ČTVRTEK Badatelé 20/21

18.2.2021

Dnes jsme s badateli pokračovali v bádání nad lidským mozkem a smysly. Začali jsme poslechovou relaxací se záměrem uvolnit tělo (už to byl pro některé nelehký úkol) a sledovat, co se nám odehrává v hlavě za zavřenýma očima a co nám evokuje hudba. Povídali jsme si pak o tom a děti vše přenesly na velký formát barvami. Vedle černobílých a barevných světů se objevila i precizně provedená černočerná prázdnota, krásný to důkaz různých stavů mysli.

po přestávce jsme se věnovali v lese sluchu – badatelé hádali, co za zvuky slyší a jak vznikají, pak si ohmatávali ve „smyslové“ krabici různé předměty, popisovali jejich vlastnosti a hádali, co to je, čuchali k různým vůním a ochutnávali a hádali, co mají zrovna na jazyku a jakou chuť to má. Vše jsme zaznamenali do badatelských deníků.

Nakonec si ještě stihli vzájemně na velký papír obkreslit svá těla, do kterých budeme postupně zakreslovat části těla, kterým jsme se již pověnovali. Vydatný to den. Majda a Monika

11.2. 2021

Tento čtvrtek jsme se sešli se Španďou a povídali si o ptácích. Španďa nám ukázal svoji obsáhlou sbírku peří. Pírka byla z Bažanta, Orla, Káněte, papouška Ara, Pelikána , Plameňáka, Jestřába, Výra atd..Dozvěděli jsem se o tom, jak jsou jednotlivá pírka na těle ptáka uložena. Zkoumali jsme mikroskopem detailně jednotlivá pírka a pak zakreslili a popsali jednotlivé části. Nakonec jsme ještě malovali pastelem ptačí krásu. Všímali si barev. A na konci hezkého dne si královsky užili  bobování, led a sníh. Majda a Španďa

4.2.2021

Petra nám ochořela, tak jsme jí poslali vzduchem pozdrav a dál se věnovali světlu a stínu v zatemněné jurtě. Jak na nás tma působí? Co cítíme? Co nás napadá? Posloucháme Malou píseň do tmy od Ebenů- o čem je? Co nás zaujalo? Kolik a jaké světlo nám dá svíčka a kolik baterka?

S Majdou sledujeme světlo a stín na našich tvářích, malujeme si vzájemně portréty černým uhlem.

Pak ještě trochu stínového divadla a zkoumáme každého siluetu- profil, všímáme si, co je na každém z nás příznačné, specifické? Tímto vycházíme ze tmy a dále se budeme věnovat smyslům . MaM

28.1.2021

Badatelé dnes poznávali rostliny, pracovali se střihem, stříhali rovnými i zoubkatými nůžkami, šili na šicím stroji, navlékali korálky, poznávali rostliny a míchali z vybraných svou směs na vykuřování a na závěr si to celé napsali. Petra

Pak se s Majdou věnovali opět intenzivnímu zkoumání meotarového divadla pomocí světla a stínů a odpoledne jsme bádali nad tím, co vše je zdrojem světla a zda je to přírodní či umělý zdroj a pomocí stříhání, psaní a lepení vynikl pracovní list do deníku. MM

21.1.2021

Dnes byl krásný slunečný den, sice už bez sněhu, ale zbytky ledovky stačily pro odvážné „snowborďáky“ na vyřazených pekáčích, tak takto nám začala dnešní škola. Pak v teple jurty jsme se pustili do výroby hodin – pro domácí procvičování. Navrhovala jsem dětem, že můžeme trénovat příště ve škole, ale nechtěl nikdo. Chápu, všichni se potřebovali doma vytáhnout, jak jsou šikovní a opravdu nám šla práce pěkně od ruky. Někdo sice napsal číslice trošku jinak, ale to je jen takový drobný detail, že 🙂
Po přestávce jsme vyrazili do lesa nasbírat pryskyřici na vyrábění příští týden a vypátrat také zajímavé přírodniny na promítání. Nakonec jsme došli až ke studánce a našli dostatek obojího. Petra

