich.
Děti zvládly parlament úplně úžasně, v tak velké skupině jsme to zvládli bez problému,
i když byly nějaká napomenutí, ale nikdo nemusel opustit kruh a jít ven.
Je vidět, že se naučily společné diskusi a naslouchání druhých.
zapsala: Gábi H.