Čtvrtek škola čtení a psaní prosinec2019, leden,únor 2020

Čtvrtek 27.2. 2020
Písmeno N, jako noha.

Začali jsme duhovým malováním a hned pak skočili na písanky, tedy po rozmalování hned psaní mi přijde funkčnější.

Rozdělení do skupin na čtení a luštění. Čtení je vždy 1 dosp.s 1 dítětem, luštění samostatné. Takto jsme se s Míšou vystřídaly u všech dětí. Opravdu jsou vidět pokroky!

Krátká přestávka na svačinku, protažení…

Povídání o jednoslabičné pohádce DUCH BEN, kterou děti dostaly domů na čtení minulý čtvrtek. (z knihy POHÁDKOVÝ SVĚT, autor Eva Horáková, Edice první čtení to nic není, genetická metoda, jen velká písmena..ilustrátor Vendula Hegerová).

Na střídačku děti, které chtěly, přečetly část další pohádky DRAK FOUK, dočetla jsem ji já.

Ve společném čtení knihy budeme pokračovat.

Čtvrtek 20.2. 2020
V jako Volavka, vrána

Četli jsme :
VRÁNA LETÍ, NEMÁ DĚTI.
MY JICH MÁME JAKO SMETÍ.
MY JE MÁME NEPRODÁME,
RADŠI SI JE PONECHÁME.
VRÁNA LETÍ, NEMÁ DĚTI.
MY JICH MÁME JAKO SMETÍ.
V PRVNÍ TŘÍDĚ JE JICH DOST
UČITELI PRO RADOST.
naše verze…
TÝ ELIŠCE PRO RADOST.

Tentokrát jsme hned po duhovém malování skočili na písanky a až po té na prac.sešit Písmena s písničkou… Myslím, že to fungovalo dobře.

Nově jsme psali slova k obrázkům rovnou do linky(bez vyznačeného počtu písmen).

Příště začneme povídáním o jednoslabičné pohádce DUCH BEN, kterou děti dnes dostaly s sebou domů na čtení. (z knihy POHÁDKOVÝ SVĚT, autor Eva Horáková, Edice první čtení to nic není, genetická metoda, jen velká písmena..ilustrátor Vendula Hegerová).

Čtvrtek 13.2. 2020
L jako loď.
Začali jsme hledáním L v různých slovech, hlavně ve jménech, zjistili jsme, že všichni kromě Tangy máme L ve jméně. Po té zpívání písničky o loďce a vlnách.

DOLEVA, DOPRAVA
JEZDÍ LODNÍ DOPRAVA.
VLNOBITÍ NEUŠKODÍ
MÉMU ČLUNU ANI LODI.
DOLEVA I DOPRAVA
VLNOBITÍ USTÁVÁ.
LOĎKO, LOĎKO, LODIČKO,
DOPLUJ KE MNĚ MALIČKO.
LOĎKO, LOĎKO, LODIČKO,
DOPLUJ KE MNĚ MALIČKO.

Z nového:
1)propojování obrázků s pomíchanými slovy. Vybarvi stejnou barvou, co k sobě patří.
2) skládání vět, kombinace obrázků a psaných slov.

Čtvrtek 6.1.2020
R jako rytíř.
Rytířská báseň.

AŽ BUDU VELKÝ, STANU SE RYTÍŘEM.
AŽ BUDU HRDINA, ČEKÁ MĚ ODMĚNA.
KDYŽ ZABIJU DRAKA, MOŽNÁ BUDU KRÁL,
KDO BY SI PAK SE MNOU HRÁL?
AŤ JSEM RADĚJI MALÝ KLUK A O RYTÍŘI ANI MUK.

Míša nám zase přišla na pomoc, tudíž se nám dobře pracovalo. Každá z nás jsme měly na starosti 3-4 děti. Čtení se stále zlepšuje! Tentokrát jsme zvládli naše první křížovky.
Děti se pak rozdělily na dvě party. Někdo hrál stolní hru s myškou (počítání a poznávání písmen, vymýšlení slov, která začínají na dané písmeno) & někdo zase razítkový scrable.

Čtvrtek 30.1. 2020
Za předminulý čtvrtek se omlouvám, musela jsem zůstat s nemocným Jeníkem doma. Minulý týden byly hory, a tak jsme po 3týdenní pauze skočily na písmeno Č.