Odpoledne jsme s Majdou, která donesla meotar a plátno, zkoumali, co dokáže světlo a stín, a bylo to zkoumání tak inspirující, že v tom budeme pokračovat i příště. Víc než slova poslouží natočená videa, která Majda sdílela. Zkusili jsme improvizované divadlo s vyrobenými kulisami a budeme v tom dále pokračovat. MM

14.1. 2021

Tento týden byl zvláštní, mít v jurtě jen 8 statečných badatelů….ale dopolední čas nám proběhl velmi klidně a ke spokojenosti všech.
Na všechny, kteří nemohli přijít jsme vzpomněli, tak třeba jste začali doma škytat 🙂
Děti hodně řádily venku, krásně spolupracovaly na vytvoření té nejdelší a nejhladší klouzačky, aby pak měly chuť k soustředěnější práci v teple u kamen. A také musím všechny moc pochválit, že už parádně zvládají pověsit bundy na ramínko, boty si nechat proschnout u kamen, rukavice navléknout k sušení na mřížku.
Začali jsme zkoumat téma čas a vytvořili kalendáře. Každý měsíc do konce školního roku vytvoříme jeden malý obrázek k vlepení a dozdobení – jak budete doma s kalendáři pracovat, je zcela na vás. Můžete například vepsat všechny rodinné narozeniny a svátky 🙂
Druhý blok jsme strávili společně venku při míchání těch nejzajímavějších barevných odstínů, malováním do sněhu a vůbec přípravě na další výtvarnou práci inspirovanou skleněnými objekty S. Libenského. Těšíme se na příště. Petra

7.1.2021

První badatelské setkání v roce 2021 bylo poznamenáno aktuální situací – sešlo se jen 11 dětí a proběhlo v rytmu – zkouška soustředěné práce a řáděni ve sněhu. Když jsme plánovaly v prosinci program, říkaly jsme si, že by se nám pro naše téma docela hodil sníh a ono se nám to splnilo :).
Při úvodním kolečku děti dobře zvládaly formulovat své zážitky, představy i mluvit před skupinou a perfektně se vydržely soustředit!
První blok jsme věnovali zamýšlení a povídání o koloběhu vody v přírodě – hodně jsme psali, což kluci nesli nelibě, ale děvčata soustředěně pracovala. Celkově se dětem pěkně dařilo porozumět textům a správně doplňovat slova i informace.
Druhý blok jsme zaměřili na vytvoření našeho badatelského loga, které se nám báječně povedlo. Ale než bylo hotové, bylo třeba se dobře naladit masážemi, relaxací a poslechem hudby Gustava Holsta. Ptáte se proč právě tohoto skladatele? On je totiž klíčem pro koncepci vytvoření značek/ vizitek/ log jednotlivých školních skupin. Jeho je pojetí, kdy ke každému dni patří některá z planet a klíčová barva. V našem případě je to Jupiter – červená a oranžová. Logo je na světě, můžete se kochat. Petra

Odpoledne dostali badatelé balíček kousků které si sami poskládali a slepili, to bylo novoroční přání a pak jsme si povídali o vodě. Každý si nakreslil a vystřihl kapku a do té vpisoval nebo vkreslil co se mu vybaví, když se řekne voda. Krásné postřehy. Sníh táhl některé ven, nebyl důvod jim v tom bránit. Ostatní ještě zkoumali  pohyb na zvuky vody, pak jsme si za tónů Beegees  a tance společně uklidili přímo bleskurychle, učiníme z toho tradici.

