ČTVRTEK Badatelé 20/21

ÚKOLY NA 12.11.

  • OD MAJDY

VYMYSLETE MAGICKOU (kouzelnou) KVĚTINU A NAMALUJTE JI

Můžete pro inspiraci kouknout na ukázku ze seriálu Létající Čestmír. Květinu namalujte na formát A3 hezky barevnou. (tempery, pastel, vodovky, barevné fixy). Na druhou stranu papíru napište:

Název květiny:

Účinky:

Kdy účinkuje:

Jak účinkuje:

Pak prosím vyfoťte a vložte případně s poznámkou na úložiště. Těším se na vaše kouzla a čáry!

  • OD PETRY

Ahoj badatelé, je čtvrtek 5.11. večer, kdy vkládám tento text na web. Viděla jsem vás dnes alespoň přes obrazovku telefonu a palačinky s Monikou se vám dařili parádně!

V tuhle chvíli jsem zatím nenašla na odkazu „úložiště splněných úkolů“ vaše výtvory, které vznikly dokreslováním listů a vaše hmyzí hotýlky. Těším se na ně, vím, že jste někteří tvořili a prosím, nezapomeňte na podpis, díky 🙂

Každopádně se mi moc líbí všechny vyfocené, obrázky, objekty, instalace a videa. VAU, super prácička!

Mám pro vás opět dva nápady.

1.) Poznávačka tipů listů

I tentokrát vás pošlu ven pro listy, ale nejprve si, prosím, vytiskněte, nebo alespoň prohlédněte, tyto podklady:

Listy 1.

listy 2.

Snad máte možnost tisku, pokud ne, prosím, pokračujte rovnou vycházkou, ze které si přineste alespoň 3 různé jednoduché listy. Doma si je rozložte a pozorně prozkoumejte, aby jste mohli roztřídit, podle toho jaké listy mají tvary.

Listy si můžete opět nalepit a vylisovat, pod každý list si napište, o jaký tvar se jedná. Všechny listy/ tedy v tomto případě rozuměj papíry 🙂 pak můžete dohromady spojit sešívačkou. Vznikne vám tak sešitek, ke kterému se budete moci vracet pokud byste v budoucnu na nějaké pojmenování zapomněli.

2.) Dokument o zahradě – „Tajuplný život zahrady“

Tady najdete parádní, Francouzký dokument o zahradě:

Vezměte si, prosím, k jeho sledování tužku a papír, na který napíšete odpovědi na tyto otázky:

1.) Bojí se ježek kočky?

2.) Kdo číhá v zahradě v noci?

3.) Co chrání králíka před zimou?

4.) Co je slunéčko sedmitečné? (hmyz a ještě něco)

5.) Na kolik se rejskovi zvýší tepová frekvence, když má strach?

6.) Jakou funkci má na zahradě lasice?

7.) Kolik se v zahradě narodilo králíčků?

8.) Vydává se potkan na lov sám?

9.) Co potkan jí?

10.) Jak se ti film líbil?

Otázky jsou ve stejné posloupnosti, jak na ně naleznete odpovědi ve filmu. Film si vždy můžete stopnout a v klidu si odpověď napsat. Papír pak můžete vyfotit a také dát na úložiště.

Jsem zvědavá na fotky jaké listy jste tentokrát našli i jaké odpovědi jste v dokumentu postřehli.

Přeji vám klidné dny, co nejvíce chvil venku v přírodě a ať jste zdraví!

Těším se na viděnou Petra

ÚKOLY NA 5.11.

Ahoj, badatelská parto!

Je mi moc líto, že se vzhledem k epidemiologickým opatřením vlády nemůžeme setkávat na živo! Mám pro vás připravených mnoho aktivit na společnou „práci“ ve škole, které takto na dálku asi moc dělat nepůjde, ale i dost takových, které vám budu takto přes „kroniku“ nabízet, takže tohle ne úplně příjemné období společně překleneme!

Měla jsem v plánu se s vámi ob týden potkávat online, ale zatím se mi zdá, že moje technické vybavení neumožní hladký průběh takového setkání, tak snad nebude karanténa trvat moc dlouho, nebo se technicky polepším 🙂

Tentokrát mám pro vás dva tipy, které vás vytáhnou do přírody, i kdyby to měl být park, taková procházka venku je pro nás teď moc a moc důležitá.

