ŠKOLA – Čtvrteční výzkum a tvoření, září-listopad 2019

12.9.

Ani druhý čtvrtek nebyl úplně běžným, protože jsme všichni věděli, že večer bude velká „přespávačka“! Ráno jsme se rozdělili a děti se dověděli, co budou péct. Jenže kde vzít suroviny? Přece nákup! Tak jdeme na to. Děti měly velkou radost, protože každá dvojice dostala peníze a nákup zůstal na nich. My jsme jen s Míšou jistily bezpečnost na přechodu a hlídaly batůžky. Myslím, že svěřená odpovědnost byla pro děti velmi posilující zážitek.

Po cestě do zázemí jsme si povídali a poslední dvojici (Beátka a Tigra) tentokrát místo mě popoháněl Jenda, což bylo úlevné a navíc se zdálo, že to holkám vyhovuje.

V zázemí jsme se hned dali do akce, protože prostor pro přípravu pečení byl limitován obědem Klubíčkářů. Jedna skupina připravovala veganské kynuté těsto a druhá zase křehký jablečný koláč. Na kynuté těsto jsme potřebovali klasické váhy a děti bavilo s napětím sledovat, kdy se zobáčky vyrovnají. Tim a Noe výborně zužitkovali školní poznatky, četli množství a připravovali závaží. Každý navážil nějakou ingredienci. Hlavní míchač těsta byla Linda a ve druhé skupině se hnětačem stal Jenda.

Po obědě byl chvíli čas na vytoužený fotbálek s Michalem a pak zase soustředěná práce. Sestavili jsme myšlenkovou mapu našich možných čtvrtečních akcí a vrátili se k odpočatému těstu. Kluci váleli a krájeli, děvčata strouhala a válela a míchala,…no a za vůně pečených dobrot jsem odcházela na vlak, tak uvidíme, co děti ráno řeknou.

Jindra

5.9.
První čtvrtek utekl neuvěřitelně rychle. Nejprve jsme se zastavili u kapličky a hráli hru, která nám (tedy hlavně mě) měla pomoc k zapamatování všech jmen. Bylo to zdlouhavé, takže samy děti hře daly ještě těžší verzi, protože se stále přemisťovaly. Potom jsme se vydali na volnou hru a svačinu k dřevěné klouzačce. Dalo se jít i korytem potoka, tak bylo sucho. Po 10. hodině jsme vyrazili směr zázemí, protože od 11 nás čekal parlament. Ještě před jeho zahájením jsme si udělali malé prohýbání těl v lese. Pak to nastalo, téměř všichni školáci ve velké jurtě! Pěkně do kruhu, pospolu. Fungovalo to. Probírali jsme k čemu parlament je, jak bude vypadat a jaká máme pravidla ve škole. Máme je jen slovy a to bylo potřeba změnit. Gabča s Luckou děti rozdělily do 8 skupin a každá skupina jedno pravidlo vyobrazila jako piktogram, který teď bude viset v jurtě.

Po parlamentu byl oběd a důležitý fotbálek s Michalem. Ten si cestou vlakem pochvalovali hlavně kluci (Tim, Noe a Matouš). Odpoledne (bez nováčků, „češtinářů“) jsme se pustili do zdobení hraničních stromů. Nebylo to ledajaké zdobení. Byla to upcyklace neboli přeměna stávající nepotřebné věci v něco užitečného, čímž jsme nastínili naši cestu tento školní rok. Během čtvrtků chceme tvořit především z věcí, které už běžně máme, jen jim dáme jiný tvar a novou úlohu. Vytvářeli jsme girlandy ze starých (stále krásných) kravat. Bylo potřeba stříhat (hlavní úkol Mii), šít (úspěšně nám pomáhali i Noe a Zdenda), navlékat (především Anička), vázat (Tigra zdatně dávala jednu liščí smyčku za druhou) a pak také uklízet. Jedna girlanda ještě bude chtít převěsit, aby lépe vynikla, protože dílo bylo dokončeno a vypadalo velmi povedeně, jen jsme už museli svižně pochodovat na vlak. Ve vlaku jsem se ještě všech vyptala, co by chtěli zmínit v kronice a co tedy ještě nepadlo je úspěch písanek od Elišky (chválil hlavně Kašpárek a Zdenda).

Jindra

Napsat komentář