17.12.2020

Poslední zápis do kroniky badatelské partičky v roce 2020.
Na dnešní setkání jsme se sešli (mimo zarýmované Šárky – máváme) úplně všichni. Namísto plánovaného Parlamentu jsme se radostně vrhli do zkoumání úplně běžného ovoce – jablka. Každý si vytvořil studii s popisem a musím říct, že děti už umí perfektně, soustředěně pozorovat a zkoumat. Vznikli překrásné obrázky, které si děti uložili do svých desek v jurtě.
Plán na využití jablíček byl jasný – upečeme si koláč, zvaný Grumble. Všichni tedy vykrajují a krájejí a dvě cukrářské party – váží, odměřují a míchají. Recept si děti odnesli domů a pečení je to opravdu snadné a výsledek …..byl báječně voňavý, mňam. Petra

Odpoledne se dotvářelo s Majdou a zrekapitulovali a uzavřeli jsme téma vzduch.

10.12. 2020

je jako vše kolem nás plný změn. Majda leží doma s nachlazením a chybí také Zdenda se Zoe a tím pádem s námi není ani jejich mamhinka Jana a zcela měníme program. Zato jsme už od rána s Monikou a v odpoledním bloku přichází Eliška.

​​​​​​Den začínáme svačinou a děti si volně povídají, ale v cca 9,45 už sedíme v kruhu a mluvíme o Adventu – jak ho kdo doma slaví a co mají děti rády. Navazujeme, trochu jako oslí můstek, s knihou „O stromu, který dával“ od Shel Silvestrein. Děti tiše  poslouchají, někdo knihu zná, zamýšlíme se nad příběhem. A pak se konečně dostáváme k rozebrání lisů, abychom se podívali a uložili naše rostlinné výlisky. Všechny vypadají moc pěkně a děti jsou spokojené.
Zkoušíme si jogínskou pozici stromu a oklepat se od vody „jako pejsci“.
Majda nám pouští krátký autentický film, kde Amundsen potkal tučňáka a na řadě je, také minule nestihnutá, „studie“ ptáků a její popis. Všem dětem se kresby moc povedly a zvládly si napsat několik termínů, kterými tělo popsaly.
Posíláme děti ven na velkou 30 minutovou přestávku s úkolem, aby našly každý 2 listy. Většina se vrací s dubovými. Povídáme si nad obrázky, kde jsou popsané různé tvary a okraje listů a děti si pak z toho dubového vytvářejí další stránku do svých herbářů.
Pak se opět důkladně vyřádí venku a je čas na krátké cvičení, kdy se snažíme co nejvíce napnout všechny svaly a následně uvolnit tělo. Všechny nás to moc baví a zažíváme spoustu legrace. A pak už zůstáváme ležet a Majda nás krátce uvede do tématu moje kouzelná rostlina, kterou děti malují na akvarelový papír a opět píší, co která rostlina dokáže. No řeknu vám, ještě že žiji v Čechách, kde takové rostliny nerostou. Petra

Odpoledne si opět povídáme o vzduchu a prohlížíme si vše donesené. Dnes nás čekal pokus, který mel odpovědět na otázku, zda je vydechovaný vzduch stejný jako ten vdechovaný. Dlouho jsem se tak nenasmála. Pumpička na balónky nefungovala dobře, pak nám začaly praskat, nebo se slepovaly, brčka byla příliš měkká, atd. Ale vydechovaný vzduch vodu na rozdíl od nahuštěného zakalil a my měli zkušenost, že se ne vždy pokusy daří a je třeba improvizovat. Nakonec si děti založily pracovní listy a vyrazily zdrchaní na vlak. Monika