1.) Hmyzí hotel z listů

Nasbírejte si větší množství, asi 30 – 50kusů, nějakých pěkných barevných listů. Hodí se spíše větší, my jsme použili javorové, ale záleží na tom, jaké listy se líbí vám a jaké zrovna potkáte.

Také najděte nějaký menší klacík, můžete ho i ořezat, ale není to nutné.

Budete ještě potřebovat přírodní provázek asi 50cm.

Klacík si přivažte, raději dvěma uzlíky na jeden konec provázku.

A na druhý konec hřebík.

A teď už můžete jeden po druhém navlékat listy, můžete si pohrát s velikostí, barvami. Jen je dobré, navlékat na sebe listy vždy stejnou stranou a pěkně uprostřed, oni pak na sobě pěkně „sedí“.

Hotel je hotový ve chvíli, kdy jste využili všechny vybrané listy a stačí ho pověsit někam na větev. Nájemníci se do něj nastěhují cobydup 🙂

Výrobu si můžete rozdělit na sběr listů při jedné procházce, navlékání v teple doma a pak opět vyrazit a najít nějaké šikovné místečko, kde by se hotýlek hodil škvorům, pavoukům…..a jiným bezobratlým.

Pokud budete mít chuť podívat se do atlasu, nebo na internet a nějakého hosta vašeho výrobku nakreslíte, nebo namalujete, budu moc ráda!

Nezapomeňte svůj výtvor vyfotit a foto vložit do „Úložiště splněných úkolů“ 🙂

Inspirační fotky najdete tady:

ten úplně uschlý hotel je z loňského roku a stále ještě úspěšně slouží 🙂

Pamatujete si ještě, jak jsme si dělali desky na vaše herbáře a lisovali jste listy Pěťoura maloúborného a Lilku černého? Ráda bych, abychom pokračovali, ale aktuálně trochu jiným způsobem.

2.) Herbář

Přineste si domů alespoň 3 listy z různých stromů, nejlépe, aby jste stromy znali jménem, nebo jste si je našli v atlase.

A teď jsou dvě možnosti, listy si dáte na pár dní vylisovat do knihy – rodiče vám určitě poradí, nebo začněte pracovat hned.

List si nejprve přestřihněte na délku, v půlce, podél řapíku a nalepte ho na na papír velikosti A5 (aby se vám to pak vešlo do vyrobených desek 🙂 Lepení stačí běžným lepidlem na papír v tyčince.

A teď zkuste odstřihnutou část listu pastelkami dokreslit – tvar, barvy, okraj.

Nezapomeňte napsat o jaký strom se jedná.

Na závěr je dobré celý výtvor přeci jen vylisovat, aby se vám živý list nezkroutil. Tyto dokreslené listy vám, alespoň prozatím, zůstanou doma. Ale pokud budete mít chuť, vložte fotky svých dokreslených listů také do „Úložiště splněných úkolů“.

Tady se můžete podívat, jak se dokreslování povedlo mě. Myslím, že tím, že jsem použila list rovnou čerstvý, venku sebraný, ještě se mu hodně změnili barvy, celkově dost ztmavl.

Těším se na vás, Petra

 

8.10.

Ve čtvrtek měl být parlament, ale alespoň co se týká „zahradnického a bylinkového praktika“ se nám celkem hodilo, že se nakonec přesunul na příští týden. Už během dopoledne totiž parádně vysvitlo sluníčko a tak jsme po bádání s Majdou mohli vyrazit ven a „vrhnout se“ na naše záhonky a připravit je na zimu.Rozdělili jsme se do 3 skupinek, protože přesně tolik máme koleček 🙂 A každá partička měla za úkol na jednom ze záhonů – sesbírat semínka – ředkvičky, zimní cibule, měsíček; vytrhat rostliny dýní, cuket a případný plevel – vše odvézt na kompost; záhonky pěkně nakypřit a vysít zelené hnojivo. Děti byli pracovité, kluci si hodně užívali jízdu s kolečkem i dolování hlubokých kořenů. Jen někomu chyběli pracovní rukavice, určitě se budou dětem hodit ještě během října a pak od jara do konce školního roku, tak to není zbytečná investice.
Stihli jsme také vyrobit aromatický olej do kuchyně i na tělo. Jedná se o rozmarýn naložený do bio slunečnicového oleje. Použití cca po 3 týdnech macerace. Inspirace zde: https://www.rehabilitace.info/…vi/
Děti si také vyrobili a popsali desky na herbář.
22.10. budeme s dětmi sázet jarní cibuloviny, které si částečně budou děti odnášet i domů, prosíme dejte dětem 15,- Děkujeme!
Odpoledne jsme zkoumali svou sílu a dovednosti těla v disciplínách hod oštěpem, skok daleký snožmo a vrh polenem. Vše je zdokumentované, z jara se podíváme kam se naše tělo povyvinulo. Petra, Monika a Majda