Začali jsem říkankou o čertech, zvlášť děti bavila část mulisy mulisy dup. Tak jsme se tematicky přiblížili blížícímu se masopustu. Možná, že ji i umí zpaměti…
MY JSME ČERTI, ČERTICE, TANCUJEM OŘI MUZICE.
MÁME ROHY A KOPÝTKA, Z ČERTOVY ZAHRÁDKY KVÍTKA.
MULISY, MULISY, DUP,MULISY, MULISY, DUP.
KDYŽ ZAŘINČÍME ŘETĚZY, ZJEŽÍ SE VÁM KAŽDÝ CHLUP.

Pak už klasika, výhledávání všech č v textu, doplňování č do slov, kdo chce píše celá slova. Dnes s námi byla i Míša, takže při čtení nám to rychleji odsejpalo. Čteme s každým dítětem zvlášť.

Písanky, stává se trendem, že si děti nechávají část písanky na doma. Už mám echo, že se jim do toho doma moc nechce. Zkusím lépe rozplánovat náš společný čas, aby zvládly celou písanku v Zemi.

Na závěr stolní hry, skládané slova s obrázky doplňujeme malá písmena k velkým. Dnes u toho vydržely jen Tanga, Klárka a Linda. Ostatní děti už potřebovaly řádit venku.

Čtvrtek 9.1.2020
Písmeno K, k jako kominík.
Zkoušíme,která slova s K ještě známe, že K může být ve slově i více apod. Duhové malování a učebnice. Zazpívali jsme si Kalamajku a zjistili, kolik K obsahuje…. Doplnili jsme K do slov. Spousta dětí už vše krásně slyší, ale stejně rády pracují dohromady. Matoušek pracuje samostatně a je mu v tom dobře, naučil se nedovolávat se vehementně hlasitě pozornosti, je trpělivý a říká si o další úkoly s respektem k ostatním.
Snažím se vždy s každým samostatně číst v naší učebnici, kde jsou jen velká tiskací písmena. Některé děti bez problému čtou celá slova, některé s nadšením čtou písmena a slova ještě netvoří. Každý je tam, kde má být. Děti pracují s chutí a opravdu se posunují. Proto jsem přinesla kartičky i s malými písmeny, jako pomůcka ke správnému složení slova jsou na nich obrázky. Z nich skládáme slova a na závěr, pro kontrolu, přiřazujeme kartičky s velkými písmeny k malým.

Dnes byly děti unavené po parlamentu, tak si většina z nich vzala domů písanku a radši se věnovaly hrám s kartičkami. V písankách si mohou dodělat K, jak v prvním, tak ve druhém dílu. Ve druhém dílu, pokud ho ode mne už mají, si mohou dodělávat všechny malé samohlásky, abychom si velká a malá písmena začali postupně propojovat.

19.12. 2019
B, jako bába.

MOTÁM, MOTÁM KLUBÍČKO,
PODÍVEJ SE BABIČKO.
BABIČKO ZLATÁ.
NAPRAVÍME ZAKRÁTKO,
CO VYVEDLO KOŤÁTKO,
BABIČKO ZLATÁ.

12.12.2019
Děti přiběhly do malé jurty tentokrát krásně včas a ohleduplně se vyměnily v prostoru s Klubíčkem.
Tentokrát jsme pracovali s písmenem a hláskou J, j,jako obvykle nejdřív duhové malování, pak vyhledávání v textu, doplňování do slov,čtení a písanky.
S každým dítkem už samostatně čtu.
Tvoříme slova se všemi samohláskami a se souhláskami T, P a J. JÁJA JÍ. JÁ PIJU. TAJÍ TO? TO TU PIJÍ. OTA TO TAJÍ. PEPA TU PIJE. TÁTA JS PEPA. JÁJA JE TETA. OTA A TÁTA PIJÍ. JÁJA TO TAJÍ. OTA A TETA JE TU. JE TU TÁTA?
Rozlišujeme délky samohlásek.
Mám z nich radost.

5.12.2019
Písmeno P, p, jako pila.
Ztratil se můj hodinový zápis z tohoto dne:(. Doplním, na co si vzpomenu.
UŽ TY PILKY DOŘEZALY
UŽ TY MLÍNKY DOMLELY,
UŽ SEDLÁCI VYMLÁTILI,
MAJÚ PRÁZDNÉ STODOLY.

JURA ENOM POSKAKUJE,
HANKA SE ZAS JEN TOČÍ,
MUZIKANTI PODŘIMUJÍ,
HROM AŤ DO NICH UHODÍ!

Napsat komentář