19.11. 2020 se konečně opět potkává naše badatelská skupinka, Zdenda, Zoe, Marcel, Žofka Š., Šárka, Rebeka jedou vlakem a cesta nám ubíhá celkem v poklidu, tentokrát s námi jede moc milá paní průvodčí, tak je to fajn. V zázemí na nás už čeká Kašpi, Jenda, Žofka R., Jonáš, Kvido, Bertík  a vzápětí dojíždí statečně na kole Tammík. 13 natěšených školáků.
V poklidu svačíme, ale dětem se pusy nezavřou, je vidět, že se na sebe hodně těšily. První aktivity jsou tedy povídací, pracujeme nejprve ve dvojicích – zjišťujeme o druhém, co se mu nejvíce na karanténě líbilo. I méně smělé děti si pak vyzkouší mluvit – prezentovat před celou skupinou. Zjišťujeme, že většina byla ráda, že nemusela brzy vstávat a další početná část oceňovala, když se mohli potkat s kamarády, někdo se rád díval na filmy, někdo měl radost, že nemusel na kroužky, nebo měl radost z dárku, že mohl tvořit…..
​​​​​​A protože to vypadalo, že zdaleka není vše dopovídáno, rozdělili jsme se ještě do skupinek a pantomimicky předváděli, co nás na karanténě úplně nejvíc nebavilo – že se nevidíme na živo, že nikam nemůžu, že u nás doma někdy nebyla pohoda, že ségra rozbíjela sklo, že jsem nebyl v lese…..
Následně děti s Majdou malovali suchými pastely podle předlohy.
Mezitím se nám venku relativně oteplilo a my si mohli nejprve vysvětlit teorii rychlení cibulek narcisů, připravit si květináče a kryty na ně. A vydat se ven, kde jsme nejprve pečlivě dna květináčků vysypaly pískem a následně smíchali v přesném poměru písek se zeminou. Děti si domů odnesli i návod, jak se o cibulku v květináči starat, aby vám vykvetla na Vánoce. Všechny nás tahle specializovaná pěstitelská aktivita moc bavila a vypadalo to na houf zdatných zahradníků.
​​​​​​​Hodně v jurtě větráme, děti měli 2 delší přestávky, které trávili společně hrou venku, sázení také probíhalo pod širým nebem, tak myslím, že prevenci učiněno zadost 🙂 Petra

Odpoledne nám děti prezentovaly svá výtvarná díla ptactvo, a pak jsme si povídali o vzduchu, z čeho se skládá atd. Pak už jsme s nadšením navázali na naše on-line experimentování a pustili se do pokusu na téma vzduch. Měli jsme dokázat zda je vzduch v prázdné sklenici když ho nevidíme. Měli jsme 3 sklenice různých velikostí, 3 stejné svíčky. Vědomi si, že vzduch obsahuje kyslík, který potřebuje oheň, svíčky jsme zapálili a sklenice zavřeli. Děti správně typovaly, která kdy zhasne. Vytvořily si zápis a hurá domů.

ÚKOLY NA 12.11.

  • OD MAJDY

VYMYSLETE MAGICKOU (kouzelnou) KVĚTINU A NAMALUJTE JI

Můžete pro inspiraci kouknout na ukázku ze seriálu Létající Čestmír. Květinu namalujte na formát A3 hezky barevnou. (tempery, pastel, vodovky, barevné fixy). Na druhou stranu papíru napište:

Název květiny:

Účinky:

Kdy účinkuje:

Jak účinkuje:

Pak prosím vyfoťte a vložte případně s poznámkou na úložiště. Těším se na vaše kouzla a čáry!

  • OD PETRY

Ahoj badatelé, je čtvrtek 5.11. večer, kdy vkládám tento text na web. Viděla jsem vás dnes alespoň přes obrazovku telefonu a palačinky s Monikou se vám dařili parádně!

V tuhle chvíli jsem zatím nenašla na odkazu „úložiště splněných úkolů“ vaše výtvory, které vznikly dokreslováním listů a vaše hmyzí hotýlky. Těším se na ně, vím, že jste někteří tvořili a prosím, nezapomeňte na podpis, díky 🙂

Každopádně se mi moc líbí všechny vyfocené, obrázky, objekty, instalace a videa. VAU, super prácička!

Mám pro vás opět dva nápady.

1.) Poznávačka tipů listů

I tentokrát vás pošlu ven pro listy, ale nejprve si, prosím, vytiskněte, nebo alespoň prohlédněte, tyto podklady:

Listy 1.

listy 2.