1.10.

Dnešní den jsme si moc pěkně a plně užili. Ráno bylo už celkem chladno, ale sluníčko za mraky začalo vykukovat a během dopoledne jsme si začali odkládat oblečení. Potřebovali jsme koupit ocet na nakládání a tak jsme se s dětmi domluvili, že využijeme cesty kolem hřiště a užijeme si na něm, cesta lesem a do zázemí jsme dorazili někdy před půl jedenáctou.
V zázemí se děti nejprve rozdělili do dvou skupin a uspořádali jsme běh s bramborami, které obě družstva skládala do dlouhých řad. Následně jsme řady změřili, zvážili největší bramboru z úrody, podívali se jakou mají brambory barvu, vůni a chuť a vše, jako správní badatelé, zapsali.
V jurtě jsme si dobře prohlédli jedovatý „lilek černý“ a vytvořili další list do našich herbářů. Na který si děti nakreslili značku jedu – lebku se zkříženými hnáty 🙂
S Majdou jsme zkoumali kořeny „indiánského špenátu“, který nám vyrostl na záhonku a nakreslili je štětci, nebo dřívky tuší. Vznikli přenádherné, skoro kaligrafické obrázky.
Došlo i na krájení lichořeřišnice, kterou si děti namačkali do skleniček a odnesli domů – nechte cca 3 týdny odležet a pak můžete slít a používat do salátů, má silné atb účinky.

Odpoledne jsme se konečně dostali k měření  všemožnými měřidly,  děti si ve skupinách vzájemně braly míry  různých částí těla,  střídajíc stanoviště, rekordem se stal obvod hlavy 99cm!, ano, to jsou ty akademické mozky, některé přesahují hranici lebky. Bylo hřejivé sledovat jejich spolupráci.
Koukněte na fotky z dnešního dne 🙂 M+P+M

17.9.

Badatelská skupina se tentokrát potkala v téměř plné síle, chyběl jen Kvido a ten to doufám hned napraví a bude příště 🙂
Ráno jsme si zahráli hru na jména a podporu vnímání skupiny. Víte za jak dlouho může 15 dětí a 2 průvodkyně říct postupně všechna jména ze skupiny? V rychlejší verzi za 17 vteřin:)
V zázemí jsme se vrhli do bádání, důkladně prozkoumali léčivku, nebo plevel 🙂 „Pěťour maloúborný“ a založili si s ním první list našich herbářů. Majda přinesla nádhernou knihu, kde byli fotky starých herbářů z 15. století. Na což jsme navázali povídáním o Kryštofu Kolombovi a bramborách, které přivezl do Evropy. Ke slovu přišli také lupy a mikroskop. Také jsme si zatančili spontánní „bramborový tanec“ za výkřiků slov jako „erteple“, „bandory“, „kobzole“….Pak už bylo opravdu nutně třeba, aby se zejména kluci dosyta venku vyběhali a vyřádili. Pro některé prvňáky je ještě hooodně těžké udržet pozornost, ale přesto jsme udělali „kus soustředěné práce“.

