Škola, středy leden 2019

Středa 16.1.2019

Ráno jsme se španělsky pozdravili v kruhu na nádraží. Jaký máme dnes den, názvy dnů ve španělštině, další slovíčka pro naši slovní zásobu.

V zázemí pohybovka ve španělštině, opakování toho co jsme se už naučili.

Téma vznik vesmíru a samotný vesmír. Pracovní listy s názvy planet a jak názvy planet určují názvy dnů v týdnu ve španělštině. Řeč o samotných planetách. Opakování slovíček z minulého týdne podpořené luštěním křížovky. Starší děti pomáhaly mladším.

Minuly týden jsme rozdělali překlad písně a tak jsme ji znovu poslouchali a jednotlivá slovíčka doplňovali do tištěného textu. Děti se se zájmem zapojovali, zapisovali a pomáhali si.

Po obědě a fotbale jsme se obeznámili se základními hodnotami not z notové osnovy, jejich délku jsme prakticky cvičili v rytmu kde jsme se rozdělili na malé skupinky zpívající jednu píseň. To jsme cvičili na několika písních.  Děti pochopili rytmus, ale jsme v tomto učení na začátku a budeme se tomu dále věnovat.

Středa 23.1.

Nakoupili jsme lepidla.
Rekli jsme si, co jsou skutecna kouzla.
Spanělština v pohybu – opakovani pozdrav slunci, partes del cuerpo (casti těla) nova latka – dias de la semana y los planetas. Hrajeme si s intuicí – hádáme/poslouchame srdcem, kterou planetu si myslí jeden z nás.
Přestávka – Míša sehnala hodiny, ke kterym jsme ale dnes neměli baterku a bude fajn je krasně namalovat nez je zavěsime. Nicmeně dohoda, že prestavka mezi 1.a 2. blokem 30minut, obědová vcetně oběda samotného hodina. Rušení v hodině zkracuje prestavku všem.
2. Blok
Slovička ke kratkemu filmu o vzniku vesmíru. Projektir bohužel nesel pustit, tak jsme se divali jen v pocitači a poslouchali jsme, která ze slov, co zname se objeví. Prekvapivě hodně 🙂
Nás aktualni slovniček viz niže
3.blok hudebka – muzikohratky – hrajeme velký třesk a Hvězdy, Slunce,Zemi….
Zkousime rytmus na 3 – do písně Stara baba jede. Docela nám to šlape 😉

Infinito – nekonečno

El sistema solar – sluneční soustava
Arriba – nahoře
Luna – měsic
un Planeta
Estrella – hvězda
Tiempo- čas
Año – rok
Mil – 1.000
Millon – 1.000.000
Mil millones 1.000.000.000
Nave – raketa
Nada – nic
Todo – všechno
Energía
Masa – hmota
Imagina – představ si
Universo – vesmir
Espacio – prostor / vesmír
Inicio- zacátek
Mysterio – tajemství / taj
Todo – vsechno
Nada – nic
Explosion – vybuch
Expansion – rozpínání
Dias de la Semana :
Lunes
Martes
Miercoles
Jueves
Viernes
Sabado
Domingo
Hayer- včera
Hoy – dnes
Mañana – zitra
Středa 30.1.2019