Snad máte možnost tisku, pokud ne, prosím, pokračujte rovnou vycházkou, ze které si přineste alespoň 3 různé jednoduché listy. Doma si je rozložte a pozorně prozkoumejte, aby jste mohli roztřídit, podle toho jaké listy mají tvary.

Listy si můžete opět nalepit a vylisovat, pod každý list si napište, o jaký tvar se jedná. Všechny listy/ tedy v tomto případě rozuměj papíry 🙂 pak můžete dohromady spojit sešívačkou. Vznikne vám tak sešitek, ke kterému se budete moci vracet pokud byste v budoucnu na nějaké pojmenování zapomněli.

2.) Dokument o zahradě – „Tajuplný život zahrady“

Tady najdete parádní, Francouzký dokument o zahradě:

Vezměte si, prosím, k jeho sledování tužku a papír, na který napíšete odpovědi na tyto otázky:

1.) Bojí se ježek kočky?

2.) Kdo číhá v zahradě v noci?

3.) Co chrání králíka před zimou?

4.) Co je slunéčko sedmitečné? (hmyz a ještě něco)

5.) Na kolik se rejskovi zvýší tepová frekvence, když má strach?

6.) Jakou funkci má na zahradě lasice?

7.) Kolik se v zahradě narodilo králíčků?

8.) Vydává se potkan na lov sám?

9.) Co potkan jí?

10.) Jak se ti film líbil?

Otázky jsou ve stejné posloupnosti, jak na ně naleznete odpovědi ve filmu. Film si vždy můžete stopnout a v klidu si odpověď napsat. Papír pak můžete vyfotit a také dát na úložiště.

Jsem zvědavá na fotky jaké listy jste tentokrát našli i jaké odpovědi jste v dokumentu postřehli.

Přeji vám klidné dny, co nejvíce chvil venku v přírodě a ať jste zdraví!

Těším se na viděnou Petra

ÚKOLY NA 5.11.

Ahoj, badatelská parto!

Je mi moc líto, že se vzhledem k epidemiologickým opatřením vlády nemůžeme setkávat na živo! Mám pro vás připravených mnoho aktivit na společnou „práci“ ve škole, které takto na dálku asi moc dělat nepůjde, ale i dost takových, které vám budu takto přes „kroniku“ nabízet, takže tohle ne úplně příjemné období společně překleneme!

Měla jsem v plánu se s vámi ob týden potkávat online, ale zatím se mi zdá, že moje technické vybavení neumožní hladký průběh takového setkání, tak snad nebude karanténa trvat moc dlouho, nebo se technicky polepším 🙂

Tentokrát mám pro vás dva tipy, které vás vytáhnou do přírody, i kdyby to měl být park, taková procházka venku je pro nás teď moc a moc důležitá.

1.) Hmyzí hotel z listů

Nasbírejte si větší množství, asi 30 – 50kusů, nějakých pěkných barevných listů. Hodí se spíše větší, my jsme použili javorové, ale záleží na tom, jaké listy se líbí vám a jaké zrovna potkáte.

Také najděte nějaký menší klacík, můžete ho i ořezat, ale není to nutné.

Budete ještě potřebovat přírodní provázek asi 50cm.

Klacík si přivažte, raději dvěma uzlíky na jeden konec provázku.

A na druhý konec hřebík.

A teď už můžete jeden po druhém navlékat listy, můžete si pohrát s velikostí, barvami. Jen je dobré, navlékat na sebe listy vždy stejnou stranou a pěkně uprostřed, oni pak na sobě pěkně „sedí“.

Hotel je hotový ve chvíli, kdy jste využili všechny vybrané listy a stačí ho pověsit někam na větev. Nájemníci se do něj nastěhují cobydup 🙂

Výrobu si můžete rozdělit na sběr listů při jedné procházce, navlékání v teple doma a pak opět vyrazit a najít nějaké šikovné místečko, kde by se hotýlek hodil škvorům, pavoukům…..a jiným bezobratlým.