Po přestávce jsme prošli naši zahradu, sklidili do pusy rajčata a do mandaly dýně, cuketu a brambory. Děti se na nich budou ještě v posledním zářijovém týdnu učit a následně z nich budou vařit. Z návrhů se zdá, vyhrál naprosto netradiční nápad na „Bramborový dort“. Vůbec tahle partička by moc ráda vařila a také šla na nějakou výstavu týkající se zvířat. zatím máme zamluvený listopadový termín do Planetaria na program Korálový útes – https://www.planetum.cz/…60/
Kluci měli možnost věnovat svou sílu a důvtip kopání brambor, nemyslete si, ono to není jen tak. Holky zase svou trpělivost a zručnost při sbírání semínek. Všichni pak trénovali dotahování při vkládání pracovního listu do svých desek.
​​​​​​​Měla jsem možnost být naplno, tak jak je to naplánováno v rozvrhu, s badatelskou skupinou poprvé. Skupinka je to živá, intenzivní, pro některé třeťáky až příliš nesoustředěná a hlučná. Za mne s velkým potenciálem a nadšením, které je třeba „jen“ držet v rámci tématu. Těším se na další setkání. Petra

Odpoledne už po všech těch zážitcích bylo soustředění pomálu, ale i tak jsme se zvládli  vrátit  k dokumentům z minulého týdne, a vzájemně si je sdílet a porovnat co měly děti stejně či  jinak, pochopily k čemu  je zápis dobrý, hned si totiž při pohledu na zápis  vybavily to, na co už zapomněly. Doplnili jsme veledůležitý údaj-datum pozorování a skupinka která minule chyběla nebo toto pozorování v lese nedělala si toto paralelně doplnili s Majdou.  Pak už zbyla energie jen na přelanění přes rokli.  M. a M.

10.9.

Dopolední program s Petrou a Majdou spolknul parlament. A možná díky přespávačce a společnému vyladění prý probíhal v nebývale  příjemné a pospolité atmosféře.

Odpoledne s Monikou a Majdou jsme prohlíželi nové pomůcky ke zkoumání života hmyzu a jiné havěti. Odhlasovali jsme si, že co v ten den chytíme po prozkoumání před odchodem pustíme. Ale zároveň vyšlo najevo přání Bertíka, který se statečně hlásil proti všem, si něco nechat a „mít to“ a to ostatní také oslovilo. A tak dostaly děti nabídku zkusit doma vymyslet, který živočich-(prostorově nenáročný- velbloud zamítnut ) by se mohl chovat v Zemi, ale zároveň bez úhony přežil víkend a volné dny.

Za mluvící předmět byla přijata lupa.

Pohybem jsme vyjadřovali škálu zemětřesení, na vrcholu badatelského blaha děti byly, když začaly padat židle a drnčet hrnky, lepšího důkazu není. Jurta stále stojí!

Děti pak dávaly do kupy z čeho se skládá tělo a co potřebuje k základnímu životu (mimochodem se dostaly až k prvkům jako kyslík, vápník a uhlík )

A nakonec si každý (krom Bertíka, Tamíka a Šimona- myslím že už potřebovali vypnout a nastal bojkot) našel své místo v lese, v tichosti vnímal dění kolem a pak beze slova došel zpět a zaznamenal své vjemy na první list našeho badatelského pořadače. A vážně zvládl být 15 min každý sám se sebou.

3.9.

Máme za sebou první badatelský den! A s nadšením jsme zjistili, že se v našem vědeckém týmu setkaly osobnosti rozmanitých odborností od botaniků a zoologů přes jaderné inženýry, strojaře, energetiky, stavitele, geology, máme i výzkumníky stran paralelních a jiných světů, psychology a tělology, chemiky též historiky a další a další.
Seznámili jsme se a vyzkoušeli si svou vnímavost pomocí her, rozdali si a vyzdobili desky badatele, ve kterých se doufejme budou hromadit pozorovatelské záznamy, recepty a jiná díla dokumentující náš výzkum na téma já-ty-my a svět v nás i kolem nás. Řekli jsme si také co by kdo chtěl zkoumat.
Na korábu – k tomu nám posloužila prolejzačka- jsme si zažili pocit objevitelů neznámých světů a padl návrh na pojmenování týmu Anakonda, který je ještě třeba schválit za přítomnosti všech.
Paralelně vzniklo na pískovišti rozsáhlé vodní dílo.
Za pohybů různých živočichů jsme si prošli hranice pozemku školy a zopakovali si pravidla společného fungování.

„Dokonce už během dneška vnutila k výzkumu se veška.

Pár vědců, na její naléhání vzalo si jí domů ke zkoumání.

Neb v laboratoři náš klid a pozornost tvor bere ten,
vstup pro příště všem vším je odepřen!“

2 komentáře

  1. Eliška says:

    Boží 😁 Eliška

  2. Země je ze mě je země je says:

    Krasa!

Napsat komentář