Dnes s nami byl misto Igora Honza Bružeňák

Spanělština – ¿Que te gusta? Co se ti libi?
Me gusta – libi se mi (jednotne císlo)
Me gustan libí (líběj) se mi (mn.č.)
No me gusta/ No me gustan
Dalši hra na intuici – jeden za zády ukazuje na prstech cislo a ostatní hádají čísla od jedne do pěti
¿Que número tengo? Jaké císlo mám?
Ptáme se jeden druhého a odpovidame
Krátká prestavka – dnes jsme si dopoledni pauzu rozdělili napůl
Poslech písničky Me gustas tu – je tam spousta sloviček ktera umime, posloucháme dvakrát, snažíme se zapisovat, co slyšíme
Vypisujeme si pár vět:
¿Que voy hacer?  Co budu dělat?
¿Que hora es? Kolik je hodin? (S tim budeme pracovat priště)
3 skupiny a kazda luští jeden vtip
Druha kratka prestávka
Vesmír – velikost vesmirnych těles a jejich porovnání.
Divame se na několik videí a žasneme nad tim, jak obrovské je proti nasí Zemi Slunce a jak obrovská je proti němu Vega a jak obrovští jsou proti ni rudí obři a různé mlhoviny až se nám z toho točí hlava!
Oběd
Po obědové pauze hrajeme „vodu“ a poslednichvilku před uklidem zkoušíme polku na 2 –  na komáři se ženili a rytmus na 3 stará bába jede
Uklizime s vervou a důkladně, zametame, vymetáme, vyklepáváme rohožku, třídíme pastelky – nikdo nechce návrat kolečka a tak se všichni fakt snaží 😉
Zapsala Káča
Zapis streda 6.2
Dnes nám školka cestou odvolala Igora na akutní náhradu, tak jsme došli na jurtu uz jen s Péťou, ktera si dnes prišla vyzkoušet poprvé spanělský den.
Protože začínáme epochu Země, zpívali jsme Tierra es mi cuerpo a učili se novou Todos venimos de la Tierra.
Zopakovali jsme si slovíčka z vesmiru a neni jich málo. Zopakovali jsme taky dny v týdnu a po male prestavce na prvni čast svačiny jsme si pustili zpivajici klauny (viz link na whatsappu) – pisen o holcičce co si chtěla jit hrat, ale kazdy den měla nějakou práci – i v neděli, to se musela modlit. Vypsali jsme si vytečkovaná slovička a spojili daná slovesa činnosti s příslušným dnem v týdnu a zkoušeli jsme i zpívat s kytarou. Skvěle nám to šlo, príště budem pokračovat.
Po další pauze jsme se pustili do tématu zemských živlů a udělali si ve skupinkách malé kouzlo – možná vám děti doma ukázaly – na taliřku s vodou hoří svíčka, přiklopí se sklenicí a než zhasne, hádejte co se stane 🤗
Pokračovali jsme tématem složeni zemskeho – na orikladu sopky a sopečné činnosti, shlédli jsme dokumenty o nejhorších vybuších sopek a taky o Pompejích a tamějších vykopávkách, kde pod společným prachem vydržely tisice let tělesné schránky lidí tamější vyspělé civilizace, přesně jak je vybuch zastihl.
Odpoledne byl fotbal a po prestavce jsme se na chvili spojili v typí se skolkou a spolu s Igorem a Spanďou nacvičili par masopustních písní 😉
Pak jsme asi 40 minut vydatně uklizeli – vypada to ze větsina chce opravdu s koleckdm skoncovat, ale tak trochu mam pocit, ze az se to odsouhlasí, bude tendence zas polevit, tak jsem dětem vysvětlila, že ne-kolečko bude do té doby, co nebude treba 🙂
Zapsala Káča
Středa 13.2.2019

Dnes s nami byl misto Igora Honza Bružeňák

Spanělština – ¿Que te gusta? Co se ti libi?
Me gusta – libi se mi (jednotne císlo)
Me gustan libí (líběj) se mi (mn.č.)
No me gusta/ No me gustan
Dalši hra na intuici – jeden za zády ukazuje na prstech cislo a ostatní hádají čísla od jedne do pěti
¿Que número tengo? Jaké císlo mám?
Ptáme se jeden druhého a odpovidame
Krátká prestavka – dnes jsme si dopoledni pauzu rozdělili napůl
Poslech písničky Me gustas tu – je tam spousta sloviček ktera umime, posloucháme dvakrát, snažíme se zapisovat, co slyšíme
Vypisujeme si pár vět:
¿Que voy hacer?  Co budu dělat?
¿Que hora es? Kolik je hodin? (S tim budeme pracovat priště)
3 skupiny a kazda luští jeden vtip
Druha kratka prestávka
Vesmír – velikost vesmirnych těles a jejich porovnání.
Divame se na několik videí a žasneme nad tim, jak obrovské je proti nasí Zemi Slunce a jak obrovská je proti němu Vega a jak obrovští jsou proti ni rudí obři a různé mlhoviny až se nám z toho točí hlava!
Oběd
Po obědové pauze hrajeme „vodu“ a poslednichvilku před uklidem zkoušíme polku na 2 –  na komáři se ženili a rytmus na 3 stará bába jede
Uklizime s vervou a důkladně, zametame, vymetáme, vyklepáváme rohožku, třídíme pastelky – nikdo nechce návrat kolečka a tak se všichni fakt snaží 😉
Zapsala Káča
Středa 20.2.2019
Ráno jsme se pozdravili špaňelsko/česky v kruhu na nádraží. Ve velké jurtě jsme si zopakovali slovíčka z minulého měsíce. Slovíčka máme na kartičkách a děti rychle reagovali a překládaly. Potom jsme se seznámili s novými slovíčky. Popis sopky – na jednoduchém nákresu průřezu sopky jsme se seznámili se základními pojmy. Děti potom tyto slovíčka dopisovali do pracovního listu.
Po přestávce Honza Bružeňák, který zastupoval dnes Katku – představil dětem jednoduché, avšak působivé chemické pokusy. Jak vyrobit elektrobaterii z jablka, rozklad soli za pomoci elektrické energie, pokusy s magnetem, seznámeni s prvky jako je sodík, chlor, měď, železo, dusík…
Po obědě jsme se věnovali hudbě a rytmu a zvukům. Trénovali jsme pomocí hudebních her zvukovou paměť.Zapsal Igor 

 

Napsat komentář