Pokud budete mít chuť podívat se do atlasu, nebo na internet a nějakého hosta vašeho výrobku nakreslíte, nebo namalujete, budu moc ráda!

Nezapomeňte svůj výtvor vyfotit a foto vložit do „Úložiště splněných úkolů“ 🙂

Inspirační fotky najdete tady:

ten úplně uschlý hotel je z loňského roku a stále ještě úspěšně slouží 🙂

Pamatujete si ještě, jak jsme si dělali desky na vaše herbáře a lisovali jste listy Pěťoura maloúborného a Lilku černého? Ráda bych, abychom pokračovali, ale aktuálně trochu jiným způsobem.

2.) Herbář

Přineste si domů alespoň 3 listy z různých stromů, nejlépe, aby jste stromy znali jménem, nebo jste si je našli v atlase.

A teď jsou dvě možnosti, listy si dáte na pár dní vylisovat do knihy – rodiče vám určitě poradí, nebo začněte pracovat hned.

List si nejprve přestřihněte na délku, v půlce, podél řapíku a nalepte ho na na papír velikosti A5 (aby se vám to pak vešlo do vyrobených desek 🙂 Lepení stačí běžným lepidlem na papír v tyčince.

A teď zkuste odstřihnutou část listu pastelkami dokreslit – tvar, barvy, okraj.

Nezapomeňte napsat o jaký strom se jedná.

Na závěr je dobré celý výtvor přeci jen vylisovat, aby se vám živý list nezkroutil. Tyto dokreslené listy vám, alespoň prozatím, zůstanou doma. Ale pokud budete mít chuť, vložte fotky svých dokreslených listů také do „Úložiště splněných úkolů“.

Tady se můžete podívat, jak se dokreslování povedlo mě. Myslím, že tím, že jsem použila list rovnou čerstvý, venku sebraný, ještě se mu hodně změnili barvy, celkově dost ztmavl.

Těším se na vás, Petra

8.10.

Ve čtvrtek měl být parlament, ale alespoň co se týká „zahradnického a bylinkového praktika“ se nám celkem hodilo, že se nakonec přesunul na příští týden. Už během dopoledne totiž parádně vysvitlo sluníčko a tak jsme po bádání s Majdou mohli vyrazit ven a „vrhnout se“ na naše záhonky a připravit je na zimu.Rozdělili jsme se do 3 skupinek, protože přesně tolik máme koleček 🙂 A každá partička měla za úkol na jednom ze záhonů – sesbírat semínka – ředkvičky, zimní cibule, měsíček; vytrhat rostliny dýní, cuket a případný plevel – vše odvézt na kompost; záhonky pěkně nakypřit a vysít zelené hnojivo. Děti byli pracovité, kluci si hodně užívali jízdu s kolečkem i dolování hlubokých kořenů. Jen někomu chyběli pracovní rukavice, určitě se budou dětem hodit ještě během října a pak od jara do konce školního roku, tak to není zbytečná investice.
Stihli jsme také vyrobit aromatický olej do kuchyně i na tělo. Jedná se o rozmarýn naložený do bio slunečnicového oleje. Použití cca po 3 týdnech macerace. Inspirace zde: https://www.rehabilitace.info/…vi/
Děti si také vyrobili a popsali desky na herbář.
22.10. budeme s dětmi sázet jarní cibuloviny, které si částečně budou děti odnášet i domů, prosíme dejte dětem 15,- Děkujeme!
 
Odpoledne jsme zkoumali svou sílu a dovednosti těla v disciplínách hod oštěpem, skok daleký snožmo a vrh polenem. Vše je zdokumentované, z jara se podíváme kam se naše tělo povyvinulo. Petra, Monika a Majda

1.10.

Dnešní den jsme si moc pěkně a plně užili. Ráno bylo už celkem chladno, ale sluníčko za mraky začalo vykukovat a během dopoledne jsme si začali odkládat oblečení. Potřebovali jsme koupit ocet na nakládání a tak jsme se s dětmi domluvili, že využijeme cesty kolem hřiště a užijeme si na něm, cesta lesem a do zázemí jsme dorazili někdy před půl jedenáctou.
V zázemí se děti nejprve rozdělili do dvou skupin a uspořádali jsme běh s bramborami, které obě družstva skládala do dlouhých řad. Následně jsme řady změřili, zvážili největší bramboru z úrody, podívali se jakou mají brambory barvu, vůni a chuť a vše, jako správní badatelé, zapsali.
V jurtě jsme si dobře prohlédli jedovatý „lilek černý“ a vytvořili další list do našich herbářů. Na který si děti nakreslili značku jedu – lebku se zkříženými hnáty 🙂
S Majdou jsme zkoumali kořeny „indiánského špenátu“, který nám vyrostl na záhonku a nakreslili je štětci, nebo dřívky tuší. Vznikli přenádherné, skoro kaligrafické obrázky.
Došlo i na krájení lichořeřišnice, kterou si děti namačkali do skleniček a odnesli domů – nechte cca 3 týdny odležet a pak můžete slít a používat do salátů, má silné atb účinky.

Odpoledne jsme se konečně dostali k měření  všemožnými měřidly,  děti si ve skupinách vzájemně braly míry  různých částí těla,  střídajíc stanoviště, rekordem se stal obvod hlavy 99cm!, ano, to jsou ty akademické mozky, některé přesahují hranici lebky. Bylo hřejivé sledovat jejich spolupráci.
Koukněte na fotky z dnešního dne 🙂 M+P+M

17.9.

Badatelská skupina se tentokrát potkala v téměř plné síle, chyběl jen Kvido a ten to doufám hned napraví a bude příště 🙂
Ráno jsme si zahráli hru na jména a podporu vnímání skupiny. Víte za jak dlouho může 15 dětí a 2 průvodkyně říct postupně všechna jména ze skupiny? V rychlejší verzi za 17 vteřin:)
V zázemí jsme se vrhli do bádání, důkladně prozkoumali léčivku, nebo plevel 🙂 „Pěťour maloúborný“ a založili si s ním první list našich herbářů. Majda přinesla nádhernou knihu, kde byli fotky starých herbářů z 15. století. Na což jsme navázali povídáním o Kryštofu Kolombovi a bramborách, které přivezl do Evropy. Ke slovu přišli také lupy a mikroskop. Také jsme si zatančili spontánní „bramborový tanec“ za výkřiků slov jako „erteple“, „bandory“, „kobzole“….Pak už bylo opravdu nutně třeba, aby se zejména kluci dosyta venku vyběhali a vyřádili. Pro některé prvňáky je ještě hooodně těžké udržet pozornost, ale přesto jsme udělali „kus soustředěné práce“.

Po přestávce jsme prošli naši zahradu, sklidili do pusy rajčata a do mandaly dýně, cuketu a brambory. Děti se na nich budou ještě v posledním zářijovém týdnu učit a následně z nich budou vařit. Z návrhů se zdá, vyhrál naprosto netradiční nápad na „Bramborový dort“. Vůbec tahle partička by moc ráda vařila a také šla na nějakou výstavu týkající se zvířat. zatím máme zamluvený listopadový termín do Planetaria na program Korálový útes – https://www.planetum.cz/…60/
Kluci měli možnost věnovat svou sílu a důvtip kopání brambor, nemyslete si, ono to není jen tak. Holky zase svou trpělivost a zručnost při sbírání semínek. Všichni pak trénovali dotahování při vkládání pracovního listu do svých desek.
​​​​​​​Měla jsem možnost být naplno, tak jak je to naplánováno v rozvrhu, s badatelskou skupinou poprvé. Skupinka je to živá, intenzivní, pro některé třeťáky až příliš nesoustředěná a hlučná. Za mne s velkým potenciálem a nadšením, které je třeba „jen“ držet v rámci tématu. Těším se na další setkání. Petra

Odpoledne už po všech těch zážitcích bylo soustředění pomálu, ale i tak jsme se zvládli  vrátit  k dokumentům z minulého týdne, a vzájemně si je sdílet a porovnat co měly děti stejně či  jinak, pochopily k čemu  je zápis dobrý, hned si totiž při pohledu na zápis  vybavily to, na co už zapomněly. Doplnili jsme veledůležitý údaj-datum pozorování a skupinka která minule chyběla nebo toto pozorování v lese nedělala si toto paralelně doplnili s Majdou.  Pak už zbyla energie jen na přelanění přes rokli.  M. a M.

10.9.

Dopolední program s Petrou a Majdou spolknul parlament. A možná díky přespávačce a společnému vyladění prý probíhal v nebývale  příjemné a pospolité atmosféře.

Odpoledne s Monikou a Majdou jsme prohlíželi nové pomůcky ke zkoumání života hmyzu a jiné havěti. Odhlasovali jsme si, že co v ten den chytíme po prozkoumání před odchodem pustíme. Ale zároveň vyšlo najevo přání Bertíka, který se statečně hlásil proti všem, si něco nechat a „mít to“ a to ostatní také oslovilo. A tak dostaly děti nabídku zkusit doma vymyslet, který živočich-(prostorově nenáročný- velbloud zamítnut ) by se mohl chovat v Zemi, ale zároveň bez úhony přežil víkend a volné dny.

Za mluvící předmět byla přijata lupa.

Pohybem jsme vyjadřovali škálu zemětřesení, na vrcholu badatelského blaha děti byly, když začaly padat židle a drnčet hrnky, lepšího důkazu není. Jurta stále stojí!

Děti pak dávaly do kupy z čeho se skládá tělo a co potřebuje k základnímu životu (mimochodem se dostaly až k prvkům jako kyslík, vápník a uhlík )

A nakonec si každý (krom Bertíka, Tamíka a Šimona- myslím že už potřebovali vypnout a nastal bojkot) našel své místo v lese, v tichosti vnímal dění kolem a pak beze slova došel zpět a zaznamenal své vjemy na první list našeho badatelského pořadače. A vážně zvládl být 15 min každý sám se sebou.

3.9.

Máme za sebou první badatelský den! A s nadšením jsme zjistili, že se v našem vědeckém týmu setkaly osobnosti rozmanitých odborností od botaniků a zoologů přes jaderné inženýry, strojaře, energetiky, stavitele, geology, máme i výzkumníky stran paralelních a jiných světů, psychology a tělology, chemiky též historiky a další a další.
Seznámili jsme se a vyzkoušeli si svou vnímavost pomocí her, rozdali si a vyzdobili desky badatele, ve kterých se doufejme budou hromadit pozorovatelské záznamy, recepty a jiná díla dokumentující náš výzkum na téma já-ty-my a svět v nás i kolem nás. Řekli jsme si také co by kdo chtěl zkoumat.
Na korábu – k tomu nám posloužila prolejzačka- jsme si zažili pocit objevitelů neznámých světů a padl návrh na pojmenování týmu Anakonda, který je ještě třeba schválit za přítomnosti všech.
Paralelně vzniklo na pískovišti rozsáhlé vodní dílo.
Za pohybů různých živočichů jsme si prošli hranice pozemku školy a zopakovali si pravidla společného fungování.

„Dokonce už během dneška vnutila k výzkumu se veška.

Pár vědců, na její naléhání vzalo si jí domů ke zkoumání.

Neb v laboratoři náš klid a pozornost tvor bere ten,
vstup pro příště všem vším je odepřen!“

2 Komentáře

  1. Eliška says:

    Boží 😁 Eliška

  2. Země je ze mě je země je says:

    Krasa!

Napsat komentář